Football Manager 2014 review

FootballManager1

Net als bij FIFA verschijnt er ook in de Football Manager-serie ieder jaar een nieuw deel. Dit keer is het de beurt aan Football Manager 2014. Eigenlijk is er dan ook geen game die het succes van deze serie kan evenaren en de serie wordt dan ook veelgeprezen. Veel concurrentie is er niet maar toch weten ze bij Sports Interactive ieder jaar nieuwe licenties en nieuwe modes en tweaks toe te voegen om de beste in het genre te blijven. Eindelijk kun je voelen hoe het is als je zelf eens een grootheid als Mourinho of Van Gaal bent. Eindelijk zul je weten hoe het is als de helft van je spelers in opstand gaat tegen je ijzeren regime. Wat jij wil kan geregeld worden. Alles wat je je maar kunt bedenken valt aan te passen en hopelijk is dat dit jaar weer het geval met Football Manager 2014.

Football Manager

Grote uitdaging

Zodra ik de game in mijn PC stop door in Steam op spelen te klikken voelt alles meteen weer vertrouwd aan, de intro is hetzelfde gebleven, de stijl in de menu’s is hetzelfde gebleven. Op het eerste gezicht lijkt er weinig veranderd te zijn. Prima natuurlijk, de game was vorig jaar al fantastisch maar een verbetering kan nooit kwaad. Wel zijn er opnieuw een aantal modes toegevoegd aan de game en dat is natuurlijk altijd leuk. Zelf speelde ik bijvoorbeeld altijd verschillende challenges die door de community bedacht waren zoals het winnen van de Champions League met een amateurploeg.

Allemaal leuk en uitdagend natuurlijk maar om zoiets op te zetten was altijd vrij complex. Dit jaar is daar eindelijk wat aan gedaan, het is namelijk mogelijk om vanuit het hoofdmenu dat soort challenges meteen te starten. Na verloop van tijd zullen er verschillende challenges toegevoegd worden door de makers maar voor het eerst is er ook een goede chemie met Steam zelf. Football Manager 2014 zal namelijk gebruik maken van de Steam Workshop. Dit zal betekenen dat gebruikers dit soort challenges, foto-/logopakketten, nieuwe en aangepaste competities en nog veel meer zelf kunnen bedenken en op de Steam Workshop kunnen zetten. Spelers kunnen dit dan rechtstreeks naar hun spel downloaden en direct spelen. Hoe dit verder allemaal gaat werken is nog even afwachten maar vooralsnog klinkt het als een fantastische functie. Daarnaast zal de game dit jaar voor het eerst draaien op Linux en wordt er ook nog eens gebruik gemaakt van Cloud Saving. Geen gezeik meer met savegames op een USB of nog meer van dat soort zaken. Je zult met Football Manager 2014 altijd bij je savegames kunnen als je verbinding hebt met het internet.

Zelf speel ik eigenlijk alleen carrière en de online mode. Naast deze modes heb je nog de optie om een spelletje te spelen in de ‘Klassieke Modus’. Deze mode is bedacht voor de mensen die niet al te diep willen gaan en weinig geduld hebben. Een vluggertje dus. Hierin is het tegenwoordig wel mogelijk om tijdens je carrière competities uit drie verschillende landen te volgen. Dat betekent dat je als coach van een team het zo goed kan doen dat andere teams je willen hebben. Eerder in de Klassieke Modus kon je alleen naar andere ploegen uit je eigen competitie, nu dus ook naar competities uit twee andere landen dan het land waar je begint. De online mode is helaas nog niet beschikbaar. Er zit dus nog maar één ding op: een carrière bij de volgens velen grootste club van Nederland en zorgen dat ze terug aan de top komen door het zoveel mogelijk inpassen van eigen jeugd. Ik heb het hierbij natuurlijk over Ajax.

2013-10-27_00001

Kleine veranderingen

In deze carrièremode die al jaren als een huis staat zijn zoals eigenlijk ieder jaar wel het geval is een aantal dingen veranderd aan het uiterlijk. Zo zal je alle nieuwsberichten op een iets andere manier gepresenteerd krijgen. Veel nieuwsberichten die je in vorige delen kreeg vereisten acties die je dan heel ergens anders weer uit moest voeren. In Football Manager 2014 is dit veranderd en is alles een stuk overzichtelijker. In principe kan alles vanuit de berichten zelf geregeld worden en dat is naar mijn idee een grote stap voorwaarts. Scoutrapporten verschijnen daarnaast ook nog eens als één nieuwsbericht met een korte uitleg over alle gescoute spelers in de titel en een mogelijkheid om deze spelers op een kandidatenlijst te zetten of te benaderen voor een aanbieding. Ondanks dat het nog steeds erg diep gaat wordt het toch net even simpeler gepresenteerd en dat is erg fijn, zelfs als je al jaren die-hard bezig bent met de serie.

