LEGO Harry Potter Years 5-7 review

lego_harry_potter_5-7 muur

Introductie

Eindelijk, na LEGO Batman, LEGO Indiana Jones, LEGO Rockband, LEGO Star Wars en LEGO Harry Potter: Years 1-4, komt Warner Bros weer met een nieuw deel in de LEGO serie. Dit keer is het deel twee in de Harry Potter serie, LEGO Harry Potter: Years 5-7. Wij zitten hier stiekem best wel op te wachten want wij vinden het LEGO genre gewoon humor! LEGO Harry Potter: Years 5-7 vervolgd het verhaal en is gebaseerd op de laatste drie boeken en laatste vier films. In dit deel is het natuurlijk weer de bedoeling om doormiddel van nieuwe spreuken en magie, Lord Voldemort te verslaan. Ook kom je op nieuwe locaties en ontmoet je veel nieuwe personages. Deze personages zul je weer vrij moeten spelen en moeten kopen met je verdiende studs.

Net als in het voorgaande deel gaan we weer 24 levels spelen (zes levels per film), spreuken leren, 200 gouden legostenen en 20 rode kistjes (cheats) verzamelen. Deze cheats zijn legale in-game cheats ze zorgen bijvoorbeeld voor een hoger aantal studs (met multipliers), extra levens hartjes, sneller graven en sneller bouwen. Deze cheats zijn al snel na het uitkomen van de game op verschillende websites te vinden, maar wij vinden het leuk om ze zelf te ontdekken. LEGO games staan bekend om hun puzzels, om ergens te geraken zul je altijd dingen moeten zoeken en bouwen om hiermee een deur te openen of de weg vrij te maken. Ook is er natuurlijk de leuke en makkelijke drop-in/drop-out coöp optie. Vele van jullie spelen deze games voor hun makkelijke trophies en dus makkelijke platinum trophy. In LEGO Harry Potter: Years 5-7 is er iets veranderd, de trophies zijn nog even makkelijk alleen zul je bij sommige (best veel nu) trophies geen gebruik mogen maken van coöp. Dit vinden wij vervelend want LEGO games zijn juist leuker in coöp. De eerste playthrough is altijd minder leuk, je kunt veel dingen niet openen en veel gebieden zijn afgesloten omdat je simpelweg de spreuk of het personage die dat standaard heeft niet hebt om zo’n mooi glimmend slot kapot te schieten of een grote kluis te openen. Zoals gezegd is LEGO Harry Potter: Years 5-7 het vervolg van LEGO Harry Potter: Years 1-4 je zult dus in het begin een Deja-vu hebben omdat je weer in Hoghwarts terecht komt. Gelukkig komen er snel nieuwe locaties en leer je nieuwe spreuken om dingen kapot te schieten of open te maken. En alles bij LEGO kan kapot hè! Eén van de nieuwe dingen is het met zuignappen tegen muren omhoog lopen. Dit leer je al vrij snel maar je kunt het nog niet overal gebruiken. De nieuwe spreuken zijn ook weer leuk zoals een battle tegen je vijanden wat je in LEGO Harry Potter: Years 1-4 ook al eens hebt gedaan maar dan iets uitgebreider. En het uitsnijden van rode LEGO muren is een leuke nieuwe bezigheid.

Ook is de Ghost er weer die je in het begin overal naar toe leidt door zijn Ghost studs te volgen. Als die er niet in zat zouden er nu nog mensen op zoek zijn naar bepaalde gebieden want LEGO games zijn groot, zeer groot. WegisWeg, de winkelstraat waar Harry zijn zuurverdiende studs kan inleveren is altijd beschikbaar. Daar koop je dus de vrijgespeelde cheats en personages. Na de eerste Playthrough zijn alle levels vrij te spelen en kun je met alle personages op avontuur gaan mits je deze hebt vrijgespeeld en gekocht. Dit is zeer belangrijk want zoals gezegd heb je bepaalde personages nodig om bepaalde acties uit te voeren alleen moet je wel zelf even uitvinden wie wat kan. Als je LEGO Harry Potter: Years 1-4 hebt gespeeld kun je je misschien nog wel herinneren wie wat kan maar nu zijn er toch veel nieuwe spreuken en nieuwe personages. Heel veel personages zul je nog niet hebben in de eerste playthrough simpelweg omdat je er niet bij kunt. In de ‘verplichte’ tweede playthrough (freeplay) kun je dus meer en is alles leuker. Je hoeft hier niet per se het verhaal te volgen je kunt elke level spelen die je zelf wilt en dat moet ook want je zult in het ene level een personage vrij moeten spelen om in een ander level iets te kunnen doen. In LEGO Harry Potter: Years 1-4 zat een vervelende glitch die er voor zorgde dat je vast zat in een kamer en je je save-game moest verwijderen. Na het verwijderen moest je dus helemaal opnieuw beginnen en we hadden er al zo’n 20 uur op zitten. Gelukkig hebben we dit nog niet meegemaakt in LEGO Harry Potter: Years 5-7.

