Resident Evil: Revelations HD Review

Resident Evil: Revelations

Resident Evil: Revelations horen we je denken, heey dat is toch die game die vorig jaar uitkwam op de Nintendo 3DS? Ja inderdaad! Hebben we dan de review gemist? Mogelijk (je kunt hem hier nog eens op je gemak nalezen)! Maar CAPCOM zou CAPCOM niet zijn om de franchise zo veel mogelijk uit te melken en dus weet de 3DS versie, weliswaar enigszins aangepast, zich een weg te banen naar de huidige generatie spelconsoles en naar de PC.

En met ‘enigszins aangepast’ bedoelen we dat de game een HD makeover heeft gekregen, hier-en-daar een kleine wijziging, een extra moeilijkheidsgraad en volledige ondersteuning voor trophies/achievements. Maar eerst: plot en gameplay.

As the Plot thickens..

Resident Evil: Revelations speelt zich af tussen de gebeurtenissen van Resident Evil 4 en Resident Evil 5. We gaan met Jill Valentine en compagnon Parker Luciani de zee op om onderzoek te doen naar het schip de SS Queen Zenobia. Het schip drijft op de laatst bekende coördinaten waar Chris Redfield en Jessica Sherawat zijn waargenomen. Chris en Jessica zijn verdwenen na een onderzoek naar bioterrorist organisatie Il Veltro, een groepering welke enkele jaren eerder de ‘zwevende’ stad Terragrigia met BOW (BioOrganische Wapens) hebben bestookt. Bij het redden van de stad zijn twee organisaties tegen elkaar opgezet; de Bioterrorism Security Assessment Alliance (BSAA) en de Federal Bioterrorism Commission (FBC). In het heden blijkt een aangepaste vorm van het T-Virus, het T-Abyss virus, aanwezig op het schip en dit zorgt opnieuw voor de nodige paniek om een verdere uitbraak te voorkomen. Dieper-en-dieper wordt gezocht naar de oorzaak en de oplossing voor het probleem.
Resident Evil: Revelations

..Action Horror of Horror action..

Zo veel is er niet veranderd sinds de 3DS release. Het gezichtsveld van de gamer is nog steeds het bekende over-de-schouder camerastandpunt en werkt voor de Resident Evil games prima. Overgenomen uit Resident Evil 6 kunnen we bewegen en schieten tegelijk, echter ontbreekt helaas een sprint optie. CAPCOM wilde met Resident Evil: Revelations terug naar de begindagen van de serie en slaagt daar goed in, zeker gedurende de levels welke zich afspelen op de SS Queen Zenobia. Hier kom je terecht in zowel de kenmerkende omgevingen van een groot passagiersschip, maar soms waan je jezelf weer terug in het landhuis, waar het allemaal begon. De decorateur van het schip had waarschijnlijk teveel het originele spel gespeeld (maar dat vinden we niet erg). Met de sfeer zit het dus wel snor. Ook is de game opgedeeld in hoofdstukken, welke telkens een andere kijk op het verhaal geven. Zo speelt zich een deel van het verhaal af tijdens de zoektocht naar de Il Veltro groep, waar een ander deel zich weer afspeelt tijdens-, en rond de vervaging van Terragrigia. Elk deel van het verhaal heeft zijn eigen hoofdpersoon met eigen wapens en dus speeleigenschappen. De hoofdstukken worden aan elkaar gelinkt in 24-achtige samenvattingen, met een heads-up van de belangrijkste gebeurtenissen de afgelopen episodes.

Ook ouderwets terug is het zoeken naar sleutels en voorwerpen om doorgangen te forceren, deuren te openen en wapens te verzamelen en dus voortgang in de game te boeken. Onder de voorwerpen de gebruikelijke herbs, munitie, granaten en verschillende wapens. Nieuw zijn de onderdelenboxen welke specifieke eigenschappen toevoegen aan de wapens die je met je mee draagt. Zo kun je de handelingssnelheid verhogen, vuurkracht vergroten of capaciteit uitbreiden. Ook nieuw voor een Resident Evil game is de Genesis-scanner. Met deze scanner kun je vijanden en omgevingen scannen en zo informatie verzamelen en verborgen items vinden. Haal je een scanpercentage van 100%, dan wordt je beloond met een item dat je levensenergie weer aan kan vullen. Toch kan het ons niet aan de aandacht ontsnappen dat dit ook toegevoegd is om de gameplay te rekken, toch maakten we meermaals gebruik van dit handige apparaatje want munitie is eenmaal schaars en sommige vijanden zéér uitdagend.
Resident Evil: Revelations
Daarnaast heeft Resident Evil: Revelations ook een hoog point-and-click gehalte, hiermee wordt bij interessante omgevingen of voorwerpen een vergrootglas in het scherm getoond en kun je hierbij via [X] verdere interactie verwachten. Ook dit voelt weer erg retro Resident Evil. Daarnaast kun je gedurende je zoektocht ook kledingkasten die opgesteld staan openen, waarin je met enig geluk nog wat kogels of een health-item kunt vinden.

