Soul Sacrifice review

Soul Sacrifice Featurette

Introductie

Daar lig je dan. In je cel. Als je het uberhaupt al een cel mag noemen ook. Eerder een soort hutje van netjes in elkaar gevlochten beenderen. Door een soort toverkracht bij elkaar gehouden, dat wel. Ontsnappen is zinloos. Althans, voor nu dan. Je kan niets, je bent zwak en je bent niets meer dan een simpel, zielig, niets betekenend persoon. Plotsklaps hoor je een schreeuw die door merg en been gaat. De persoon in de cel naast je hoort het ook. “Ik ben de volgende” zegt hij met angst in zijn stem. Wanneer de bewakers hem komen halen zijn deze echter binnen no-time al aan hun einde. Jouw buurman was een tovenaar, klaar om de op bloedbeluste tovenaar Magusar te bevechten. Maar net zo snel als hij de bewakers had uitgeschakeld, laat hij al snel ook het leven. Nu ben jij de volgende. Tenzij je natuurlijk actie onderneemt.

Soul Sacrifice

Gelukkig is daar Librom om je te helpen. Nadat hij je aandacht getrokken heeft en je het een en ander uitlegt, kan je avontuur eindelijk gaan beginnen. Zij die de demo al gespeeld hebben kennen deze cutscene natuurlijk allang. Ook wij speelden de demo al eerder en gaven aan uit te kijken naar de volledige game. Gelukkig liet dat review exemplaar niet lang op zich wachten en een paar dagen later konden we eindelijk verder waar we onze protagonist in de demo achter lieten. Je kunt namelijk verder waar je de demo eindigde middels de save file. Sterker nog: het loont ook nog eens! Want zij die de volledige game starten met de save file van de demo, krijgen een extra spreuk om het je wat makkelijker te maken.

Zoals we in de preview al meldden, is het pratende boek Librom jouw steun en toeverlaat in je voorbereiding op het gevecht met Magusar. Dit zou je kunnen doen na het voltooien van het eerste hoofdstuk die je in de demo al hebt kunnen doorlopen, maar geloof ons als we zeggen dat dit je reinste zelfmoord is. We hebben het geprobeerd, maar faalden mateloos en werden getrakteerd op de eind credits van de game. En dan nog vragen of we onze progressie willen opslaan ja of nee. Wat een lef!

Soul Sacrifice screenshot 1

Nee, het is alles behalve verstandig om het direct na het eerste hoofdstuk op te nemen tegen de grote, boze tovenaar. Je zult je krachten en vaardigheden moeten ontwikkelen en dit doe je door de zogenaamde ‘phantom quests’ (de missies in Librom) te spelen en succesvol te voltooien. Tijdens deze quests neem je het op tegen een legio aan monsters en bazen. Uiteraard begint het allemaal rustig aan en zul je de eerste paar quests zonder al teveel moeite voltooien. Wanneer je echter verder in de game zit worden de monsters sterker, nemen toe in aantal en zul je meer dan geregeld het leven laten.

Aangezien Soul Sacrifice een zogenaamde RPG is, zul je uiteraard ook moeten levelen om uiteindelijk sterk genoeg te zijn om Magusar onder ogen te komen. Zoals we in onze preview al meldden doe je dit door de monsters en bazen die je verslaat te sparen of op te offeren. Besluit je een ziel te vergeven en dus te sparen, dan levert je dit extra punten op voor je energie. Handig, want dan zul je minder snel het leven laten. Aan de andere kant is het natuurlijk ook belangrijk om sterker te worden. Dat doe je door de arme ziel te straffen voor zijn/haar daden en op te offeren. Uiteraard zullen de verschillende spreuken die je tot je beschikking hebt in aantal toenemen en krijg je na iedere missie weer nieuwe spreuken voor je arsenaal. De kans is echter aanwezig dat je spreuk uitgeput en vernietigd raakt. Na iedere missie zullen spreuken weer “herladen” worden (tenzij deze tijdens je missie volledig uitgeput zijn) en dien je zelf ervoor te zorgen dat je voldoende mee hebt in je missies alvorens je de missie start. In totaal mag je zes verschillende spreuken meenemen. We hebben al meerdere keren een ‘boss battle’ gestart met slechts één spreuk omdat we vergeten waren om nieuwe spreuken toe te wijzen. Niet handig..

