Assassin’s Creed Revelations Review

Assassins Creed Revelations Review featurette

Introductie

Over het algemeen vloeien de ‘introductiewoorden’ bij het schrijven van een review zo uit onze digitale pen. Maar deze keer hebben we er moeite mee. Want wat moeten we gebruiken als opening van de review van Assassin’s Creed Revelations zonder direct te verklappen dat dit misschien wel de beste is uit de hele reeks?

Assassin’s Creed had iets speciaals. Het was vernieuwend, het had een diepgaand verhaal met een grote open wereld. En hoewel de gameplay op lange termijn wel erg repetitief werd, was het toch de moeite waard om met Altaïr de game volledig uit te spelen. Assassin’s Creed II pakte de hekelpunten op en verbeterde die waardoor deze een betere ervaring werd dan de eerste. Een nieuw verhaal met Ezio Auditore da Firenze als Assassin, en al gauw bleek dat het universum van Assassin’s Creed van epische proporties is. Assassin’s Creed Brotherhood leek op een tussendoortje. Het borduurde verder op het verhaal van Ezio met praktisch dezelfde gameplay, maar introduceerde iets nieuws; een online multiplayer. We zeggen het maar meteen, Assassin’s Creed Revelations is het klapstuk.

Assassin's Creed Revelations screenshot

Ezio Auditore is inmiddels een man op leeftijd. In zijn zoektocht naar antwoorden komt hij erachter dat hij aanwijzingen moet zoeken in het verleden. En in het eerste level is dat direct merkbaar; Ezio gaat terug naar Masyaf, daar waar Assassin’s Creed – het eerste deel – begon. Altaïr had zijn aandacht gevestigd op een artefact die de strijd tussen Tempelars en Assassins kan beëindigen. Dit brengt Ezio Auditore naar Constantinopel – het huidige Istanboel – het centrum van het Ottoman Rijk, een broedplaats voor Templars. Maar Ezio staat er niet alleen voor. Een groep van Assassins proberen weerstand te bieden. Het lijkt het slotstuk te zijn van Ezio Auditore da Firenze, en Altaïr die een grote rol in het geheel speelt (of moeten we soms zeggen speelbaar) waardoor het verhaal een climax bereikt. Het is alsof alles wat we tot dusver hebben gemaakt in de voorgaande delen naar Assassin’s Creed Revelation toe hebben opgebouwd.

In essentie is de gameplay van Assassin’s Creed Revelations ongewijzigd gebleven. Het free-running, sprinten, counteren, aanvallen, hidden blades gebruiken, etc. Hoewel ongewijzigd is Ubisoft wel aan de slag gegaan met het tweaken van de gameplay (dit is vooral merkbaar in de multiplayer. Daarnaast zijn er flink wat nieuwe features toegevoegd.

Het zal jullie niet zijn ontgaan dat Ezio een zogenaamde ‘hookblade’ heeft gekregen, welke bevestigd is aan zijn vertrouwde hidden blades. Het wordt snel duidelijk dat deze hookblade gebruikt kan worden in allerlei situaties. Zo kun je bijvoorbeeld makkelijker langs de vele muren en torens omhoog klauteren, maar meteen ook hogere randen pakken waar je anders niet bij kan. Maak je een sprong van het ene gebouw naar het andere, maar is de afstand net te groot? Met een druk op de knop schuif je je honkblade uit en kun je je nog net vastklampen aan die dakrand. Gebruik je hookblade gerust als haak om langs scheerlijnen naar beneden te suizen. Gelijkertijd kun je er moves en kills mee maken waarvan de een nog bruter is dan de ander. Steek gerust die hookblade in iemands strot en trek ‘m naar de grond terwijl de boel openscheurt. Er zijn ook weer een aantal gruwelijke counters te bekennen waarmee je bijvoorbeeld je zwaard door iemands hoofd ramt om ‘m vervolgens omhoog te tillen. Er is ook een mogelijkheid om bommen te maken. En het creëren ervan gaat best wel ver, want iedere type bom heeft zijn eigen functie. Vul je een bom met nep goud, dan zullen omstanders er bovenop springen en daarmee de weg blokkeren voor je achtervolgers. Vul je er een met schapenbloed, dan zullen omstanders denken dat ze gewond zijn en breekt er paniek uit. Je kunt je bommen ook voorzien van verschillende soorten explosieven met elk een andere ‘blast radius’.

Assassins Creed Revelations screenshot

Naast het hoofdverhaal zijn er natuurlijk ook verschillende zijmissies waarmee je de nodige uurtjes kunt vullen. Maar totaal iets nieuws is het behouden van zogenaamde ‘Assassin Strongholds’. Wezenlijk is het een mini tower defense game waarbij je verschillende typen Assassins op strategische plekken zet om de rivaliserende groepen een halt toe te roepen. Een leuke mini-game om het spel wat te breken.

Hoewel het misschien een herhaling is van dezelfde gameplay heeft Ubisoft duidelijk haar best gedaan om er vernieuwende elementen in te bouwen. En de dingen die er al in zaten zijn getweakt, meer in balans gebracht en lijken allemaal wat soepeler te gebruiken. Uiteindelijk heeft het naar ons idee tot doel om een goed en episch verhaal te vertellen dat verder strekt dan alleen Assassin’s Creed Revelations.

