Don Mattrick vindt € 499 voor Xbox One helemaal niet gek

Don Mattrick Microsoft

De president van Interactive Entertainment bij Microsoft, Don Mattrick, heeft op Bloomberg TV getracht de prijs van de Xbox One te rechtvaardigen. Met een prijskaartje van € 499,- zou de prijs lager liggen dan de analisten hadden voorspeld. Als een Piet Paulusma of Helga van Sleur hadden ze het weer veel slechter ingeschat, maar ging de zon alsnog schijnen. Nou ja, zon. Als je het vergelijkt met het prijskaartje dat Sony aan haar machine hangt, dan voelt het eerder als een zomers buitje. Maar goed, Sony stopt niet die PlayStation Eye van ze standaard in het pakket. Dus daar zal deels van het prijsverschil in liggen.

Mattrick zegt dat ze voor € 499,- veel meer “value” geven dan anderen. Klanten krijgen meer dan genoeg waar voor hun geld. Elk modern product tegenwoordig ligt in die prijsklasse of valt zelfs hoger uit. Het prijskaartje dat Microsoft eraan hangt zou dus volgens hem niet eens zo gek zijn. Volgens eigen zeggen geven ze duizenden dollars aan waarde voor het hele gezin, iets wat ze met veel plezier zullen gaan gebruiken.

“We’re over-delivering value against other choices I think consumers can get. Any modern product these days you look at it [and] $499 isn’t a ridiculous price point. We’re delivering thousands of dollars of value to people, so I think they’re going to love it when they use it. We’re really making the living room your centre of fun for your family.”

Microsoft Don Mattrick Xbox One

Het is niet echt dat Mattrick hier tot op het bot gaat. Maar als we puur op zijn verhaal af moeten gaan, dan krijg je met de Xbox One waar voor je geld. En in vergelijking met andere moderne apparaten (ik denk even aan een iPad met Retina display die voor € 505,- over de toonbank gaat) zou het prijskaartje van € 499,- ook gerechtvaardigd zijn. Het is dat die nieuwe Kinect gewoon verplicht is, anders hadden ze de prijs misschien nog wel wat kunnen drukken.

27 Reacties op “Don Mattrick vindt € 499 voor Xbox One helemaal niet gek”

  1. victorace33 18 juni 2013 om 12:07

    maarja als je zooi zoals de kinect er standaard ingooid maak je de prijs ook onnodig duurder, want ik vraag me af hoeveel mensen dat ding hadden gekocht als hij los in de winkels zou zitten.

  2. Haiko K. 18 juni 2013 om 12:24

    “We’re delivering thousands of dollars of value to people,”

    hihi!

  3. General Dripple 18 juni 2013 om 12:27

    600 euri voor een Iphone 5 en ze staan er voor in de rij!
    En dan is dit duur?
    Mooi! Scheelt weer vervelende kinderstemmetjes op xbox live.
    Nu alleen nog hopen dat afdeling sport (NFL) ook naar Nederland komt en ik ben een gelukkig mens.

    victorace33

    victorace33 Reply:

    Als je (wat ik vind) te extreme restricties op een product zet en dat bij sony die restricties niet aanwezig zijn (zover het bekend is) en daarbij ook nog eens voor €100 goedkoper verkoopt dan is €499 voor vele kopers gewoon terecht teveel.
    En daarbij ben ik het met je eens dat die Apple producten gewoon veels te duur zijn en vind het ook raar dat mensen daar zonder over na te denken voor in de rij staan.

    General Dripple

    General Dripple Reply:

    Heb nu een 360, altijd online. heb een stapel SP spellen liggen uit de budgetbakken van Bart Smit, kom er niet eens aan toe.
    Want de andere jongens zijn online dus lekker knallen in BF3. Dat is het enige wat ik eigenlijk wil, spelen met de groep waar ik al 11 jaar lang mee speel. En dat is door de jaren heen een best hechte groep geworden.
    3 weken terug een weekend naar Engeland geweest voor de eerste real life meet and greet.
    BBQ, bier, ouwehoeren alsof we elkaar al jaren kenden en dat deden we eigenlijk ook dus dat maakt het wel bijzonder.
    Weekend was tekort. Volgend jaar komen ze naar NL of gaan we naar Ierland waar een paar anderen wonen.
    Zeg nou zelf, zoiets geef je toch niet op voor een fucking 100 euri…

    gameon

    gameon Reply:

    Probleem is alleen wel, als de Xbox One flopt, er op enig moment misschien helemaal geen Battlefield meer verschijnt voor de X1 omdat EA er te weinig aan verdient. Om dezelfde reden brengt EA ook momenteel geen games meer uit voor de Wii U.

    victorace33

    victorace33 Reply:

    Het is nog altijd je eigen keuze van wat je wilt kopen, maar er is natuurlijk ook gewoon de optie om met zijn alle een ps4 te kopen, dan geef je niks op en als je wil kan je altijd online zijn.

    General Dripple

    General Dripple Reply:

    DIE CONTROLLER! RSI IN PLASTIC!

    victorace33

    victorace33 Reply:

    Ok als je er zo op tegen bent (ookal vind ik die controller veel fijner in de hand zitten, maar dat is weer iets persoonlijk), moet je vooral een xbox one kopen en er zullen vast leuke games op komen.
    Maar ik hoef hem niet doordat ik gewoon het gevoel krijg alsof hij niet van mij zou zijn als ik hem koop, maar meer van microsoft.

    gameon

    gameon Reply:

    Op de iPhone zitten geen rare restricties?

    victorace33

    victorace33 Reply:

    Zoals ik ook al zei vind ik het raar dat mensen blindelings zo een duur ding kopen van Apple, omdat het eigenlijk wel meevalt met hoe goed dat ding nou is.