Soul Sacrifice screenshot 2

De uitleg aan het begin van de game is karig, maar dit maakt wel dat je zelf lekker op onderzoek uitgaat en automatisch van je fouten gaat leren. Na een leercurve van een klein uur zul je snappen wat welke knop precies doet en welke spreuk je het best tegen bepaalde monsters en bazen kunt gebruiken. Erg diep gaat de gameplay niet en voor de gemiddelde RPG-veteraan zal het een ‘wandeling in het park’ zijn voor een groot deel van de game. Toch begonnen wij ons na ettelijke uren te vervelen met de game en hebben hem zowaar een paar dagen even links laten liggen. Toen we de game echter weer oppakten voelde het als een warm bad. Lekker hakken en opofferen geeft daadwerkelijk de nodige voldoening!

Graphics / Sound

Soul Sacrifice is een erg mooie game geworden. Omgevingen ogen gedetailleerd en er zit meer dan voldoende afwisseling in de monsters. Wat wel erg jammer is, is het feit dat je toch erg vaak dezelfde locaties bezoekt. Hierdoor voelt de game toch enigszins repetitief aan en als je voor de zoveelste keer weer dezelfde vlakte moet uitkammen kan de verveling al snel opspelen. Neemt niet weg dat ontwikkelaar Marvelous AQL haar stinkende best heeft gedaan om er iets moois van te maken en het potentieel van de Vita goed te benutten. Want potverdikkie, Soul Sacrifice ziet er goed uit!

Soul Sacrifice screenshot 3

We zeiden het al even in onze preview en zij die demo hebben gespeeld kunnen het beamen, maar het Engelse stemmenwerk is slecht. Dusdanig dat Librom overkomt als mislukte Britse stand-up comedian. Om nog maar te zwijgen van de stemacteur van Megusar. Die kerel had er duidelijk helemaal geen zin in. De soundtrack daarentegen is prima. Epische muziek en leuke effecten voeren de boventoon. En eerlijk is eerlijk, na een uurtje of vier ben je wel gewend aan het slechte stemmenwerk hoor.

Lifespan

In principe kun je met een uurtje al klaar zijn met Soul Sacrifice. Dan moet je echter wel heel veel geluk hebben, want wie het na de proloog opneemt tegen de boze man en dat gevecht met een victorie afsluit heeft een engeltje op zijn schouder zitten. Eer dat je er “klaar” voor bent, zul je de nodige uurtjes moeten opofferen (no pun intended). Ook aan de mensen met vrienden is er gedacht door ontwikkelaar Marvelous AQL, want er valt zowel lokaal als online coöperatief te spelen. We hadden wel behoorlijk wat moeite met het vinden van wat “maatjes”, maar dat is wellicht enkel te wijten aan het feit dat de game nog niet beschikbaar was ten tijde van het reviewen en het wachten was op conculega’s.

Soul Sacrifice screenshot 4

Soul Sacrifice is een toffe game geworden voor de liefhebber van dit soort RPG’s. Heb je met volle teugen genoten van games als Ragnarok Odyssey en de Monster Hunter-serie? Dan is Soul Sacrifice absoluut een game voor jou. Ben je allergisch voor repetitieve gameplay, dan kun je deze beter aan je voorbij laten gaan. Er is veel tijd gestoken in de graphics van de game en ook de soundtrack is een dikke duim omhoog waard. Dat kan helaas niet gezegd worden van het stemmenwerk en de stemcomputer van Stephen Hawking heeft nog meer emotie aan boord. Gemiste kans, en al helemaal als je bedenkt dat je de Japanse voice-over wel kunt verkrijgen middels DLC, maar daar wel nog even extra centen voor moet neerleggen. Slimme verkooptruc? Of zijn ze bij Marvelous AQL wel te spreken over de voice-over?

