Pokémon X & Y review

Pokémon X & Y

Er zijn maar weinig franchises in de game industrie die kunnen zeggen dat ze al ruim vijftien jaar meegaan, maar Pokémon is daar één van. In het jaar 1996 kwamen Red & Blue uit in Japan en twee jaar later mocht ook de rest van de wereld kennismaken met de game achter de tekenfilmserie. Massaal ging Nederland Pokémon verzamelen en ondanks dat er genoeg mensen zijn die zich er te oud voor voelen, kent de serie een behoorlijke trouwe fanbase. Het was dan ook even schrikken toen Nintendo bekend maakte dat Game Freak het over een totaal andere boeg ging gooien in Pokémon X & Y. Althans, vooral visueel anders. Pokémon blijft natuurlijk Pokémon. Voor ons een mooie aangelegenheid om eens te kijken wat Game Freak met deze nieuwe insteek heeft weten te maken.

Het concept van Pokémon is het verzamelen van de aparte wezentjes. In de loop der jaren zijn er echter behoorlijk veel bijgekomen waardoor het sparen van alle Pokémon nog best een behoorlijke opgave kan zijn. De sterke basis van de franchise is uiteraard overeind gebleven. We spelen nog altijd een adventure RPG. Het hart van de game is nog steeds intact, maar wel iets aangepast. Het meest opvallende aan de game is de facelift die het heeft gekregen. Van de 2D werelden die we in al die voorgaande jaren hebben mogen bezoeken, stappen we nu plots over naar een 3D-omgeving. En waar de vorige games voornamelijk op Japan waren gebaseerd, lopen we nu opeens tegen een Eiffeltoren aan. Oui, Kalos, de nieuwe regio in Pokémon X & Y, is gebaseerd op Frankrijk.

Pokémon X & Y

Let’s get it started

Als vanouds begin je weer met het spelen van een personage dat zich net heeft gevestigd in het stadje waar je begint. Na een, voor de meeste gamers, bekende introductie kan je aan de slag met het vormgeven van het personage wat je speelt. De keuze is niet reuze, maar het is een leuke toevoeging dat je dit keer je poppetje een beetje naar wens kan aanpassen. Voorheen was je gewoon het onveranderlijke hoofdpersonage en daar moest je het dan mee doen. Ook het begin van de game is anders dan je gewend bent. Normaal gesproken maak je je zo snel mogelijk uit de voeten om binnen no-time bij de professor te zijn. In Pokémon X & Y is dat ook, maar niet voor je even samenkomt met je nieuwe vrienden. Het viertal (met jou erbij dus vijftal) is uitverkoren door professor Augustine Sycamore om met een Pokédex op pad te gaan en zoveel mogelijk verschillende Pokémon te vinden. Je ultieme doel is de Pokédex te vervolledigen en achter het geheim van de Mega Evoluties te zien komen. In Pokémon X & Y ben je meteen in het bezit van je running shoes, waardoor je je redelijk snel door de game kan bewegen.

Van je vrienden krijg je al meteen je eerste Pokémon en heb je de keuze uit de nieuwe starters Chespin, Fennekin of Froakie. Met die Pokémon aan je zijde kun je je weg banen door het lange gras naar professor Sycamore waar je de Pokédex overhandigd krijgt. Naast de Pokédex blijkt Augustine Sycamore nog een verrassing voor je in petto te hebben en mag je nóg een Pokémon uitzoeken. Ditmaal heb je de keuze uit de starters van de eerste generatie: Charmander, Squirtle of Bulbasaur. Meteen vanaf de eerste stappen die je in het lange gras zet krijg je veel bekende Pokémon te zien uit de vorige generaties en ook dat is een essentieel verschil met eerdere delen. In ieder vorig deel was het vooral de nieuwe generatie die zich liet zien en waren de oudere generaties niet of nauwelijks te vinden. Dit keer is dat anders. Het is veel gevarieerder en de balans tussen Pokémon van een oude generatie en de nieuwe generatie is dan ook een stuk verbeterd ten opzichte van de vorige games.

