PES 2013 review

PES 2013 header

Introductie

Voetbal is in de basis een simpel spelletje. Tien veldspelers rijgen passes aan elkaar om ervoor te zorgen dat één van hen in positie komt en de tijd en ruimte krijgt voor een uithaal. Gaat de bal over de doellijn – en het liefst hard tegen het net – dan is het een doelpunt. Na het doelpunt mag de andere partij het spel weer herbeginnen en het elftal dat na 90 minuten de meeste doelpunten heeft gemaakt, is de winnaar. Gelukkig komt er naast het voorgaande nog wel het een en ander bij de sport kijken want anders was voetbal natuurlijk niet zo’n populaire sport, en zaten de stadions wereldwijd niet tot de nok toe gevuld. Voetbal is balgevoel, inzicht, passie en nog zoveel meer.

Pro Evolution Soccer 2013

Waarschijnlijk is dat ook de reden dat Konami je na het opstarten van PES 2013 direct in het trainingsmenu werpt. Het balgevoel moet eerst weer gaan borrelen en ook iedereen die met PES 2012 al een jaar lang de knoppen van zijn of haar controller heeft versleten, moet dit jaar – net als eigenlijk ieder jaar – de fijne kneepjes eerst weer in de vingers krijgen. De besturing is in grote lijnen hetzelfde gebleven maar een beetje onwennig zal het in het begin voor iedereen zijn. Het is eigenlijk als je oude vakantieliefde weer eens opzoeken; in het begin draai je onwennig om elkaar heen, hij of zij is iets anders dan je je herinnert maar als de klik er weer is…

‘Controle’ is voor ons het goede woord om de gameplay van PES 2013 mee te omschrijven, al gebruikt Konami met ‘PES FullControl’, ‘Player ID’ en ‘ProActive AI’, zelf wat meer woorden om ons warm te maken voor de nieuwste PES. Ook als je die termen voor het eerst leest, is het niet moeilijk om je voor te stellen waar ze voor staan; volledige controle, herkenbare voetballers en pro-actieve medespelers. Het oefenen met de volledige controle, doe je zoals gezegd vanaf minuut één in het training menu. De aandacht ligt hier op de fijne kneepjes, waarbij het volledig handmatig passen en schieten in de spotlight staan. Ja ook het schieten want in PES 2013 kun je deze keer dus ook je schoten geheel handmatig plaatsen.

Door het ingedrukt houden van de L2/LT knop, verschijnt een pijl op het speelveld die je uiterst precies kunt wijzen in de richting waarin je de bal wilt spelen. De richting bepalen, doe je met dezelfde stick waarmee je de speler bestuurt en het is dus wel belangrijk om snel te handelen. Dat is ook nodig om tegenspelers niet de tijd te gunnen waarin ze de bal kunnen veroveren of weg knallen en zeker bij het schieten op doel, kost het handmatig selecteren de extra seconde die er net één teveel kan zijn. Wij kozen in die situaties toch meestal gewoon voor een schot met CPU assistentie.

Handmatige pass PES 2013

Volg de pijlen…

De handmatige controle werkt heerlijk bij alle balverplaatsingen, of het nu gaat om een steekbal, een hoge of lage voorzet of het schot waarmee je de keeper verschalkt. Omdat de tegenstanders door de verbeterde A.I. realistisch reageren op aanvalspatronen, is een handmatige bal vaak de betere manier om een bal in de ruimte te spelen. Daarbij is het natuurlijk essentieel dat medespelers niet als een zak hooi in het veld staan en dat doen zij ook zeker niet. De middenvelders sluiten waar mogelijk pro-actief aan bij de aanval en verdedigers komen op langs de zijlijn als dat in hun aard ligt. Dit is wat Konami bedoelt met ProActive AI. Medespelers handelen onafhankelijk van elkaar maar blijven daarbij wel denken in een collectief. Mocht je toch niet tevreden zijn over een loopactie dan kun je handmatig de besturing van een tweede speler activeren om beter aanspeelbaar te worden.

Daarnaast komt de identiteit van de echte spelers terug in hun prestaties op het digitale veld. Ze zien er niet alleen uit als in het echte leven, ze lopen en bewegen ook op een natuurgetrouwe wijze. Het is echt treffend om te zien hoe spelers als Ronaldo en Messi – maar ook Robben en Van Persie – erg karakteristiek over het veld bewegen en gebruik maken van hun kwaliteiten.

