Dead Island – Review

dead_island

Introductie

In februari werd de gamewereld verrast door één van de meest indrukwekkende gametrailers ooit. Een prachtige soundtrack, indrukwekkende en realistische graphics en dramatische gebeurtenissen rondom een gezinnetje dat geteisterd werd door zombies op een vakantie eiland tekende de debut trailer van Dead Island. De trailer kreeg de aandacht die het verdiende en verwachtingen waren direct zeer hoog. Dead Island ligt over een paar dagen in de winkelrekken. Weet hij de torenhoge verwachtingen waar te maken of bracht Techland ons een geniale reclame campagne voor een B product?

Welcome To Hanoi

Dead Island begint met een prima intro die je de vier speelbare personages van de game leert kennen. Je kijkt uit de ogen van een dronken persoon die naar zijn hotelkamer probeert te komen. Op de achtergrond ontwaar je wat taferelen die mysterieus over komen. Als gamer weet je echter al precies hoe laat het is. Het prachtige Dubai-achtige vakantie eiland wordt langzaam aan geterroriseerd door hordes zombies. Wat ooit een plaats van pracht, praal, tequila’s op het zonnige strand en extreme luxe was vormt om tot een rampgebied waarin de weinige overlevenden slechts 1 doel hebben; overleven!

In deze setting wordt je wakker. Je strompelt in eerste instantie wat door een hotel om er snel genoeg achter te komen wat zich de afgelopen nacht allemaal heeft afgespeeld. Je krijgt contact met een klein groepje overlevenden en hier begint het spel vorm te krijgen. Hier begint een Dawn of the Dead of 28 Days Later-achtig verhaal dat bol staat van de clichés maar daarom niet minder boeiend is. Het verhaal vertoont hier en daar wat hiaten. Zo spreken questgevers met je alsof je met meer personen bent. Dit ben je echter niet, louter in co-op. Ook lijken er gaten in het verhaal te zitten. Quests volgen elkaar soms niet goed op.

Kleine foutjes zijn overal merkbaar maar gelukkig geeft dit geen negatieve bijsmaak aan de game. Het gaat om futiliteiten die het plezier van de game niet afnemen. Het voelt louter allemaal wat ruw en niet altijd goed afgewerkt aan.

Zombie Survival

Wat gameplay betreft zullen veel gamers deze game als een kruising tussen Fallout en Dead Rising zien. De link met Fallout is snel gelegd omdat overal spulletjes te vinden zijn in koffers, tassen, cola automaten en dergelijken. De grote levels en de kleine clusters mensen die zichzelf proberen te bedruipen en jou opdrachten geven zijn ook wel bekend. De link naar Dead Rising is makkelijk gemaakt omdat de game je in staat stelt om zelf wapens te maken van alle spullen die je vindt. Sommige wapens zijn zelfs letterlijke kopieën. De game lijkt op gameplay gebied zeer vaak leentje buur te hebben gespeeld van andere games. Zo zul je namelijk de interface en het levelsysteem met upgrades van Borderlands herkennen en de co-op en first person mêlee combat van Left 4 Dead is ook aanwezig. Maar al dit kopiëren van andere games is niet erg. Sterker nog, Dead Island krijgt een eigen unieke feeling doordat het zoveel verschillende goede elementen uit andere toppers haalt. Waarom zou je het wiel immers opnieuw uitvinden? Door dit goed combineren van gameplay elementen uit andere games weet Dead Island zich tot een zeer verslavende en erg vermakelijke game te profileren in een gamewereld die vooralsnog verzadigd leek van zombie games.

