2 gebruikers vonden deze post behulpzaam.
[Besturingssysteem] Android Ice Cream Sandwich 4.0
Android Ice Cream Sandwich is de afgelopen weken veel besproken, het gaat hier om de volgende versie van Google zijn OS die gebruikt word voor mobieltjes maar ook voor tablets. Is deze OS wat wij zoeken, kan die concurreren met Apple zijn ios 5 en in hoeverre verschild deze nou met zijn voorganger, Android Gingerbread?
'Jongens de ijscoman is er weer!'
Nouja.. Een soort van, de aankondiging van Android hun nieuwste OS werd door middel van dit filmpje gedaan:
Wat deze OS zo speciaal maakt is dat hij op zowel tablets als telefoons draait, in het verleden waren hier twee aparte OS'en voor namenlijk Android Gingerbread (2.x.x) en Android Honeycomb (3.x.x) waarbij laats genoemde voor de tablets waren.
Matias Duarte, de interface ontwerper bij Android had de eer ons te vertellen over de nieuwe OS, hierbij benadrukte hij dat Android altijd heeft gedaan wat het moest doen. Maar de mensen niet van Android hielden, je kon er op vertrouwen maar je had geen liefde voor het systeem. Hier moest verandering in komen door de volgende dingen in gedachte te nemen tijden het ontwerpen: ‘betover me’, ‘maak mijn leven eenvoudiger’ en ‘maak me awesome‘. Door wat aanpassingen waaronder het nieuwe lettertype genaamd Roboto en grote plaatjes en knoppen moet Android 4.0 een meer tijdschrift achtige look krijgen.
Een nieuw uiterlijk, altans.
Toen Android Honeycomb voor de tablets bekend werd gemaakt zagen wij een geheel nieuwe interface. Deze interface was echter niet terug te vinden in Anderoid Gingerbread voor de telefoons. Hier is verandering in gekomen, Android Ice Cream Sandwich ziet er meer uit van deze tijd en ziet er minder statisch uit dan zijn mobiele voorganger. Zo is ook de Homescreen compleet aangepast.

Notificaties
De notificaties zijn ook onder de loep genomen, zo bevatten notificaties meer informatie en kun je ze verwijderen door ze opzij te schuiven, iets wat je veel terug ziet in Ice Cream Sandwich.
Lockscreen
Het lockscreen is iets flitsender gemaakt en iets meer van deze tijd, je hebt nu de optie om je telefoon te unlocken. Maar er is ook de handige optie bijgekomen om gelijk naar de camera te gaan.

De standaard apps
Alle standaard apps hebben een make-over gekregen. Het uiterlijk van o.a. G-mail en de kalender zijn veranderd. Je kan nu in de kalender inzoomen om meer details te krijgen. Een nieuwe app is de 'people app' deze app integreert alle sociale netwerken bij contactpersonen en heel veel informatie geeft over de contactpersoon.
Een nieuwe manier van unlocken!
Google heeft laten zien dat er een nieuwe manier is om je telefoon te unlocken, het is nu mogelijk je telefoon te unlocken doormiddel van je eigen gezicht die je voor de camera houd. Mocht deze methode niet lukken kan je terug op de oude unlock manieren. Op de presentatie die werd gegeven lukte het echter niet om het toestel te ontgrendelen met gezichtsherkenning en moest een beroep worden gedaan op de andere manieren.
Zo snel als het licht!
De nieuwe Android OS zou sneller zijn dan ooit omdat de gehele interface nu draait met behulp van de GPU, dus ook in de telefoons. Dit was echter niet het geval in Gingerbread waar door de interface wat haperig over kon komen of dat je tijdens het browsen haperingen had. Nu zal alles een stuk sneller gaan omdat de CPU niet al het werk moet doen, maar dit dus verdeeld word.
Vernieuwde camera mogelijkheden
De camera en de gallerij zijn beiden vernieuwd. zo is het nu mogelijk om in 'panorama modus' te gaan en makkelijk een gigantische foto kan maken. Dit gebeurd met 1 simpele sleepbeweging. In de gallerij van Ice Cream Sandwich heb je nu de mogelijkheid je foto's te bewerken zoals de kleuren aan te passen enzovoort. het maken van foto's is versneld en ook is de mogelijkheid toegevoegd om te zoomen tijden het filmen.
Lekker surfen op het web!
De webbrowser in Android Ice Cream Sanwich heeft een make-over gekregen, de browser heeft een vernieuwde interface en het is nu makkelijk te regelen of je een mobiele of een desktop versie wilt van een pagina. Tabs kunnen gesloten worden door ze opzij te vegen. De browser is ook een stuk sneller gemaakt.
De eerste telefoon met Android 4.0 en hoe zit het nou met mijn telefoon?
De eerste telefoon die de nieuwe Android versie krijgt is de Samsung Galaxy Nexus. Hieronder is daar nog een filmpje over te zien waar ook verschillende mogelijkheden worden getoond.
Google heeft gezegd dat alle telefoons een update ondersteuning moeten hebben van 1,5 jaar. Dus als jouw telefoon die grens niet is gepasseerd kun je de update verwachten. Er moet wel bij gezegd worden dat elke telefoon maker hier vrij in is dus 100 % zekerheid kan ik niet geven.
Mijn mening
Wauw. Ik heb nu al zin om over een tijdje te kunnen spelen met alle nieuwe mogelijkheden van deze OS, voor mijn gevoel was 2.x.x al nagenoeg perfect, dit vond Google schijnbaar niet en het is mooi om te horen dat het nog beter kan.
Android Ice Cream Sandwich komt ergens in November dit jaar.
Edit:
Voor de mensen die de gehele persconferentie terug willen kijken:
Favorieten/bladwijzers