Pikmin 3 review

Pikmin 3 hero

Ik had vroeger een GameCube. Al mijn vriendjes speelden op de PlayStation 2 en XBox, maar ik wilde koste wat kost een GameCube. Ik ben een Nintendo liefhebber. Ik houd van Mario, Zelda, Metroid en alle andere Nintendo exclusives die er toe doen. Zo stopte ik heel veel vrije tijd in Super Mario Sunshine, Luigi’s Mansion en natuurlijk The Legend of Zelda: Wind Waker. Een andere titel die ik veel te veel gespeeld heb is Pikmin. Zowel het eerste als het tweede deel hebben mij behoorlijk wat huiswerktijd gekost en misschien is dat ook wel de reden dat ik nu reviews tik in plaats van een hartoperatie uitvoer en een dikke Bentley rijdt in plaats van de oude Mazda die mij nu van A naar B brengt. Neemt niet weg dat ik er heel veel lol aan heb gehad en dus erg blij werd van de aankondiging van Pikmin 3.

Pikmin 3 logo

Pikmin 3 kent al een redelijke voorgeschiedenis. Zo heeft Shigeru Miyamoto in 2007 al een keer gehint naar een derde deel in de serie. In een interview gaf hij aan dat hij ervan overtuigd was dat we nog niet het laatste van de Pikmin hadden gezien. In 2008 werd de game al een keer bevestigd en Miyamoto en zijn team zouden bezig zijn met een nieuw deel in de serie voor de Wii. Lange tijd bleef het stil rondom de kleine, plantachtige wezentjes en in 2011 werd aangegeven dat de game doorgeschoven werd naar de Wii U. Miyamoto vond dat de HD graphics en de screen-based controller van de Wii U beter zouden gaan werken voor Pikmin 3. Tijdens de E3 van 2012 werd er dan eindelijk bevestigd dat de game eraan kwam en deze zou ten tijde van de launch beschikbaar moeten zijn. Inmiddels zijn we driekwart jaar verder en mag ik dan eindelijk aan de slag met de game. Was het het wachten waard?

Sappig vervolg

Waar en wanneer Pikmin zich precies afspeelt is niet bekend. Dat was bij het eerste deel al zo en dat is niet anders in Pikmin 3. Toch mogen we aannemen dat het hele rataplan zich op Aarde afspeelt en het behoorlijk wat jaar in de toekomst is. Waarom dat zo is vertel ik later, maar een echte Pikmin-liefhebber weet dat natuurlijk allang. In Pikmin 3 maken we kennis met drie nieuwe personages van de planeet Koppai. Was het in het eerste deel Hocotatian Olimar die de dienst uitmaakte en in Pikmin 2 Olimar samen met Louie, mogen we in het derde deel met Charlie, Alph en Brittany aan de slag. Koppai heeft te kampen met een voedseltekort en de drie worden op pad gestuurd om op zoek te gaan naar voedsel. Ze crashen echter op een onbekende planeet en al snel komen zij erachter dat die planeet rijk is aan voor hen onbekend fruit en dat de Pikmin daar leven.

pikmin

Net als in de voorgaande delen draait het allemaal om enig strategisch vermogen, wil je het er levend vanaf brengen. In de eerste Pikmin was de life support van Olimar slechts dertig dagen, in Pikmin 3 draait het allemaal om voedsel. Dit voedsel verzamel je gaandeweg met behulp van de Pikmin, die het naar je ruimteschip, de SS Drake, brengen. Hier wordt het fruit omgezet naar sap en het aantal containers met sap is het aantal dagen dat je kunt overleven. Ben je door je sap heen? Helaas pindakaas, maar dan is het toch echt “game over”. Naast het verzamelen van fruit zul je natuurlijk ook de verhaallijn moeten doorlopen en dit doe je er dus gewoon even bij. Iedere dag land je op een gedeelte van de planeet waar je moet zijn en probeer je zoveel mogelijk dingen te doen. Of het nou een gevecht met een baas is of het vergaren van fruit en meer Pikmin mag je zelf weten. Het nadeel is echter wel dat zo’n dag gelijk staat aan slechts ongeveer veertien minuten van onze tijd. Het vinden van kortere wegen is dus absoluut een must. Naast fruit vind je ook meermaals voorwerpen die wij vandaag de dag gebruiken. Zo zul je onder andere een mobiele telefoon gebruiken die de zendapparatuur van de SS Drake zal versterken. Volgens de analyse is het apparaat lang, lang geleden gebruikt door de bewoners van de planeet waar je aanwezig bent. Die apocalyps komt er nog aan dus, vermoed ik zo.