Het daadwerkelijke vechten voelt over het algemeen erg goed aan. Dit is dan ook de grote troef van de game. Het customizen en upgraden van je wapens om er daarna op brute wijzen zombie koppen mee af te hakken is zelfs na twintig uur nog steeds uitdagend en vermakelijk. De eerste uurtjes op het eiland voelen met momenten wat saai en makkelijk. Langzame zombies strompelen wat door leuke omgevingen en lijken te wachten tot jij een Nail’d Baseball Bat tegen hun lelijke kopjes plant. Maar na een tijdje worden je vijanden meer variërend. Je komt dan namelijk in plaats van de langzame zombies ook “Infected” tegen. Deze zombies doen meer denken aan de hondsdolle zombies uit 28 Days Later. Geloof ons als we zeggen dat we vaker dan één keer angstzweet door onze bilnaad hadden lopen als we het geschreeuw van meerdere Infected op ons af hoorde komen. Schrik momenten en momenten van paniek worden hoe verder je komt frequenter en dat maak je niet vaak mee in games. Normaliter worden games makkelijker, maar deze game wordt juist moeilijker en daardoor stukken spannender. Dit in combinatie met het zoeken naar en customizen van betere wapens geeft de game een eigen smoel, een bevredigend gevoel en een verslavend karakter, zelfs na tientallen uren.

Graphics / Sound

Zon, zee en bloed!

Grafisch gezien is Dead Island sterk te noemen. Vooral het eiland is prachtig vorm gegeven en ademt sfeer. De zombies die op je af komen stormen als wilde honden, maar ook het bloed dat er uit gutst als je de kop van de romp gescheiden hebt met je sikkel zijn indrukwekkend. Je loopt en rijdt gedurende de game door een aantal zeer grote omgevingen en deze zijn zeer gevarieerd en toepasselijk. De manier waarop alles verwoest is, is indrukwekkend en geloofwaardig. Auto’s staan in files op bruggen om het eiland te verlaten, mensen hebben in paniek alles uit hun handen laten vallen en hun boeltje bij elkaar gepakt om weg te komen en dit is overal merkbaar. Het eiland voelt simpelweg alsof je door de set van The Walking Dead loopt. Games als Left 4 Dead en Dead Rising doen simpelweg onder aan Dead Island op dit vlak. De personages daarentegen die je tegen komt zijn met momenten wat minder mooi vorm gegeven. Er is bijvoorbeeld geregeld geen emotie op hun gezichten te traceren terwijl je ze hoort huilen of als ze kwaad zijn. Dit is jammer, want dit had de sfeer ten goede gekomen.

Op het gebied van geluid wisselt de game wat. De geluiden van auto’s en wapens zijn prima. Ook de sfeergeluiden zoals meeuwen die boven het strand vliegen zijn goed uitgekozen. De voice-actors daarentegen laten jammer genoeg geregeld te wensen over. Soms kom je een zeer goede acteur tegen waar je de moeite voor neemt om naar te luisteren. Maar de meesten hebben weinig emotie in hun stem. Dit samen met het soms wat knullige script zorgt er voor dat je moeite hebt om mee te leven met de gedupeerde overlevenden. De soundtrack weet hier gelukkig met momenten wel voor te zorgen. Mooie stukken muziek die een emotionele lading met zich mee brengen wisselen zich af en agressieve stukken muziek die je in de mood brengen om koppen te gaan snellen. Maar we wisten al toen we de eerste trailer zagen dat de muziek wel snor zou zitten in deze game.
Maar de meest indrukwekkende geluiden zijn de geluiden van de zombies. Als je voor het eerst in contact komt met Infected zul je begrijpen wat we bedoelen. Je hoort die hondsdolle knakkers letterlijk op je af komen stormen en dit gebeurt op zo’n hoog tempo dat je letterlijk in paniek raakt. Het ene moment is alles rustig en hoor je in de verte wat gegrom. Het andere moment hoor je plotsklaps drie wilde beesten schreeuwen. Je hoort ze constant en dit zorgt er voor dat je constant op je hoede bent.