Assassins Creed Revelations screenshot

Graphics / Sound

Wat ons enigszins betreurd is dat dezelfde engine lijkt te zijn gebruikt. De graphics zijn niet per definitie beter dan de voorgaande delen. Begrijp ons niet verkeerd, het ziet er allemaal prima uit. Maar we zijn ons er wel degelijk van bewust dat er tegenwoordig multiplatform-games op de markt zijn die personages toch iets mooier neerzetten. Het kan natuurlijk ook te maken hebben met de grote open wereld waarin Assassin’s Creed Revelations zich afspeelt. Waar we het vooral in merken zijn de ogen. Ze hebben een blik alsof ze blind zijn. Ook wanneer Ezio uit het water komt is zijn kleding helemaal niet nat.

Maar het is niet allemaal gemieren**** hoor. Het gevoel van een groots Constantinopel dat ademt en leeft is aanwezig. We vinden het een genot om door de stad te wandelen zonder echt iets te doen met het verhaal. Heerlijk om de zijmissies te volgen. We betrapten ons erop dat we het volgen van het verhaal uitstelden om zo lang mogelijk te genieten van de sfeer en omgeving. Het is echt iets wat typerend is voor Assassin’s Creed waardoor we het zo leuk vinden. In Assassin’s Creed Revelations lijkt de wereld zelfs nog meer te leven dan ooit tevoren. Wat we zeker noemenswaardig vinden zijn de zeldzame CG cutscènes. De kwaliteit ervan is dermate hoog dat de cutscenes zich makkelijk kunnen meten met die van bijvoorbeeld Final Fantasy.

Assassins Creed Revelations screenshot

De teksten zijn weer lekker ingesproken waarbij de stem van Nolan North, als Desmond Miles, weer opvallend aanwezig is. De bekende stem van Ezio Auditore is gelukkig ook weer van de partij maar men heeft duidelijk geprobeerd om hem getekend over te laten komen, alsof hij heel veel heeft meegemaakt in zijn leven. De soundtrack die er bij hoort voegt weer iets toe aan de algehele beleving. Neem je een van de verkrijgbare speciale edities dan krijg je de soundtrack op CD erbij.

Lifespan

De singleplayer op zich biedt al meer dan genoeg vertier. Met het volgen van het hoofdverhaal ben je flink wat uurtjes bezig waardoor je al genoeg waar krijgt voor je geld. Al is het maar om het verhaal rondom Ezio en de link met Altaïr af te sluiten. Voor zij die alles uit hun game willen halen spelen natuurlijk ook alle zijmissies en gaan aan de gang in de online multiplayer.

Met Assassin’s Creed Brotherhood deed Ubisoft een eerste stap om Assassin’s Creed te vertalen naar een online multiplayer. En niet zonder succes. De gameplay was misschien niet perfect, maar vermakelijk was het zeker. Nog steeds zijn er online Assassins te vinden die elkaar in Manhunts achterna zitten. Het wordt in de online multiplayer van Assassin’s Creed Revelations direct duidelijk dat Ubisoft de online multiplayer van heeft gebruikt als springplank. Maar dat niet alleen, ze heeft de online multiplayer ook verbeterd in alle opzichten.

Assassins Creed Revelations screenshot

Ten eerste zijn er meer modi om uit te kiezen. Het veel gespeelde Manhunt en Wanted zijn wederom weer van de partij, maar deze worden aangevuld met o.a. Deathmatch waarbij je kompas is uitgeschakeld en er geen kopieën van jezelf of je tegenstander rondlopen, een variatie op CTF (Capture The Flag), en Corruption waarin je als gecorrumpeerde toegewezen targets moet uitschakelen om ze te corrumperen terwijl de rest moeite doet om niet vermoord te worden. Het is een welkome aanvulling op de bestaande modi. Naast deze uitbreiding is gameplay zelf ook op de schop gegaan. Waar het in Assassin’s Creed Brotherhood soms een crime was om een ‘stun’ uit te delen aan je achtervolgers, is dat nu aangepakt in Assassin’s Creed Revelations. De kansen zijn gelijk en alles is in balans. Ook de puntenverdeling is verbeterd. Zie je je achtervolger op tijd maar ben je niet snel genoeg om je te verweren, dan ontvang je evengoed punten terwijl er punten aftrek plaatsvindt bij de ander.

Naast een verbeterde online gameplay zijn ook de lobbies en het connecten vernieuwd. De lobbies en menu’s zijn overzichtelijker en voorzien van meer opties en mogelijkheden. Zo kunnen we veel gemakkelijker mensen uitnodigen, een game aanmaken of level kiezen. Maar ook de wachttijden zijn verkort en hoeven we niet te wachten tot de hele lobby vol zit eer we kunnen beginnen. In alle opzichten is de online multiplayer verbetert en zeker de moeite waard.

Assassins Creed Revelations screenshot

Assassin’s Creed Revelations is een mooie afsluiter. Niet perse een afsluiter van Assassin’s Creed als reeks, maar wel rondom Ezio. Maar dat dachten we ook van Altaïr en die zagen we ook mooi terugkomen in niet alleen enkele spin-offs maar ook in dit deel als sleutelfiguur. De gameplay is hetzelfde gebleven maar is getweakt op enkele punten en heeft nieuwe features erbij gekregen. Hoewel de graphics geen duidelijke vooruitgang hebben geboekt t.o.v. de voorgaande delen (wat natuurlijk niet bepalend moet zijn voor een goede game) zit de sfeer er weer goed in en is de wereld lekker groots. Hoewel het klapstuk eigenlijk het verhaal is hebben we ons stiekem nog het meest vermaakt met de verbeterde online multiplayer. Dat betekent dus eigenlijk twee pluspuntjes voor Ubisoft. Game of the Year materiaal? Hell yeah!

Assassins Creed Revelations screenshot

• Klapstuk in een groots verhaal
  • Ezio en Altaïr in één game