PES 2013 screen

Een droomfinale…

De controle komt ook terug in verdedigend opzicht en het is erg fijn om medespelers onafhankelijk van jouw commando’s te zien ‘knijpen’ waardoor de ruimte voor de tegenstander zo klein mogelijk blijft. Doseren moet je wel voortdurend want met onze aanvalsdrang, lieten wij meer dan eens teveel gaten vallen en daar weet de tegenpartij dan wel raad mee. Erg fijn is het dat de keeper je op die momenten vaak uit de brand helpt en ook echt een sluitpost mag heten. Wij hebben best wat slaap laten liggen om zoveel mogelijk potjes te spelen en tot nu toe hebben wij nog geen enorme blunders ontdekt, hoewel die natuurlijk wel zouden bijdragen aan het realisme. De doelmannen duwen de bal over de lat, tikken hem richting de zijlijn of hebben hem gewoon klemvast. Doelpunten maken of tegen krijgen uit een rebound, is daardoor niet vaak aan de orde.

Over het geheel genomen, heeft PES een lekkere ‘flow’ en het speltempo ligt wat lager door de aanpassingen die Konami heeft gedaan. Voor iedereen die wat meer snelheid wenst, is dat in het menu echter aan te passen. En niet alleen dat, je voorkeuren zijn op meer punten door te voeren en zo kun je de invloed van CPU assistentie en automatisch wisselen van speler ook volledig uitzetten voor een nog grotere uitdaging. In welke formatie en met welke speelwijze je elftal de strijd aangaat, kun je natuurlijk uitgebreid in het menu instellen.

Graphics / Sound

PES 2013 is op het grafische vlak direct herkenbaar als onderdeel van de PES ‘familie’. Ook zonder te weten welke game je aanschouwt, kun je meteen kunnen zeggen dat je een PES game aan het spelen bent. Konami heeft logischerwijs dus verder gebouwd aan de bestaande basis. De speler animaties zijn goed te noemen. De toppers zijn erg goed herkenbaar en als de camera langs de spelers gaat, kun je de meesten zonder nadenken bij naam noemen. Met de meesten bedoelen wij dat het met name de algemeen bekende spelers zijn die eruit springen, de mindere goden komen er wat minder goed vanaf. Zo blijkt het bijvoorbeeld dat Theo Janssen een laserbehandeling heeft ondergaan. Wat echter wel een grote plus is, is het feit dat de spelers – herkenbaar of niet – wel voldoende van elkaar verschillen. Dit zit in lengte, lichaamsbouw en andere uiterlijkheden of bewegingen. Er zijn weinig generieke teams met alleen een paar herkenbare koppen.

Alleen het geluid erbij denken.

De actie op het veld is bepalend voor de ervaring maar de sfeer komt toch ook voor een groot deel van de tribune. Tenminste, dat zou moeten maar in PES 2013 is het Konami niet helemaal gelukt om geheel overtuigend te zijn. Met name in de herhalingen is te zien dat het publiek is opgebouwd uit dezelfde, herhalende modellen. Figuranten die als één man opstaan om te juichen voor hun elftal. Natuurlijk is het veel gevraagd om te wensen dat het publiek zou bestaan uit unieke ‘personen’ maar het valt op. Wél is er duidelijk verschil in sfeer tussen wedstrijden aan het begin van je Master League carrière en die in de finale van de Champions League. Zeker de Champions hymne, draagt bij aan de ervaring en natuurlijk zitten de stadions dan echt volgestouwd met voetbalfans.

PES is wel een franchise waarbij je waarschijnlijk het commentaar uit zet. Jon Champion en Jim Beglin zijn weer terug en hebben ongetwijfeld hun best gedaan achter de microfoon maar het commentaar staat te vaak te ver van de actie af. Zo braken wij in een ‘Be a Legend’ wedstrijd door de defensie en werden getrakteerd op een; “He gave the defence too much time to regroup” opmerking. Ehrm…echt? De bal ligt anders al tegen het net! Over het geheel genomen is het commentaar niet goed genoeg om voortdurend als begeleiding bij de wedstrijden te horen. Het publiek laat wel lekker van zich horen en het is wel te merken als je een uitwedstrijd speelt of thuis een doelpunt incasseert. Echte ‘chants’ hebben wij niet kunnen ontdekken dus hoef je niet te hopen op je geliefde clublied.

PES 2013 Ronaldo

Het box art model.