Graphics / Sound

De graphics zijn nog steeds geweldig! Alles is duidelijk te volgen en de cut-scenes zijn een leuke bijkomstigheid mede omdat je zo het verhaal volgt. Ook al praten ze in LEGO-taal je begrijpt wat ze bedoelen en dat is toch een leuk detail. De cut-scenes zien er goed uit ook als er flink wordt ingezoomd is alles nog kraakhelder en de details van lichtval en glinstering zijn goed zichtbaar. De LEGO personages komen tot leven! Het geluid is ook hier niet vervelend de muziek van Harry Potter is aangenaam en verveelt nog steeds niet. Zelfs niet al zou je alletwee de games achter elkaar spelen. Het geluid van het bouwen, verplaatsen en kapotmaken van de LEGO steentjes is net echt en niemand vindt dat vervelend. Toch?

Lifespan

Wij vinden LEGO games op zich wel een redelijke lifespan hebben. Je bent om het spel 100% uit te spelen toch zo’n 25-40 uur zoet afhankelijk van je skills en als je weet wat je wel of niet meer hoeft te doen in je tweede playthrough. Opmerkelijk is nog steeds dat er geen online is, je hebt altijd een builders level waar je zelf een level kunt maken. Jammer dat je dit niet kunt delen met de rest van de wereld. Uiteraard zal er hier geen vraag naar zijn anders zouden ze dit wel hebben toegepast. Ons zou het in ieder geval wel leuk lijken.

Weer een geweldige LEGO game. Alles is weer goed uitgewerkt zoals bij LEGO Harry Potter: Years 1-4 en alle andere LEGO games. Volop nieuwe personages, spreuken en locaties. Zeker weer een musthave voor LEGO fans en trophyhunters. Alleen jammer dat je nog steeds niet online je zelfgebouwde levels kunt tonen en laten spelen door andere liefhebbers.

• Nieuwe spreuken, personages en locaties.
  • Verveelt nooit.
  • Voor jong en oud.
  • Minpunten:

• Nog steeds geen online maar eigenlijk is dat ook niet nodig.
  • Verslavend
  • Kopen als:

• Je LEGO fan bent.
  • Je kinderen hebt
  • Gewoon kopen :P
  • Gameplay:

1234

Weer een geweldige LEGO game, met nieuwe spreuken, personages en locaties die nooit vervelen. De gameplay is weer simpel maar vertrouwd.

Graphics:

1234

De graphics zijn nog steeds geweldig! Alles is duidelijk te volgen en de cut-scenes zijn een leuke bijkomstigheid mede omdat je zo het verhaal volgt.

Sound:

1234

Het geluid is ook hier niet vervelend de muziek van Harry Potter is aangenaam en verveelt nog steeds niet.

Lifespan:

1234

Is wat ons betreft nog steeds goed met 25-40 uur en dit zonder online.

Ons eindcijfer: 8.5

Dit is nou weer zo een game die gespeeld moet worden

geloof dat wij de enige zijn die er zo over denken aan de reacties te zien lol!!

bluelightning76

Dennis S. Reply:

Nee hoor ik denk er ook zo over! Moet gewoon gespeeld worden!

• Kevinnummer1

Ik heb tot nu toe alle Lego games gespeeld (en plat gehaald) maar na een tijdje wordt het verzamelen van alle collectables toch wel een beetje heel erg saai. Het is weer een tijdje geleden dat ik nu een Lego game heb gespeeld, dus hopelijk zal het dit keer wat soepeler verlopen, maar ik ga hem zowiezo nog wel een keer halen, dus je bent niet de enige hoor de-sletjes :P

Ik haat HP :S

• dominating

whaha ik had de demo gedownload, was wel ff geinig maar kopen; nope!

Zal de demo eerst ook eens proberen. LEGO P of the C was niet echt mijn ding, misschien dit leuker?

• carosj123

goed idee om de demo te proberen, vond Indy-lego tegenvallen

demo ook maar proberen

lijkt me bet leuk, miss ruilen

Ah de Lego games, flinke dosis humor en altijd leuk om te spelen hoe kinderachtig ook!

I like to move it move it!

• NLGamingOwnage

LEGO altijd lachen maar die zou ik voor maar 5euro uit de budgetbak vissen, dat is altijd voor mij met lego spellen.

Niets voor mij hoor die Lego games

Demo gespeeld en vond het vermakelijk…maar dit is meer iets om eens uit de budgetback te grabbelen.

• Mr Sonic

Ik haal hem wel uit de budgetbak.

vast wel leuk

Goede revieuw! ik hou echt van lego games!

• BellatrixVGSRG

Weet je wat echt HEEL erg stom is??! Het spel zelf is heel leuk. Tot het moment dat je in year 6 bij Level 2 komt, dat je Slakhoorn zo’n kopje koffie moet geven. Want dan heeft hij eerst zo’n wolk boven zijn hoofd, en die moet je dan eerst wegtoveren met die spreuk die je krijgt in focus, als het goed is. Die wolk moet dan weg zodat je kan zien wat hij wil en hem dat kan geven. Maar het probleem is, ik heb dus niet die spreuk waarmee je die wolk wegkrijgt. In dat level van Focus!’ heb ik hem wel gekregen, maar om de één of andere reden kan ik hem daarna niet gebruiken. Mijn broertje en ik zitten al twee jaar vast op dat punt en we hebben heel vaak geprobeerd om verder te gaan, maar dat kan niet omdat we die spreuk dus niet hebben. Heel raar. Weet iemand hoe dat zit en hoe we die spreuk toch kunnen gebruiken??