Investeren is de sleutel tot succes

Eén van de grootste aankondigingen vooraf was van Pokémon-Amie. Een speciale optie dat nog het meest doet denken aan Nintendogs. Hierbij kun je namelijk je Pokémon aaien, voeren of spelletjes met hem/haar spelen. Klinkt behoorlijk suf, maar het is leuker dan het klinkt. Game Freak heeft dit namelijk met een reden geïntroduceerd. Dankzij Pokémon-Amie kun je een band opbouwen met je Pokémon. Zolang je hem goed verzorgt zal de Pokémon steeds meer van je gaan houden en dat is wat je wil. Want als je je Pokémon zover hebt dat hij voor altijd je beste vriend wil zijn dan zit je gebakken. De relatie tussen jou en je Pokémon is vanaf dat moment namelijk compleet veranderd. Je Pokémon reageert anders op je tijdens battles, maakt vaker critical hits, ontwijkt de aanvallen van de tegenstander vaker en toont interactie tussen jullie beide door af en toe om te kijken wanneer je iets tegen je Pokémon zegt. Het loont dus zeker om te investeren in de band met je Pokémon. En bovenop dit alles verdient je Pokémon meer experience points wanneer jullie een hechte band hebben, wat het trainen dus ook weer een stuk makkelijker maakt. Pokémon-Amie maakt ook gebruik van de Nintendo 3DS camera. Je Pokémon trekt rare gezichten en jij moet deze na zien te doen. Een soort spelletje dus. Helaas kwam het nogal eens voor dat de bewegingen die ik moest maken en die ik ook maakte niet goed geregistreerd werden.

Pokémon is zowel een oppervlakkige als een diepe RPG. Uiteraard is er de basis zoals je die in eerste instantie ziet. Het trainen van je Pokémon tot een hoger level om zodoende sterkere Pokémon te kunnen verslaan en hierbij rekening te houden met de diverse types Pokémon en de verschillende type aanvallen die ze kunnen leren en gebruiken. Daarachter ligt echter nog een onzichtbaar systeem waarbij aardig wat rekenwerk te pas komt en waarmee je je Pokémon nóg beter kan trainen en sterker kan maken: ook wel EV trainen genoemd. Op het internet zijn hier hele theorieën over en deze manier van trainen is dan ook echt voor de die-hard Pokémon speler. En toch kan nu iedereen zich een beetje bezighouden met de verschillende stats van je Pokémon. Je kan namelijk je Pokémon Super Trainen. Door middel van een minigame waarbij je een voetbal in een doel moet zien te scoren totdat de grote Pokémon ballon die erachter staat lek raakt kun je je Pokémon verbeteren. Wanneer de ballon lek is, ontvang je een bokszak die goed is voor een punt in een bepaalde stat. Je Pokémon zal net zo lang tegen de bokszak gaan slaan tot de bokszak kapot is en dan heeft je Pokémon een punt verdiend op het desbetreffende onderdeel. Als je bijvoorbeeld een bokszak hebt die er voor zorgt dat de attack stat omhoog gaat, dan krijgt je Pokémon na het stukslaan van de bokszak één punt bij de aanvalstat. Ook in dit geval loont het dus om tijd te investeren in je Pokémon zodat hij sterker voor de dag komt dan zijn rivalen en het EV trainen is hierdoor ook toegankelijker geworden voor iedereen. Niet alleen voor degenen die de mechanics achter de game kennen.

Pokémon X & Y

Prachtplaatje

We kennen Pokémon nu al lange tijd als die 2D RPG game die iedere versie wel iets mooier werd, maar waar tegelijkertijd qua graphics ook niet direct heel veel veranderde. Zoals vooraf aangegeven is dat in Pokémon X & Y volledig op de schop gegaan. De game gaat over van 2D naar 3D en de vraag was vooral of deze stap goed uit zou gaan pakken. Het antwoord daarop is kort en bondig. Ja. Het voelt eindelijk als de Pokémon game waarop we met zijn allen al jaren aan het wachten waren. De stijl is erg goed uitgewerkt en de game komt gewoon goed tot zijn recht. Er mag gezegd worden dat Pokémon X & Y er gelikt uit zien. De Pokémon in de battles zijn cell shaded en dat valt niet uit de toon bij de rest van de game. De keuze voor cell shading heeft ook goed uitgepakt en voelt geen moment raar of vreemd aan. Ook de bewegingen die de Pokémon maken tijdens hun aanval zien er erg mooi uit en Game Freak heeft hiermee grote stappen mee gezet ten opzichte van de voorgaande edities.