Soul Sacrifice is vanaf 1 mei, exclusief voor de PlayStation Vita, verkrijgbaar.

• Grafisch erg sterk
  • Veel missies
  • Lokaal en online multiplayer
  • Toffe soundtrack
  • Minpunten:

• Tergend slecht stemmenwerk
  • Voelt al snel repetitief aan
  • Weinig variatie in omgevingen
  • Kopen als:

• RPG's zeg maar echt jouw ding zijn
  • Je maanden hebt gestoken in games als Monster Hunter
  • Je een degelijke RPG zoekt voor de Vita
  • Je de Japanse voice-over ook gaat aanschaffen..
  • Gameplay:

123

Lekker hakken en opofferen werkt prima. Een aardige leercurve, maar een doctoraal in RPG is absoluut niet noodzakelijk. Wordt helaas wel al vrij snel repetitief.

Graphics:

1234

Het sterkste punt van Soul Sacrifice zijn zonder twijfel de graphics. Omgevingen ogen gedetailleerd en de er zit veel variatie in je vijanden. Helaas is het aantal gebieden maar beperkt..

Sound:

123

Een epische soundtrack met toffe effecten. Maar jeetje, dat stemmenwerk.. Doe jezelf een lol en zorg dat je de Japanse voice-over krijgt..

Lifespan:

123

Veel missies + multiplayer = dikke duim omhoog voor wat betreft de lifespan. Er is genoeg te beleven en hoewel wij nog wat moeite hadden met online komen, zal dat met de release ongetwijfeld prima lopen.

Ons eindcijfer: 7

Top review! Ben het voor het grootste deel zeker eens met alle punten.
      Er is enkel één punt die ik zelf niet helemaal begrijp.

“Erg diep gaat de gameplay niet en voor de gemiddelde RPG-veteraan zal het een ‘wandeling in het park’ zijn voor een groot deel van de game.”

Er zijn een hoop bazen die toch wat tactisch inzicht vragen. Het gebruik van de juiste allies, het gebruik van de juiste spreuken of het vernietigen van de juiste lichaamsdelen om zo de beste beloningen te krijgen.
      Ook de extra missies waarbij je met twee allies samen werkt is best lastig soms. Als je een Allie hebt met een Evil Arm, en een met een Life arm en je moet een boss opofferen of redden, dan zul je toch ruzie krijgen met een van je allies en zal er iemand je verlaten. Keuzes spelen toch wel een rol.

Walk in the park is in de eerste twee hoofdstukken wel een beetje van toepassing, maar later in de game moet je toch nieuwe spreuken gaan ‘fusen’ om goed te overleven. Ook de krachten van je arm (lees: stats) goed indelen kan van belang zijn.

Al met al, toffe review en geeft een prima beeld van wat we van de game moeten verwachten.
      Kan niet wachten op multiplayer! Loop toch wel tegen een paar bosses aan die ik niet helemaal lekker solo kan verslaan…

Benji

Benji P. Reply:

Ik doel hiermee vooral op de gameplay an sich. Het rondlopen en hakken :) veel anders doe je immers niet tijdens je missies. Dat enig tactisch vermogen een vereiste is klopt ja. Excuses als dat niet duidelijk was.

Trellgoth

Benny P. Reply:

Jah okay, qua hack ‘n slash is het inderdaad minder diep.
      Maar het is voor mij sowieso helemaal mijn game. Heb ook Ragnarok Odyssey non-stop zitten spelen, en dat is nu ook met Soul Sacrifice. Er lijkt echt veel vrij te spelen aan skills, spreuken, outfits, allies, etc.
      Vanavond eens zien of de Online Pass werkt. Ander morgen pas :(

Bedankt voor je schrijven, Benny Ph.