Wat beweegt daar in de schaduwen?

Resident Evil: Revelations heeft de opwaardering van 3DS naar de ‘grote’ consoles goed doorstaan. Voor een HD titel ziet de game er erg goed uit. Toch krijgen we niet het onderste uit de kan en is het aantal polygonen toch beperkt in de personagemodellen en omgevingen. Toch hebben we veel slechtere HD remakes gezien en dat brengt deze game toch vér boven de middenmoot uit. Schaduwen, lichteffecten, rook/mist/nevel banken zien er realistisch uit en sommige omgevingen lijken rechtstreeks uit een foto te komen (bijvoorbeeld het Promonade Deck op de SS Queen Zenobia). Aan de audio is zorg besteed, daar waar de omgeving beklemmend werkt zal ook de soundtrack onheilspellend worden en hoor je de deuren in de volgende gan klapperen, dan weet je wat je te wachten staat. Maar wat écht niet meer kan, is de amateuristische manier van lipsync; dit slaat écht alles en hebben we in lange tijd niet zo slecht gezien! En wat minstens zo erg irriteerde zijn de vele laadschermen. Laadscherm, filmpje, laadscherm, filmpje, laadscherm, gameplay, levelovergang, laadscherm (met statistieken). Door de autosave uit t zetten los je al een deel op, maar bij lange na niet alles. Daarnaast hadden we toch meermaals last van freezes en slow-downs wanneer een enorme twist in de gameplay kwam of een eindbaas ten tonele kwam.
Resident Evil: Revelations

nog meer te doen op dit spookschip?

Heb je de singleplayer eenmaal uitgespeeld, dan kun je jezelf toeleggen aan de Raid Mode. Dit is in essentie een race tegen de klok om de hoogste score te behalen. De scores worden bijgehouden in leaderboards, welke ook gekoppeld (kunnen) worden aan je residentevil.net account (uiteraard heb je deze aangemaakt voor Resident Evil 6). De raid mode kan alléén of met zijn tweeën gespeeld worden en plaatst je in omgevingen uit het singleplayer verhaal. In deze levels is het je taak om de hordes vijanden die verschijnen uit de weg te ruimen. Deze vijanden hebben allemaal een levensmeter waardoor je kunt inschatten welk wapen het meeste impact heeft, en soms laten ze voorwerpen vallen. Elke vijand die gedood is levert ook ervaringspunten op die je gebruikt om in niveau te stijgen en om personages, wapens en andere aanvullingen voor je inventaris te kopen. Wil je de ultieme gamerscore of de Platinum trophy voor deze game, raak dan maar vertrouwd met deze extra spelmode want dan speel je hem nog wel even! Mocht je willen, kun je het singleplayer verhaal nogmaals spelen, op een hogere moeilijkheidsgraad, en met alle verworven wapens uit de eerdere speelsessie.

Resident Evil: Revelations heeft een mooie middenweg gevonden tussen de oude Resident Evil-formule, en de meer recentere delen waardoor het spel een mooie mix van old-, en new school is geworden. Soms kom je gangen lang geen wezen tegen en het volgende moment wordt je belaagd door een groep Oozes (één van de meest voorkomende vijanden) en in sommige momenten ben je alléén aan het overleven. Helaas heeft de game ook de nodige problemen en lijkt het de kracht van de consoles niet aan te kunnen waardoor slow-down ontstaat en wat CAPCOM heeft moeten doen besluiten oneindig veel laadmomenten in te bouwen. Toch voelt de game, ondanks schoonheidsfoutjes, aan als de eerdere delen uit de serie wat een compliment genoemd mag worden.
Resident Evil: Revelations

• Vertrouwde Resident Evil gevoel
  • Verschillende verhaallijnen en personages