Deadpool review

Deadpool

Deadpool
Het is een marvellous comic jaar, snap je hem? MARVELlous. We mogen naar de bioscoop voor Iron Man 3, The Wolverine en later dit jaar Thor: The Dark World. Later dit jaar mogen we zelf aan de slag met Marvel Heroes op PC en LEGO Marvel Super Heroes op de verschillende (spel)systemen. Maar eerst mogen we aan de slag met Deadpool. Deze Enfant terrible uit het MARVEL universum heeft zijn eigen game gekregen welke óók nog eens zijn eigen naam draagt. Als dat maar goed komt.

Hoe eigenzinnig de game is blijkt wel uit het plot: Deadpool’s eigendunk is groter dan vijf Eiffeltorens op elkaar en hij heeft zijn zinnen gezet op een eigen videogame. Wanneer hij (in eerste instantie) afgewezen wordt doet hij waar hij goed in is* en krijgt vervolgens op die manier toch zijn zin om deze droom waar te maken. Deadpool (werkelijke naam Wade Winston Wilson) accepteert een huurmoord op een corrupte mediatycoon welke ook nog eens nodig blijkt te zijn voor de realisatie van zijn droom. Helaas is Mister Sinister erop uit om de verbindingssatellieten te stelen voor een groter complot en vermoord hij de mediatycoon. Overstuur en realiserend dat zijn grootste wens niet in vervulling kan gaan, trekt Deadpool er met X-Men collega’s Wolverine, Rogue, Psylocke, en Domino erop uit om wraak te nemen. In deze tour-de-deadpool kom je naast de genoemde personages nog véél méér X-Men bekenden tegen (of verwijzingen ernaar).

* opblazen van dingen

Deadpool Zwartgallige humor zoals beschreven krijg je de gehele game voorgeschoteld. Of het nu Deadpool’s poging is om het ontwikkelteam van High Moon Studios te kidnappen, het kenbaar maken dat hij goed agressief en gewelddadig bezig is “No guts no glory” “Oh that’s gonna leave a mark” of het continue zoeken naar discussie/dialoog met de gamer; het brengt toch steeds een lach op je gezicht. Naast dit humor aspect is Deadpool het beste te vergelijken met games als Devil May Cry of Dante’s Inferno: een 3rd person hack ’n slash game waarbij actie en geweld verder de boventoon voeren.

We hebben de basismoves snel onder controle waarbij je kunt springen, dubbeljumpen, een lichte en een zware aanval en een ontwijkings/teleportmove waarbij je even verdwijnt. Deadpool is dan ook geen mutant maar een gemuteerde, wat zoveel betekend dat hij zijn krachten heeft ‘gekregen’ door wetenschap en niet van nature.
Deadpool
Uiteindelijk zul je voor het uitvoeren van combo’s en het verslaan van vijanden DP Points vergaren waarmee je wapens (o.a. hamers en geweren), gadgets (o.a. granaten en mijnen) en personage upgrades (o.a. vitaliteit en kracht) kunt kopen en link je genoeg rake aanvallen dan bouw je momentum op wat een krachtige aanval oplevert om te gebruiken naar een groep tegenstanders. Heb je DP Points gespendeerd aan de aanschaf van nieuw arsenaal, dan kun je nóg diepere investeringen doen door extra combo’s aan te schaffen of nieuwe combo’s toe te voegen aan je vechttechniek. Zo werken deze update ook weer door naar je momentum, waar je meer variatie in krijgt.

Op een enkel moment geeft de game zelfs het gevoel dat je een platformer aan het spelen bent. Op enkele momenten in de game komen bewegende platformen, bruggen en liftinstallaties die gebruikt worden om ramen te wassen van flatgebouwen tevoorschijn. Ineens is dan de vergelijking met Jak II relevant.

Deadpool Nou eigenlijk niet zo heel veel, maar wat wel gezegd moet worden is dat de gameplay al snel behoorlijk repetitief gaat aanvoelen. Hoewel de upgrades dit proberen te verhullen kan elke vijand met dezelfde strategie bevochten worden; aanval, teleport, aanval, teleport, … (je snapt het wel) en er is vreemd genoeg gekozen voor een ander gezichtspunt bij het gebruik van je geweren. Hierbij schakelt de engine ineens over naar een over de schouder view (welke wel van schouder te wijzigen is wat richten wel weer gemakkelijk maakt).

Bij het combineren van de melee aanval (zwaard/hamer) en schietaanval wordt je dus continue heen-en-weer geslingerd tussen camerastandpunten. Niet zo erg als de camera goed functioneert, maar dit is helaas niet het geval. Resultaat: je weet niet waar je vijanden zich bevinden en je gaat maar in de wilde weg slashen in de hoop dat de camera zich vlot hersteld. Oh en over richten gesproken; wanneer je verdekt opgesteld staat en het lijkt alsof er zich geen obstakels bevinden tussen jou en je vijand en je schiet, blijkt toch erg vaak dat juist je dekkingspositie er voor zorgt dat er géén kogel aankomt.
Deadpool

Deadpool Komen we op de grafische prestatie van de game. Je las het al in onze preview; de graphics zien er zeker niet slecht uit maar je wordt er ook niet door weggeblazen. Over het algemeen voelen de ruimtes vrij groot en soms leeg aan. Toch is er wel aandacht gegeven aan de details en zijn de omgevingen wel redelijk afwisselend. Je bezoekt bijvoorbeeld Genosha (het slaveneiland voor gemuteerden) met de oorlogsschade nog zichtbaar; overal ligt puin en verslagen sentinels vindt je overal in de voor-, en achtergrond. Daarnaast bezoek je ook regelmatig binnenlocaties zoals kantoorgebouwen of een heuse mutantengevangenis. Allemaal hebben ze een eigen look en feel.

