Ok, ik zal het zo beknopt mogelijk uitleggen.
Wat is rooten?
Normaal gesproken wordt een toestel geleverd zonder root toegang. Dat is toegang tot de systeem delen van het telefoon geheugen. De reden hiervoor is om ervoor te zorgen dat jij zelf en je apps geen schade kunnen aanrichten aan je toestel. Als je je toestel root, krijg je die toegang wel, maar dan moet je even Super User installeren zodat je een pop-upje krijgt wanneer een app root toegang probeert te krijgen. Niet iedere telefoon is even makkelijk te rooten.
Wat is een ROM?
Een ROM is een pakket dat de Android code bevat voor een bepaald toestel. Omdat Android open-source is, kunnen ROMs gewoon door hobbyisten gemaakt worden. De stock ROM is de ROM die je fabrikant voor je toestel levert. Custom ROMs zijn ROMs die andere mensen maken. Custom ROMs zijn veel te vinden op de forums van XDA-developers.com. ROMs zijn toestel-specifiek. Installeer NOOIT een ROM die niet voor je toestel bedoeld is.
Wat is een Recovery Mode/Image?
Een Recovery Mode is een programma dat je op kunt starten zonder je toestel in zijn geheel op te starten. Dit programma is vaak bedoelt om je toestel via PC software te herstellen na een fatale fout. Deze software kan vervangen worden door een Recovery Image te installeren. De populairste is ClockworkMod, een recovery mode waarmee je je ROMs kunt backuppen en nieuwe ROMs kunt installeren.
Hoe installeer ik een ROM?
Om een ROM te installeren (bij de meeste toestellen), is het nodig dat je toestel geroot is. Je download een ROM en deze zet je op je telefoongeheugen of SD kaart. Daarna installeer je een andere andere Recovery Image (kan voor de meeste toestellen via de app ROM Manager). Vervolgens ga je in Recovery Mode door je toestel uit te zetten en daarna op te starten terwijl je een bepaalde knoppen combinatie inhoudt (kan ook via ROM Manager). In de Recovery Mode kies je eerst om een back-up te maken van je huidige ROM. Daarna wis je je ROM en flash je een nieuwe ROM. Je reboot je toestel en je ROM staat er op.
Wat heb ik aan een custom ROM?
Custom ROMs zijn erg handig als je fabrikant geen, weinig of late updates voor je toestel levert, omdat de ontwikkelaars op het internet vaak al kort na de release van een nieuwe Android versie al een stabiele ROM klaar hebben. Ook wanneer je geen skin over je Android wilt (bijv. HTC Sense of Samsung TouchWiz), dan kun je een kale ROM installeren. Ik had zelf een HTC Hero die erg traag werd door HTC Sense. Toen ik na een half jaar nog steeds geen Android 2.1 had, stapte ik over op een kale Android ROM. Wat een verademing qua snelheid.
LG Nexus 4, ASUS Nexus 7, ASUS Zenbook Prime Ultrabook, Xbox 360 Elite, PS3 Slim, Nintendo 3DS
"Breezertje ananas, dubbel Whiskytje; doen we helemaal niet zo moeilijk over!" - Tropical Danny (Toppertje)
Ja.. Toestel specifiek.. Ik denk dat ik nou al kan stoppen met ROMs zoeken dan, want er zijn alleen maar ROMs voor Samsung Galaxy S, en niet voor S+.. Maar zou het er niet om gaan dat de kernel hetzelfde is ofzo? Crap >_>
O ja? http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1270
en voor je Tab 8.9 (die had jij toch?) zijn er ook zat ROMs te vinden.
LG Nexus 4, ASUS Nexus 7, ASUS Zenbook Prime Ultrabook, Xbox 360 Elite, PS3 Slim, Nintendo 3DS
"Breezertje ananas, dubbel Whiskytje; doen we helemaal niet zo moeilijk over!" - Tropical Danny (Toppertje)
Ik heb net een nieuwe phone en moet zeggen, die face unlock is super cool en werkt perfectSneller zelfs dan wanneer ik zou moeten slepen of een pincode zou moeten invoeren!
I'd rather die on my feet, than live on my knees. (Emiliano Zapata, 1879-1919).
Ook een FIFA gamecard? klik hier
Helaas werkt het nog niet zo goed als het schemert of donker is. Heb je de Galaxy Nexus?
Nee de HTC One X! Ik ben benieuwd als het donker(der) is dan.. nu had ik het licht achter me, waardoor mijn gezicht zeg maar donker werd doordat die eerst op het licht focussed. Maar alsnog werkt die binnen niet eens een seconde haha.
Heb nog veel te ondervinden zeg... hele verandering vergeleken met de iPhone![]()
I'd rather die on my feet, than live on my knees. (Emiliano Zapata, 1879-1919).
Ook een FIFA gamecard? klik hier
Damn! Ik heb nu 4.1 Jelly Bean erop gezet en hij is zo super smoothen het is geen full release, heb Resurrection Remix JB v3.0 erop gezet.
Je voelt gewoon dat die sneller is
Ik heb Jellybean eigenlijk al sinds de aankondiging erop draaien. De demo toestellen van Google I/O hadden een vrijwel perfecte ROM draaien die door een aantal slimme XDA leden geript en geupload is. Het is echt een hele verbetering, ik kijk uit naar de versie voor mijn ASUS TF Prime met quad core-chip. Ben benieuwd of die nog soepeler dan de Nexus versie zal zijn.
Momenteel wordt dit topic door 1 gebruiker(s) bekeken. (0 lid/leden en 1 gast(en))
Favorieten/bladwijzers