Lifespan

De lengte van de game is afhankelijk of je sidequests gaat doen of online met vrienden aan de slag gaat. De singleplayer campagne is lang en wordt verlengd omdat je een constante neiging hebt om te gaan grinden. Er zijn vier zeer grote gebieden om te verkennen en meer dan honderd quests om uit te voeren. Dit kun je alleen of online met je vrienden doen en daarmee wordt de lengte van deze game makkelijk verdubbeld. Vergelijk deze game met Borderlands wat lifespan en multiplayer betreft. Het multiplayer component richt zich op co-op gameplay. Je kan samen met vrienden, of uiteraard wild vreemden quests uitvoeren die je ook in de singleplayer campagne uit kan voeren. Je neemt je karakter uit de campagne mee en kan daarom in de co-op mode grinden zodat je de singleplayer campagne makkelijker uit kan voeren. Verder zijn er in deze immense game honderd plus collectibles te vinden. Kortom, er is genoeg te doen op dit dode eiland om je honderden uurtjes zoet te kunnen houden.

Dead Island is een bijzonder ruwe parel geworden. De game doet niets wat je nog nooit hebt gezien maar de combinatie van verslavende RPG elementen en spannende Survival Horror elementen zorgt voor een unieke atmosfeer en een kleine topper. Ondanks de talloze kleine foutjes is de game simpelweg fun en dat blijft de game voor heel wat uurtjes. Dead Island zal niet iedereen aanspreken maar ben jij een sucker voor RPG’s en/of zombie games dan is dit een absolute must en zul je hem net zoals wij ook tot één van de subtoppers van 2011 benoemen.

• Verslavende gameplay
  • Indrukwekkende setting
  • Met momenten bijzonder spannend

• Veel kleine gameplay technische foutjes
  • Voice actors niet altijd overtuigend
  • Geen bijzonder verhaal

Kopen als:

• Je het wel lekker vind om een stok met spijkers in de kop van een schreeuwende vrouw te planten
  • Je behoefte hebt aan wat dood vlees
  • Je het bloed van een paar duizend zombies in het rond wil zien vliegen

Gameplay:

1234

Kleine foutjes worden overschaduwd door een verslavende en uitdagende RPG/Survival Horror game

Graphics:

1234

Het prachtig vormgegeven eiland ademt atmosfeer. Jammer genoeg zien niet alle personages er even mooi uit.

Sound:

1234

Prachtige muziek en geluidseffecten. Maar niet alle voice actors weten dit hoge niveau te halen.

Lifespan:

1234

Er is veel te doen in Dead Island en we hebben te weinig tijd...

Ons eindcijfer: 8.5

Het wiel is nooit verzonnen maar uitgevonden. ;-)

Verder goede review die lekker weg leest, al zal ik de game nooit aanschaffen… Ben niet zo’n zombie fan.

Ik heb de game ook een aantal uur gespeeld. Het is inderdaad erg verslavend om die zombie te beuken en je quest te behalen..

Binnekort ff probere

• Freule

lijkt het wat op col zombies?

Dennis K.

Dennis K. Reply:

Ik wil hopen van niet…
    Anywayz, staat op mijn lijstje… :P

• NLGamingOwnage

Staat ook op mijn lijsie..

• Rob_NL

Heb hem al online ge-pre-orderd inclusief het DLC pakket.

• cas_09

Misschien als deze wat goedkoper is of als ik een dikke financïele meevaller heb…

• Darkbilly

Wow,

Wat een geweldige game is dit. Heb de game net een paar dagen in huis en kan er nu al niet genoeg meer van krijgen. Nu ben ik sowieso een zombiefan. Dus vind vrij gauw alles waarin zombies zitten gaaf.
    Persoonlijk vind ik dat je wel in het verhaal gezogen wordt. te bedenken dat het een tropische oord is wat bruut verstoord wordt door zombies, heel triest :-)

Graphics vind ik geweldig en de soundtrack maakt het idd spannend.
    Bij aanvallen van zombies op mij zit ik soms spastisch en krampachtig in de bank en in blinde paniek sla ik, in de game uiteraard, om me heen wat totaal geen gewenste resultaat oplevert en ga ik de pijp uit, hahaha.