    Myath

    Myath Reply:

    Geen irritante kinderstemmetjes :) wordt lekker eenzaam voor je op xbox live aangezien buiten de VS alleen een idioot de xbone koopt ^^

  4. Izuna 18 juni 2013 om 14:10

    Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat je voor die prijs ook heel veel TV krijgt.

    stubborn

    stubborn Reply:

    Ja maar toch in de USA, bij ons zullen ze zeker niet werken

    Galaick Reply:

    Ik krijg voor de prijs van de TV ook heel veel TV! :o

  5. Svennusmax 18 juni 2013 om 14:59

    De Xbox One is 40 (!!! VEERTIG! FORTY! VIERZIG! DYZETË! 四十!) procent minder krachtig dan een PS4! Dan kan je de rest van de rommel wel houden, met je kinect, je TV en al je andere teringbende. Ik koop een console om op te gamen, en als er een blurayspelert in zit is dat leuk meegenomen maar zeker geen vereiste.

    Wat is die gozer toch een natte wind, met zijn drogredenaties.
    Je gaat toch ook geen auto kopen omdat er zo’n vette CD-speler in zit?

    duivel

    duivel Reply:

    Sommige mensen doen dat wel…

    Nutbag Deluxe

    Nutbag Deluxe Reply:

    Trek je die statistieken uit je hol of heb je een bron? Zowel de PS4 als de Xbone gebruiken soortgelijke hardware van ATI. De PS4 mag dan wel unified memory hebben, maar je maakt mij niet wijs dat dat een absolute 40% boost in performance geeft.

    Svennusmax

    Svennusmax Reply:

    Ik ben niet je persoonlijke Google. Maar om jouw gejank maar weer eens in te tomen; hier.
    http://www.forbes.com/sites/johngaudiosi/2013/06/15/sony-playstation-4-launch-edition-already-sold-out-at-amazon/

    “In talking to a developer who wished to remain anonymous, gamers will see a difference on Day One when they compare third party PS4 games to Xbox One head-to-head. The developer told me the PS4 is 40 percent more powerful than Xbox One and games like Call of Duty Ghosts will be noticeably different out of the gate.”

    En in Forbes publiceren ze niet zomaar dingen on a hunch.

    Nutbag Deluxe

    Nutbag Deluxe Reply:

    Een anonieme bron? Hm. Hoe dan ook, de Xbone en PS4 gebruiken exact dezelfde Jaguar APU. De PS4 heeft waarschijnlijk net een streepje voor op de Xbox One met het gedeelde RAM, maar dat zal niet veel zijn. De Xbone heeft hogesnelheids SRAM als compromis.

  6. Galaick
    18 juni 2013 om 16:15

    Basically: “Het had diarree kunnen zijn geweest, maar het is alleen maar poep.”

  7. Akabei
    Akabei
    18 juni 2013 om 18:08

    De XBone is zo’n aaneenschakeling van blunders dat de prijs niet eens relevant meer is.

    gameon

    gameon Reply:

    Nou ja, in zoverre wel relevant dat ik nu weet dat ik me 499 euro bespaar.

    Ap0c NL Reply:

    Ik vind er niks mis mee en zal het zeker op dag 1 in huis halen. MIsschien koop ik dit keer ook weer iets van Sony sinds playstation.

  8. stevie
    19 juni 2013 om 09:35

    ik ga zeker voor de one! zeg pubers kijk toch eens verder dan je neus lang is!
    zijn jullie van die mannen die gaan eten en eerst naar de prijs kijken en dan bestellen!

    vaar de xbox one heb je een hele NIEUWE console met kinect ( niet dat ik dat nodig vind) en zoveel vernieuwingen!
    daar betaal je 499 euro voor, maar dir is wel een heel nieuw systeem!

    voor een ps4 betaal je 399 euro voor een opgefokte ps3 met wat extra’s meer heb je niet!
    de prijs van 399 moet je ook nu met een korreltje zout nemen want b.v je kunt uw scherm op je controller niet gebruiken als je de eye niet hebt , dus dokken! en sony kennende komen er wel nog zo van die dingen,

    vergeeft ook niet wat ze EU gelapt hebben met de ps3,de release, de beloofde games na 1,5 jaar!
    die jappen lachen nu in hen vuistje, door onnozele mannekes die niet willen inzien dat de ps4 gewoon een opgefokte ps3 is met weinig vernieuwing en vooral 399 voor een systeem die eigenlijk in de ps3 hoefde te zitten

    General Dripple

    General Dripple Reply:

    “zijn jullie van die mannen die gaan eten en eerst naar de prijs kijken en dan bestellen!”

    Kan wel merken dat jij nooit in Rome of Venetië bent geweest.

    stevie Reply:

    yep daar heb je idd gelijk in!!
    maar je weet hopelijk wel wat ik bedoel!
    je hebt van die mannen he die eer op de kaart rechts kijken, maar dan hoor je regelmatige , had ik toch maar wat anders genomen!

    zelfde met de ps4 en de xbox one
    kijk en vergelijk en je zult zien dat de ps4 een opgefokte ps3 is!
    ik ben ook niet tevreden met sommige dingen van M$
    maar ben ik zeer nuchter in, ik denk dat er veel word opgefokt in de media
    zoals internet verbinding, ik kan me niet inbeelden dat wie een xbox of ps geeft niet aan het internet hangt!

    zoals ik zei ik ga niet met alles akkoord, maar de release is nog ver, ik denk dat er nog wel veranderingen en geheimen zullen uitkomen!
    dus ga maar niet te vlug gaan pre- orderen , die jappen kunnen je wel nog eens goed bij uw ballen hebben!
    zoals bij de ps3!