Wat inhoudelijk erg is veranderd is het tactiekensysteem. Dit systeem is echt flink op de schop gegaan en dat gebeurt eigenlijk ieder jaar wel een beetje. In eerste instantie is dat erg jammer omdat je na een jaar alles eindelijk een beetje onder de knie hebt. Echter lijkt het dit jaar wel allemaal iets simpeler te zijn om alles naar wens in te stellen. Wil je dat de verdediging wat dieper staat? Prima, een druk op de knop ‘instructie toevoegen’ in het tactiekenscherm en de aanpassing is doorgevoerd. Een kind kan de was doen. Dit mag ook wel want naast de systemen die verbeterd zijn is ook de AI flink verbeterd. Pas je iets aan in je tactiek ging er in de vorige delen uit de Football Manager-serie nog wel een aantal maanden overheen voordat het lastiger werd om je wedstrijden te winnen. Pas je iets aan in je trainingsschema of je tactieken heeft de tegenstander het al heel snel door en zal je daar zelf ook weer op moeten anticiperen. Jawel, de tegenstander heeft ook scouts op de tribune zitten en ze weten precies hoe jij je punten weet binnen te sprokkelen. Klinkt lastig maar het is werkelijk fantastisch om een tactisch schouwspel te spelen met rivaliserende coaches.

2013-10-27_00002

Lang houdbaar

Tot slot beweren ze bij Sports Interactive de 3d-wedstrijdengine flink verbeterd te hebben. Natuurlijk, het loopt weer iets soepeler en het is weer iets gedetailleerder maar het ziet er niet fantastisch uit. Keepers lijken wel eens blunders te maken maar in feite ligt dit aan de mindere animaties. Het ziet er prima uit voor een simulator maar daar is ook alles mee gezegd. Daarnaast lijkt er ook nog eens weinig te zijn gedaan met het geluid van het publiek. Het publiek klinkt namelijk vrij eentonig en diezelfde toon wordt weergegeven op meerdere volumes. Niet heel bijzonder dus. Zelf zet ik liever mijn eigen muziek aan maar zeg nou zelf, deze game moet het niet van de fantastische sound hebben.

Waar de game het wel van moet hebben is de lifespan. Deze is werkelijk waar onovertroffen. Je kunt in principe oneindig doorgaan met deze game zonder dat het begint te vervelen. Heb je de hele nacht doorgehaald met een flinke bak chips en een grote fles pils naast je en moet je eigenlijk weer naar je werk? Geen probleem, in Football Manager 2014 is het namelijk mogelijk om je savegame in de cloud op te slaan zoals ik al zei. Als je dan toevallig toch de Klassieke Modus aan het spelen bent kun je namelijk zelfs op je PlayStation Vita verder met diezelfde savegame. Hoe dit gaat werken is natuurlijk nog even afwachten aangezien de game nog niet uit is. Zelf vind ik het wel een beetje jammer dat dit alleen geldt voor de Klassieke Modus omdat de normale carrière een stuk uitgebreider is. Begrijpelijk is dit wel aangezien Football Manager 2014 erg veel vraagt van je processor. Zoals ik al zei, met een game als deze kun je eigenlijk het hele jaar doorgaan. Tot een maand geleden was ik nog bezig met het vorige deel uit de serie en ik was er eigenlijk nog niet eens op uitgekeken. Nu is het volgende deel er echter al weer en als je dit deel opstart zal het toch weer voelen als een volledig nieuwe game waar je zo weer een jaar mee bezig zal zijn.

Zoals ieder jaar is dit weer een game die je blind kunt kopen omdat Football Manager gewoon keer op keer weer voor kwaliteit staat. Daarnaast is het zo verslavend om avond op avond te sleutelen aan de perfecte tactiek waar je de Champions League hoe dan ook mee gaat winnen. Als daar na verloop van tijd ook nog eens een Online Mode bij komt en je met vrienden gaat spelen zal je helemaal je sociale leven verliezen. De verbeteringen zijn dit jaar weer goed gedaan, zo zal je bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van veel User Generated Content door middel van de Steam Workshop. Daarnaast is de AI gigantisch verbeterd en zal het steeds lastiger worden om je rivalen te verslaan. De interface wordt tot slot ook nog eens beetje bij beetje geperfectioneerd. Football Manager 2014 is dit jaar afgezien van een paar kleine dingen zoals het geluid(waar je de game eigenlijk niet op kan veroordelen) weer een toptitel die iedere voetbalfan in huis zou moeten halen.

• Gigantische lifespan
  • Verbeterde AI
  • Steam Workshop