Papagevoelens

Ik heb bijzonder weinig met kinderen en ambieer absoluut geen vaderschap (misschien maar goed ook..). Ik heb een kat en dat vind ik eigenlijk al te veel verantwoordelijkheid. Toch voelde ik me enorm verantwoordelijk voor de kleine Pikmin en deed ik mijn best ze allemaal in leven te houden. Ook het zorgen voor extra Pikmin was een dingetje dat ik “dagelijks” deed en voelde me echt naar als ik door een verkeerde strategie of onoplettendheid een flinke lading Pikmin verloor. De kleine wezentjes leven in hun eigen soort van ruimteschip met de naam “Onion” en komen ze in vier verschillende kleurtjes. Iedere soort heeft zo haar eigen krachten en eigenschappen en tijdens de verhaallijn krijg je gaandeweg een aantal nieuwe soorten tot je beschikking. Zo zijn de rode Pikmin echte vechtersbazen en de gevleugelde Pikmin weer in staat om over water te vliegen. Pikmin kunnen niet zwemmen en verdrinken als je ze niet op tijd uit het water “fluit” met je fluitje, behalve de blauwe Pikmin dan.

pikmin

De Pikmin luisteren naar je door ze naar je toe te fluiten. Dit doe je met een druk op de ZR (onderste rechter schouderknop) en de wezentjes volgen je overal. Om een Pikmin een opdracht te geven hoef je deze enkel die kant op te gooien. Gooi ze naar een vijand om ze aan te laten vallen en gooi ze naar een stuk fruit om ze deze naar de SS Drake te laten slepen. Uiteraard kun je kiezen welk type Pikmin je wilt gooien en ook hier zijn er verschillen. Zo zal de “rock Pikmin” stukken glas en diamant kunnen verbrijzelen en kun je de gele Pikmin (die resistent zijn voor elektriciteit) een stuk hoger gooien. Ook bij gevechten met bazen is het van belang welke Pikmin je wanneer gooit, wil je het tot een succesvol einde brengen. Er kunnen maximaal honderd Pikmin tegelijk aanwezig zijn in het veld, dus als je troep vol zit heb je behoorlijk wat verantwoordelijkheid met je mee te dragen. Is de dag voorbij en heb je ergens nog wat Pikmin rondzwerven? Vette pech voor de Pikmin dan, want deze zullen meedogenloos worden afgemaakt door de nachtelijke jagers. Wel willen ze soms nog eens overkomen als lastige pubers en doen ze niet altijd datgene wat je wilt dat ze doen. Om nog maar te zwijgen over het blijven hangen ergens onderweg. Je begint met 100 Pikmin in je troep en na een stukje lopen heb je er nog maar 90 over. Wedden dat er weer tien ergens achter een muurtje staan en niet weten waar ze naartoe moeten?

De allermooiste

De eerste twee Pikmin verschenen zoals gezegd voor de GameCube en zijn daarmee al twaalf en negen jaar oud. Grafisch waren het toentertijd prima games, maar Pikmin 3 ziet er natuurlijk veel beter uit. De Wii U is prima in staat om mooie graphics af te leveren en Pikmin 3 bewijst dit maar weer eens. Het ziet er allemaal prachtig uit en aan kleuren absoluut geen gebrek. Ook de vijanden zijn leuk vormgegeven en er zit voldoende afwisseling in de omgevingen om het niet saai aan te laten voelen. Ook van framedrops en andere framerate issues had ik geen last, behalve bij de animatie van het vullen van de potten met sap. Lekker boeiend!

Qua geluid zit het ook wel snor. De drie personages spreken hun eigen taaltje en ik kon er persoonlijk geen chocola van maken. Zo af en toe leek het heel even op Japans, terwijl mijn vriendin dacht dat het Duits was. Vergelijk het een beetje met de taal van de Sims, maar dan beter uitgewerkt. De Pikmin hebben allemaal een hoog, schattig stemmetje. Het geluid in de omgeving is ook een dikke plus. Van kabbelende beekjes tot aan vallende regen en het vladderen van vleugels, alles is tot in de puntjes uitgewerkt.