De vijanden zijn allemaal uit één ontwerppotje gerukt en de ontwikkelaar probeert ermee weg te komen door ‘clones’ te gebruiken in de verhaallijn, kan wel zo zijn maar wij verwachten beter. De animaties zijn redelijk standaard en daar waar lip-sync om de hoek komt kijken gaat het goed (bij Deadpool toch niet waar te nemen door zijn masker).
Deadpool
De voice acting daarnaast is prima verzorgd (door Nolan North) en past zeer goed bij het personage. De interactie tussen Deadpool, zijn gamer en het verhaal heeft geen moment irritaties opgeleverd. Naast stemaudio zijn ook de overige geluiden prima uitgewerkt, wapengebruik, clicks wanneer je zonder munitie zit (Deadpool geeft het anders óók wel aan), explosies en verschillende binnen en buiten geluiden die je ander ook zou tegenkomen in een MARVEL game. De soundtrack is lekker Rocky, door Deadpool zelf uitgekozen.

Deadpool Welja, daar kunnen de meningen over verdeeld zijn. Hoewel de game in hoofdstukken is opgedeeld en je dus elk hoofdstuk apart kunt herspelen (voor bijvoorbeeld de verschillende hoofdstuk gerelateerde Trophies/Achievements) kun je nog een poging wagen aan de hoogste moeilijkheidsgraad (Ultra-Violence!).

We hebben de game gestart op deze mode, maar vinden hem wel écht frustrerend moeilijk. Beter dus om de game op lagere moeilijkheid te starten en volledig beslagen te starten aan deze mode vóór er controllers sneuvelen. Na het uitspelen van een level krijg je deze omgeving ook beschikbaar in de challenge mode. De challengemode is daarbij niet erg uitdagend, maar wél leuk om voor de afwisseling te spelen. Hier verwachten we de komende tijd ook wel de nodige downloadable content pakketjes voor, de uitmelkers!

Deadpool
Deadpool Dan de conclusie voor Deadpool: grafisch is de game geen hoogvlieger maar er zijn ook geen grote stoorzenders te benoemen en audiotechnisch is zeker niets op aan te merken. Als je door de technische mankementen op gameplaygebied heenkijkt is Deadpool best te pruimen. Over de top zwarte humor, veel geweld, géén verhaal en toch een leuk avontuur in het brede MARVEL universum.

• Zwart(gallig)e humor
  • Geweld
  • MARVEL personages/universum
  • Challenge mode
  • Steeds gekkere upgrades
  • Minpunten:

• Camera
  • Repetitieve gameplay
  • Deadpool blijft maar leven
  • Op hoogste moeilijkheidsgraad frustrerend moeilijk
  • Kopen als:

• wanneer je van zwarte humor houdt
  • wanneer je Hack ’n Slash liefhebber bent
  • wanneer je alle delen Devil May Cry in je collectie hebt
  • wanneer je door irritante minpuntjes heen kunt kijken
  • Gameplay:

123

Hoewel goed bedacht is het in de uitvoering toch minder. De camera leidt een eigen leven en vijanden zijn hierdoor slecht zichtbaar. De platform elementen en de upgrade mogelijkheden verzachten de pijn enigszins.

Graphics:

123

Géén hoogvlieger, maar zeker voldoende detail en afwisseling. Ruimtes voelen soms leeg aan en er is weinig afwisseling in het voorkomen van de vijanden.

Sound:

1234

Waarschijnlijk is het gehele gamebudget opgegaan naar de voiceacting (Deadpool grap), wat dit is prima verzorgd met Nolan North. De soundtrack is lekker Rocky, door Deadpool zelf uitgekozen.

Lifespan:

123

Middels hoofdstukselectie is alles nog eens opnieuw speeldaar, handig voor de trophies/achievements. De hoogste moeilijkheidsgraad (Ultra-Violence!) is frustrerend moeilijk en challengemode niet echt uitdagend, maar wel leuk.

Ons eindcijfer: 6.75

• duivel

sinds wanneer staat gerelateerde nieuws boven de plus/minpunten

ik ben het eens met de cijfer, enige goede aan deze game is de humor, maar de humor is dan ook echt geniaal. dus zeker wel het spelen waard wanneer de prijs is gedaald.

Nu speel ik aardig wat games. En deze ook. En toch begrijp ik geen reet van waarom dit spel overal zo matig wordt ontvangen. Mechanics waren prima (en voor het combineren van melee en guns heb je op de PC aangesloten Xbox-controller gewoon een knoppie waardoor je geen schouldercam krijgt….), verhaal was eindelijk weer eens origineel en de graphics benaderden (ja benaderden, niet evenaarden) Batman Arkham Asylum. Ook heb ik de game na het uitspelen nog een keer opgestart, omdat ik de andere wapens en daarbijbehorende taunts, specials en stealth-kills wilde zien. Die dus ook hilarisch waren.

Al met al had hij bij mij voor elk van jullie 4 criteria dus 4 sterren gekregen, waardoor het volgens jullie systeem dus eigenlijk het cijfer 634.41 verdient. Toch? Nou ja. Fuck de haters. Ik vond het een welbestede 10 uur aan lol.

P.s. Klagen dat hij op de hoogste moeilijkheidsgraad te moeilijk is? Really?

• Tammebroektijger

Ik kan me wel vinden in deze review. Het enige goede/originele aan deze game is de humor die erin zit, verder is het een standaard hack and slash game. De humor zorgt er in ieder geval voor dat je wel door wilt spelen.