Uiteraard zijn er weer de nodige toevoegingen in de game bijgekomen. Nieuwe Pokémon, nieuwe aanvallen, nieuwe eigenschappen en nieuwe items. Maar ook oudere items zijn aangepast aan de wensen van nu en kennen veranderingen. De experience share was voorheen bedoeld om de ervaring te delen met één Pokémon uit je team. Je gaf het item aan een Pokémon in je party en wanneer een andere Pokémon een battle won, werden de punten verdeeld. Dat gaat nu dus anders. Je kan de experience share niet meer aan één Pokémon overhandigen. Het kan nu alleen nog aan- of uitgezet worden. Als experience share aanstaat krijgen de Pokémon die hebben meegedaan aan het verslaan van de tegenstander gewoon de volle punten. De rest van de Pokémon, die dus niet actief hebben meegedaan met het gevecht, krijgen allen een deel van de punten. De vernieuwde experience share zorgt er dus voor dat je tot zes Pokémon tegelijk kan trainen. Erg lekker, want vele zullen ook al veel tijd uit willen trekken om met elke Pokémon een band op te bouwen en die tijd kun je dus min of meer terug winnen door de experience share.

Online vriendjes maken

Nintendo is niet een bedrijf dat zich richt op online. Natuurlijk zijn er uitzonderingen die zich juist goed lenen voor online gameplay. Ik noem een Mario Kart, of een Super Smash Bros. Ook Pokémon is een game die zich uitstekend leent voor online interactie met iemand aan de andere kant van de wereld. Of aan de andere kant van de straat. Hangt er maar net vanaf. Om hier op in te spelen introduceert Game Freak het PSS, ofwel Player Search System. Dit systeem kijkt welke andere spelers er op dat moment in de buurt zijn van de plek waar jij je op dat moment bevindt en laat hun personage zien. PSS is onderverdeeld in voorbijgangers, kennissen en vrienden. Voorbijgangers zijn dus degene die in de buurt van jouw in-game locatie zijn. Kennissen zijn de gamers waar jij enige interactie mee hebt gehad en vrienden zijn degene waar je regelmatig contact mee hebt. Met deze mensen kun je onderling battles voeren, Pokémon ruilen of elkaars PR-video bekijken. Precies. Iedereen kan een speciale PR-video in elkaar zetten die voor een ander te zien is op je profiel. Als iemand je filmpje wil bekijken krijg je een verzoek en als je daarmee akkoord gaat krijgt de persoon aan de andere kant toestemming om jouw persoonlijke filmpje te bekijken. Ook nieuw zijn de Wonder Trades. Het gaat vrijwel volgens hetzelfde principe als gewoon ruilen. Het enige verschil is dat je niet weet welke Pokémon je terug zal krijgen voor de Pokémon die jij inzet. Het is een blindelingse ruil.

Nog een nieuw element zijn O-Powers. Deze speciale krachten kun je geven aan je kennissen of vrienden en, wanneer je deze van je kennis of vriend hebt ontvangen, kunnen verschillende effecten met zich mee brengen. De ene O-Power maakt Pokémon tijdelijk op een bepaald punt sterker, terwijl andere O-Powers zorgen er voor dat je bijvoorbeeld meer experience points ontvangt bij gevechten of makkelijker wilde Pokémon kan vangen. Zodoende kun je elkaar dus flink op weg helpen door O-Powers te schenken. Vrienden maken kan in Pokémon X & Y dus erg goed van pas komen als je een beetje hulp kan en wil gebruiken bij het trainen van je Pokémon. Uiteraard kun je als vanouds weer lekker online battles houden of kun je je meten aan anderen op de Battle Spot. Na het registreren van je Global Link Account kun je via de Battle Spot ranked battles houden of zelfs mee doen aan online competities. Voor de competitieve spelers zijn de mogelijkheden dus eindeloos en kun je in een fractie van een seconde gevechten houden met andere trainers aan de andere kant van deze aardkloot.

