Analysten voorspellen dat gratis PSN ten einde loopt

sony_logo

Enkele dagen geleden heeft Sony bekend gemaakt dat het bedrijf waarschijnlijk een record-verlies zal gaan maken van bijna 4,9 miljard euro. In een reactie hierop heeft de kersverse President en CEO Kazuo Hirai aangekondigd om maar liefst 10.000 banen te schrappen, wereldwijd werken er 160.000 mensen bij de fabrikant. Kazua Hirai kondigde ook aan hoe hij verwacht meer omzet te generen via download titels en subscription services (betalende diensten) via het PlayStation Network.

“I think it’s unlikely that they will require a fee, but think they will strip down the free version to multiplayer and not much else in order to encourage people to pay the fee, said Pachter.

Analysten (oa Michael Pachter en Billy Pidgeon) reageren hierop en denken dat het huidige gratis PSN model zal worden aangepast. Ze verwachten geen Xbox achtige-service waar je maandelijks voor moet betalen maar ze verwachten wel dat er een uitgeklede versie gaat komen en waar je voor extra diensten als multi-player zal moeten gaan betalen. Daarnaast zullen er meer extra (betalende) kanalen op de PlayStation 3 worden aangeboden, denk aan TV kanalen als HBO, ESPN etc.

Sony heeft nog niet gereageerd op deze voorspellingen.

14 Reacties op “Analysten voorspellen dat gratis PSN ten einde loopt”

  1. Nick 15 april 2012 om 16:48

    Tja dat zou niet geheel onbegrijpelijk zijn aangezien de verliezen die Sony maakt, ik betaal wel hoor dat deed ik ook altijd voor de xbox. Al zal er wel een heel groot gedeelte gaan afhaken omdat Gratis Psn toch wel DE troef van SONY is.

    Maar goed als ze de servers wat beter maken en wat vette features toevoegen dan ben ik wel voor hoor, dan moet het natuurlijk wel betaalbaar zijn. En gratis voor PLUS members ^^ ?

    Nick

    Nick R. Reply:

    Maar wel goed dat ze het huidige model laten voor wat het is “tenminste bijna zoals het is”. En dat ze je de keuze gaan geven dat je kan betalen voor extra service. als wij in de EU nou oook eens wat vette features krijgen want hier grijpen we steeds mis.

  2. Myath
    Myath
    15 april 2012 om 17:48

    Sorry hoor maar ik ben trouwe PS plus klant en ik kan je vertellen dat als ze geld willen gaan rekenen voor multiplayer bij alle games dan moeten ze toch eerst ff zelf servers gaan beheren zoals Microsoft dat doet in plaats van third party servers….

  3. Rinus454 15 april 2012 om 18:03

    Als we Pachter toch zouden geloven zeg..

    Anyhow, de mensen worden er ook niet echt rijker op de laatste jaren, dus vraag me af hoe ze dat willen gaan verkopen. Daarnaast vind ik dat als je iets gratis aan hebt geboden je niet later moet zeggen van: Oh nee, we gaan jullie toch laten betalen. In tegendeel.. Oudere services moeten nou juist na verloop van tijd goedkoper gemaakt worden terwijl er bovenop nieuwe services uitgegeven worden, waar je dan weer geld voor kan vragen.. Niet andersom.

    Hoe dan ook, ik betaal al méér dan genoeg om online te kunnen spelen(vraag maar aan Ziggo) en dubbel betalen ga ik niet aan beginnen.. Dan maar weer terug naar de offline splitscreen co-op.

    Nick

    Nick R. Reply:

    Dat wij ons scheel betalen aan onze providers is echt geen enkele boodschap voor Microsoft of Sony dat spekt hun bankrekening niet ;)

    als PSN al betaald wordt dan zal sony het huidige concept echt niet veranderen hoor ze weten zelf ook wel dat ze dat niet kunnen maken.

  4. Tinu-s
    15 april 2012 om 18:33

    Laatste twee stukjes zijn tegenstrijdig, in de quote zeggen ze dat de gratis versie waarschijnlijk beperkt gaat worden tot multiplayer. In het volgende stukje zeg je dat multiplayer betaald wordt?

    Lijkt me dat sony dit niet kan maken, er zijn genoeg mensen die juist voor het gratis netwerk een PS3 hebben gekocht.

  5. Ronald B. 15 april 2012 om 19:39

    @Tinus-S Er staat dat de gratis versie beperkt gaat worden (hoe of watis onbekend) , daarnaast denken ze dat er voor multi-player functionaliteit KAN worden betaald.

  6. 15 april 2012 om 20:03

    “PSN blijft altijd gratis” En vervolgens de naam veranderen in SEN.

    Zou een ultieme trol zijn.

    username Reply:

    PSN = PSN.
    SEN = PSN, Music Unlimited, Video Unlimited etc..

  7. racer28
    15 april 2012 om 20:05

    multi-player functie zal wel gratis blijven, dit is zo’n essentieel onderdeel van veel huidige games.

  8. NLGamingOwnage
    15 april 2012 om 22:54

    Als dit zou gebeuren dan zou de overstap naar de nieuwe console van microsoft een stuk makkelijker worden.

    Nick

    Nick R. Reply:

    Want dan ga je betalen voor Xbla? Komt toch op hetzelfde neer dan?
    Xbox is een lekkere console maar zeker niet beter dan Playstation.
    Hardware is beter VEEL maar exclusives ook veel betere exclusives

  9. Tinu-s
    16 april 2012 om 20:52

    @ hopper: er staat “but think they will strip down the free version to multiplayer ” en in het volgende stukje “ze verwachten wel dat er een uitgeklede versie gaat komen en waar je voor extra diensten als multi-player zal moeten gaan betalen”. Deze lijken mij tegenstrijdig toch ondanks dat het allebei over verwachtingen gaat.

  10. 17 april 2012 om 09:45

    Ik betaal reeds voor het Plus abonnement en daar heb ik absoluut geen spijt van. We zullen het wel merken. We kunnen wel gaan roepen op gratis dingen, maar linksom of rechtsom moet het product toch betaald worden!