Pikmin 3 screenshots

De besturing is zoals we mogen verwachten. De knoppen zijn binnen no-time duidelijk en het touchscreen van de Wii U GamePad dient als map als je via de TV speelt. Uiteraard is de game ook enkel op het GamePad te spelen en kun je er tevens voor kiezen om met de GamePad Pro of de Wii Mote en Nunchuck te spelen. Dat laatste is maar goed ook, want in de Mission modus alsmede de Bingo Battle modus kun je met z’n tweeën aan de slag. In de eerste is het zaak om zo snel mogelijk, zoveel mogelijk punten te vergaren. Dit doe je door fruit en andere items naar het startpunt te brengen en vijanden te verslaan en deze eveneens naar dat punt te brengen. Dat kan alleen, maar ook gezellig met z’n tweetjes in de co-op. De Bingo Battle is enkel te spelen als je met z’n tweeën bent en hierin ga je het veld in om een aantal items die op een bingokaart staan te verzamelen. Diegene die het eerste alle items uit één rij heeft verzameld wint de ronde. Leuk voor een avondje gamen met vrienden, maar een online mogelijkheid ontbreekt. Jammer en wat mij betreft een gemiste kans.

Pikmin 3 is een waardige opvolger in de serie. Ik heb me behoorlijk wat uren vermaakt met de kleine mannetjes en dat was alleen al in de verhaalmodus. Mijn vriendin gamet niet, dus die Bingo Battle heb ik nog maar weinig kunnen spelen. Wel kun je altijd nog je highscore verbeteren in de Mission modus. Qua lifespan zit het dus wel snor met deze game. De graphics zijn prachtig en de Pikmin blijven gewoon een schattig volkje. En het oogt allemaal misschien dan wat kinderachtig, vergis je eigen niet in de moeilijkheid van deze game. Niet alleen zijn de bazen soms bijzonder pittig, ook de tijdsdruk is soms zenuwslopend. Het heeft allemaal wel erg lang geduurd, maar ik kan niet anders concluderen dan dat het het wachten meer dan waard is geweest. Pikmin 3 is simpelweg een must-have voor iedere Wii U-bezitter en bovendien één van de beste titels tot nu toe! Oh, en als je de voorgaande delen hebt gespeeld kun je wat leuke verrassingen tegemoet zien!

Pikmin 3 verschijnt 26 juli, exclusief voor de Nintendo Wii U.

• De GamePad voegt echt wat toe
  • Lekker uitgebreid verhaal
  • Super koddige graphics
  • Lekker pittig op momenten
  • De Rock Pikmin!
  • Minpunten:

• Waarom geen online features?
  • Tijdsdruk soms erg frustrerend
  • Pikmin luisteren niet altijd even goed
  • Kopen als:

• Je een Wii U hebt
  • Je een "9 tot 5 mentaliteit" hebt
  • Je de eerdere delen hebt gespeeld
  • Je de eerdere delen niet hebt gespeeld
  • PIKMIN
  • Gameplay:

1234

De GamePad doet prima dienst als controller en map ineen. De besturing heb je in no-time onder de knie en je gaat steeds meer kunnen in één dag!

Graphics:

1234

Grafisch een toppertje voor het platform. Alles oogt mooi en kleurig en de omgevingen zijn mooi gedetailleerd. Wellicht wat kinderachtig voor de die-hards, maar die gaan maar lekker wat anders spelen.

Sound:

1234

De Koppai spreken een eigen taal en de Pikmin doen dit ook. Leuk, schattig, koddig, lief, aandoenlijk etc. etc. Er gebeurt vanalles in de omgeving en het is dus nooit stil. Prima!

Lifespan:

1234

Het verhaal kent vele uren, zeker als je het goed wilt doen en zoveel mogelijk fruit en andere voorwerpen wilt vinden. Ook met z'n tweeën kan het erg leuk worden in de Mission en Bingo Battle modi, maar waarom geen online?!

Ons eindcijfer: 9