Pokémon X & Y

Pokémon X & Y gameplay

Nu heb ik in deze review zo’n beetje alles belicht, maar nog vrij weinig uitgeweid over de gameplay op zich. En ook daar valt genoeg over te vertellen dus ook dat pak ik maar even mee. Ik ga er vanuit dat iedereen al weet hoe de gevechten van Pokémon in elkaar steken en die zijn nauwelijks veranderd. Alleen de Mega Evolutie is hier aan toegevoegd. Er zijn een aantal Pokémon die een Mega Evolutie hebben. Deze vorm van evolueren is nieuw in Pokémon en is daarbij ook nog eens tijdelijk. Je Pokémon evolueert dan slechts gedurende de battle en zal daarna weer terugkeren naar zijn normale vorm. Mega Evoluties kunnen pas worden gedaan als de Pokémon een speciale stone bij zich draagt die specifiek voor de desbetreffende Pokémon is en je een Mega Ring hebt. Als één van beide ontbreekt gaat het hele feestje niet door en zal de Pokémon niet kunnen evolueren. Als je je Pokémon laat Mega Evolueren kost dat je overigens geen beurt. Je kan in diezelfde beurt gewoon nog een aanval plaatsen. Ook is er geen limiet aan de Mega Evolutie. Dat wil zeggen dat als je na een gevecht meteen weer een gevecht aangaat, je Pokémon meteen weer zijn Mega Evolutie kan doen.

Een voordeel in Pokémon X & Y is dat je, zoals al eerder aangegeven in deze review, direct begint met running shoes, waardoor je meteen vanaf het begin al vrij snel kan lopen. Dat was in voorgaande games nog weleens anders. In de eerstvolgende stad kun je zelfs al aan de rolschaatsen komen die ervoor zorgen dat je je nog sneller kan voortbewegen. En uiteraard is later in de game ook de fiets weer beschikbaar. Er zijn dus talloze manieren van voortbewegen, maar ééntje steekt daar wel met kop en schouders boven uit. Het kunnen rijden op een Pokémon. Helaas kan dit alleen op bepaalde vaste punten in het spel. Zo is er soms ruig terrein waar jijzelf niet overheen kan lopen of skaten, maar waar je wel over heen kan als je op de rug van een Ryhorn zit. Terwijl je dat doet kan je Ryhorn ook nog aanvallen laten doen om bijvoorbeeld grote rotsen kapot te stoten en op die manier de weg vrij te maken.

Pokémon X & Y introduceert ook een aantal nieuwe gevechten. In Black & White maakten we al kennis met de Triple Battles en de Rotation Battles. Deze battles bestaan nog steeds, maar er zijn weer nieuwe battles toegevoegd. Zo kun je al redelijk snel in de game je eerste Sky Battle houden. In de Sky Battle zijn alleen Flying Pokémon toegestaan en een aantal Pokémon met de eigenschap Levitate. Andere Pokémon kunnen niet deelnemen aan de Sky Battle. De andere nieuwe battle is de Horde Battle, waar je het met één Pokémon opneemt tegen maar liefst vijf Pokémon. Deze vijf Pokémon zitten dan echter wel weer in een aanmerkelijk lager level dan de andere Pokémon in dat gebied, gewoon om het een beetje eerlijk te houden.

Het laatste element van de gameplay zijn de verschillende camera posities dat de game rijk is. In Pokémon X & Y speel je in principe in een 3D wereld, maar kan het cameraperspectief zo nu en dan veranderen. Op sommige momenten staat de camera recht boven je, als je bijvoorbeeld in een doolhof loopt en op andere momenten is de camera naast je waardoor je je personage van de zijkant ziet. Over het algemeen werken deze camerawisselingen erg goed maar zo nu en dan wil het toch wel eens voorkomen dat je net op de grens van zo’n camerawissel zit waardoor je net de verkeerde kant op loopt. Niet heel erg storend, maar het gebeurt wel eens.

Pokémon X & Y

Dit is een behoorlijk uitvoerige review, maar door de grote veranderingen was er dan ook aardig wat te bespreken. In het kort komt het er op neer dat Game Freak weer eens puik werk afgeleverd heeft. Pokémon is in al die tijd nog nooit zo veel veranderd als deze generatie en deze veranderingen zijn goed doorgevoerd. De franchise had dit ook wel nodig want ondanks dat Pokémon voor de echte fan niet snel verveelt, voelt deze nieuwe frisse wind wel heerlijk aan. Pokémon X & Y staan garant voor uren speelplezier in een mooi vormgegeven wereld met veel vernieuwingen ten opzichte van eerdere Pokémon games. Er is dan ook zeer weinig aan te merken op Pokémon X & Y. En dat doe ik dus ook niet. Een prachtgame voor de RPG liefhebber.