Muzikaal gezien, gingen wij even rechtop zitten toen opeens Ai se eu te pego van Michael Telo uit onze speakers kwam. Ook Dreamers van Savoir Adore, verraste ons aangenaam, een lekker ontspannen song. In het geheel kent de soundtrack van PES 2013 echter maar acht nummers. Wij moeten meteen melden dat er daarnaast wel nog twaalf tracks te vinden zijn die afkomstig zijn uit klassieke Konami games. Denk daarbij aan: Castlevania, Gradius en Contra. Hoewel het best leuk is om deze te horen, zijn ze niet geschikt om voortdurend tussen de wedstrijden door te horen. De toevoeging is meer een knipoog van Konami te noemen. Het is gelukkig wel mogelijk om je eigen playlist samen te stellen maar daarmee blijft het geboden in-game aanbod mager.

Lifespan

De tijd die je in PES 2013 gaat steken, is natuurlijk niet met zekerheid vast te stellen. Zeker is wel dat er een flinke periode met de game kan worden doorgebracht. Neem alleen de Master League en de Be a Legend modi en daarmee heb je in potentie al weken plezier mee. Alleen al door het verzamelen van diverse items – waaronder voetbalschoenen – waarmee je je spelers kunt verbeteren. Waar PES 2013 geheel tot leven komt, is natuurlijk in het online gedeelte. Zowel ‘ranked’ als vriendschappelijk zal het voetbalgeweld je flink van de straat houden en spelers kunnen weer een eigen community en competitie vormen om elkaar keer op keer op te zoeken. Het aantal competities en cups had uitgebreider gekund maar met zes toernooien en de officiële leagues (England, Frankrijk, Italië, Spanje, Portugal, Brazilië en de Nederlandse Eredivisie) zijn voor de meesten van ons natuurlijk wel de meest aansprekende aanwezig. Diverse andere elftallen (zoals bijvoorbeeld Celtic en Galatasaray) zijn in de PES League ondergebracht. Helaas waren de servers nog leeg, om de doodsimpele reden dat wij de game ruim voor de release mochten beoordelen.

Het heilige gras.

Noemenswaardig voor de Master League is wel de wijze waarop je je speler naar wens kunt aanpassen. Het is bijna achterlijk hoeveel opties je hebt want alleen voor je ogen zijn er al veertien. Zelfs de positie van je pupil kun je bepalen en natuurlijk kun je ook je echte game-face inladen met behulp van de PlayStation Eye. De Master League is weer zeer uitgebreid maar het tempo tussen de wedstrijden in, is wat traag. Bij het ‘vooruit spoelen’ naar een toekomstige datum, gaat het simuleren van de competitie letterlijk van dag tot dag en ook na een volledige installatie, stond dat aspect ons nog tegen.

De filmpjes met uitleg van je manager zijn bedoeld als inkleuring maar in de praktijk zijn ze niet echt mooi en zelfs repetitief. Zo is er rondom de verder erg leuke wedstrijden nog wel wat te verbeteren. Het grote gemis is toch ook wel dat veel stadions ontbreken en zo kom je in een Eredivisie seizoen in diverse stadions maar de ArenA ontbreekt. Het doet natuurlijk geen afbreuk aan de gameplay maar het verstoort toch wel de algehele beleving. Het schijnt dat een en ander later als gratis DLC zal worden aangeboden maar het is toch een beetje als de kast waarbij een pootje mist; je kunt naar de winkel om een extra poot te halen maar tot die tijd staat de kast toch een beetje scheef.

PES fans van het eerste uur, kunnen met een gerust hart de nieuwste PES gaan halen. Het is een vakantieliefde die je na een jaar weer opzoekt en na even aan elkaar wennen weer voelt als een warm bad. Vorig jaar was het thema balans, dit jaar doet Konami een stap verder in de diepte. De vrijheid die het uitgewerkte handmatige pass en schiet systeem met zich meebrengt, is een flinke verbetering en daarnaast draagt de verfijning in de AI van de medespelers en tegenstanders bij aan een realistisch spelverloop en dito ervaring. PES 2013 heeft ruwe randjes in de presentatie en moet het doen zonder een onuitputtelijke bron licenties maar als wij alleen op gameplay afgaan, is PES 2013 een terugkeer bij de kern die PES altijd zo goed maakte. Een verfijning ten opzichte van PES 2012 met nog genoeg ruimte voor verbetering.

PES 2013 zal vanaf 21 september 2012 te verkrijgen zijn voor de Xbox 360, PlayStation 3 en de PC.

• PES is echt terug!
  • Handmatig schieten