• Pokémon
  • 3D
  • Nieuwe generatie
  • Investeren in de band met je Pokémon
  • EV trainen is toegankelijker
  • Minpunten:

• De camera bij Pokémon-Amie werkt niet altijd lekker mee
  • Kopen als:

• ... Pokémon je ding is
  • ... je een liefhebber bent van RPG's
  • ... je ze nog niet allemaal hebt gevangen
  • ... je ze wel allemaal hebt gevangen
  • ... je ook maar een beetje gamer bent
  • Gameplay:

12345

Hoewel de gameplay in een game als Pokémon in principe geen uitleg behoeft kan ik zeggen dat de gameplay nog beter is dan zijn voorgangers. Wederom nieuwe battle modes en het makkelijker maken van het online ruilen en vechten zijn goede verbeterpunten.

Graphics:

12345

De game ziet er prima uit voor een Nintendo 3DS game en heeft veel uit de kast gehaald voor een grote game als Pokémon. Niets op aan te merken.

Sound:

12345

Het geluid is picobello, zoals je ook van een Pokémon game mag verwachten. Alle Pokémon hebben weer een kreet waaraan ze te herkennen zijn en Pikachu kan zelfs zijn eigen naam zeggen.

Lifespan:

12345

Pokémon is lifespan. Het speelt in op de verzameldrang van mensen en het beter willen zijn dan anderen. Tel die twee bij elkaar op en je hebt oneindig veel speelplezier.

Ons eindcijfer: 10

Een 10? EEN TIEN!!!! Godallejezus, hoe kan dit nou het perfecte spel zijn? Nog meer punten dan die andere gigant, maar dit is dus GTA met ballen? Ik heb nog nooit een Pokemon gespeeld, alleen over de schouder van mijn dochter meegekeken, maar deze moet ik dan wel gaan halen. Welke is dan vetter, X of Y? En zit bij beide zo’n bokszak?

duivel

duivel Reply:

er is een minpunt, hoe kan het een 10 hebben?!?!?!?!?!

Patrick L.

Patrick L. Reply:

Het minpunt is in verhouding tot het spel zo klein en doet verder niets af aan de spelbeleving. Daarom heeft het niet zo zwaar meegewogen dat het tot direct puntaftrek heeft geleid.

Kroik

Kroik Reply:

Het minpunt is dat het Pokemon is, en dat je boven de 16 eigenlijk niet met dit spel gezien mag worden.

Patrick L.

Patrick L. Reply:

Het spel haalt in zijn genre naar mijn mening alles uit de Nintendo 3DS en de franschise zelf en heeft goed gekeken naar de minpunten uit vorige games. Zodoende kan het voor deze tijd en voor dit moment in mijn ogen het perfecte spel zijn. Je moet dan natuurlijk wel Pokemon leuk vinden, want als dat niet het geval is dan kan ik het een 10 geven maar betekent dat niet dat het voor iedereen zo leuk zal zijn.

Ik heb alleen Pokemon Y gereviewed. De beste van beide is vooral een keuze uit exclusieve Pokemon in beide games. Doordat er veel Pokemon op dit moment nog niet bekend gemaakt zijn, is het nu niet mogelijk om met zekerheid te zeggen welke game nou leuker/beter is. Verder is het namelijk hetzelfde spel, met hetzelfde verhaal, zelfde tegenstanders en zelfs beide voorzien van de bokszakken.

• duivel

Dus, dit spel is beter dan gta?

Patrick L.

Patrick L. Reply:

Ik heb persoonlijk GTA niet gespeeld, maar ik kan me zo voorstellen dat GTA wat meer minpunten heeft.

duivel

duivel Reply:

trololol

Etheboss Reply:

GTA V heb ik ook niet gespeeld, maar alle reviewers zijn hier lirisch over en het spel wordt nu al bestempeld als het beste spel ooit..en die scoort ook geen 10…nogmaals, hoe kan je hier nu een 10 voor geven?