Stealth Inc.: A Clone in the Dark review

Stealth Inc review hero

De initiële titel was ‘Stealth Bastard’, maar dat vonden ze bij Curve Studios kennelijk toch niet zo’n geslaagde titel (stiekem verdenk ik Sony ervan dat ze een andere vriendelijkere titel wilden hebben, want de game is al zo’n acht maanden verkrijgbaar op Steam onder de titel Stealth Bastard). De game is inmiddels omgedoopt tot Stealth Inc.: A Clone in the Dark, een combinatie van twee ingezonden titels. Maar back on topic! Stealth Inc.: A Clone in the Dark is een geinige puzzelgame. Curve Studios omschrijft het eerder als een snelle actievolle platformer met stealth, puzzels en dodelijke vijanden en valstrikken. En dat is eigenlijk ook wel zo, want het speelt verdraait lekker weg en voor je het weet heb je er al aardig wat tijd inzitten.

Echt een verhaal zit er niet in, dus dat hoofdstuk slaan we direct over. Je speelt met een kloon die verdraait veel wegheeft van een minion uit Despicable Me. Dit komt mede door het kleine lichaam en veel te grote bril. De game heeft een aantal werelden met elk daarin een stuk of acht levels. Je kunt elk level opnieuw herspelen zodra je die al een keer hebt uitgespeeld, maar je kunt logischerwijs alleen nieuwe levels spelen als je de voorgaande hebt uitgespeeld. In het begin zijn de levels vrij makkelijk, maar al gauw komt uitdaging, doorzettingsvermogen, inzicht en timing om de hoek kijken. Kom je er écht niet uit, dan kun je een beperkt aantal keer een level overslaan.

Stealth Inc A Clone in the Dark screenshots

Stealth

De levels zijn in essentie vrij eenvoudig van opzet. Je hebt een startpunt, een aantal checkpoints mocht onverhoopt het noodlot toeslaan dat je op gruwelijke wijze sterft, en een uitgang. Een kwestie dus van A naar Beter. En in de eerste paar levels is dat inderdaad zo eenvoudig, maar de moeilijkheidsgraad gaat gestaag omhoog. Er zijn namelijk een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Net als in, bijvoorbeeld, Metal Gear Solid moet je rekening houden met beveiligingscamera’s. Zodra deze je in het vizier hebben wordt er een alarm getriggerd. Dit resulteert vaak in de dood van je kloon. Een laserstraal komt ineens uit muur, valluiken waardoor je op een stel cirkelzagen terecht komt, of gewoon een blok beton dat naar beneden komt die je eigenlijk nodig hebt als opstapje. Maar het zijn niet alleen de camera’s, ook robots en ander elektronisch gespuis met haviksogen houden je nauwlettend in de gaten. Gelukkig is, net als in iedere goede stealthgame, de schaduw je vriend. Je kunt je hier even onttrekken aan big brother terwijl je bijvoorbeeld een computer hackt waarmee je weer andere deuren kunt openen.

Soms kun je die schaduw zelf creëren door bepaalde voorwerpen in een bepaalde positie te plaatsen (die eerder genoemde blokken, bewegende platformen, etc.) of switches overhalen waardoor het licht uitgaat. Wanneer je wat verder geraakt zijn de puzzels en levels niet meer zo eenvoudig. Trial and error is de enige manier om de oplossing te lokaliseren. Hoe vaak ik wel niet dacht goed te zitten met een oplossing, maar dat ik gewoon sneller moest zijn en beter moest timen, terwijl de oplossing in een heel andere hoek lag. Zo is er één level waarin het vrij duidelijk is dat je onder een beveiligingscamera doormoet die jou 100% gaat spotten. Maar als die camera je ziet gaat de deur dicht, zit je vast in de ruimte en komt het plafond naar beneden met een geplette kloon tot gevolg. Hoe vaak mijn klonen daar het leven hebben gelaten is bijna ontelbaar. Bij toeval ontdekte ik een ‘blind spot’ van de camera. Dat gaf je net die fractie van een seconde extra voordat de deur daadwerkelijk dichtviel. Heerlijk als je dan zo’n level toch weer tot een goed einde brengt.

Stealth Inc A Clone in the Dark PS3 screenshots

Clone

Aan het eind van een reeks levels (in totaal zijn er zo’n 80 levels) krijg je te maken met een eindbaas, een machine die nog sneller registreert en reageert dan een Jedi de tong van JarJar Binks kan vastpakken. Zodra je een stap buiten de schaduw zet wordt je al opgepikt door de sensoren en blaast een laserstraal je geheel aan stukken. Gelukkig heb je een oneindige voorraad aan klonen, maar frustrerend is het soms wel als er maar geen oplossing lijkt te zijn. De ene keer is het dan ook ingenieus puzzelen en de andere keer timing en snelheid. Gelukkig zijn er ook nog wat gadgets die je kunnen helpen, van camo suits tot holographic decoys. Maar deze moet je wel verdienen en vinden, want in het begin ben je gewoon helemaal ‘naakt’ en slechts gewapend met je eigen oplossingsvermogen en inzicht.

En dan heb je nog de leaderboards. Zelf heb ik nooit wat met leaderboards gehad, hooguit als het tijden of punten betrof van mensen die in mijn vriendenlijstje staan. Maar zelfs dan, het moet dan al om een racegame of iets dergelijks gaan. Maar de leaderboards hebben nog een nevenfunctie. Je kunt namelijk bepaalde rankings halen op jouw tijden. Voor velen heeft dat geen toegevoegde waarde, maar omdat ik kennelijk een Achiever ben ‘moet’ ik een S-ranking halen op elk van de levels. Een beetje als de drie sterren in Angry Birds. En dan is het wél net als racen. Je gaat net zo lang door tot je weer een paar seconden (of een paar honderdsten) van je tijd hebt afgesnoept zonder daarbij een kloon te verliezen aan een laserstraal, cirkelzaag of robot.

Stealth Inc A Clone in the Dark PS Vita screenshots

2D

Soms verlang je naar die goeie ouwe tijd. De tijd van mooie platformgames waarmee je uren bezig kan zijn. Een beetje als Aladdin, maar dan anders. Stealth Inc.: A Clone in the Dark heeft zo’n lekker 16-bit 2D platform retro stijltje te pakken. Klassiek graphics die in deze game niet lijken te vervelen. Zelfs de muziek en de geluidjes passen bij het thema en de stijl. Soms is het wel even goed kijken of je in de schaduw staat of niet (soms sta je ook half in de schaduw), maar gelukkig kleuren de goggles van je kloon groen als je volledig opgaat in je omgeving.

Wil je nog meer uit de game halen, dan kun je ook losgaan op de level editor. Inderdaad, je kunt je eigen levels en puzzels maken, gewoon zoals je ze in de game ook ziet. Van bewegende platformen tot bewegende zaagmolens die uit het niets opduiken als je langs een switch loopt of één van de camera’s je oppikt. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het maken. Omdat LittleBigPlanet toch een beetje in het bloed zit probeerde ik er wat moois van te maken, maar zo eenvoudig was het toch niet. Mede doordat ik bij sommige onderdelen wat uitleg miste. Ook is de besturing niet altijd even duidelijk (hoewel je die wel altijd kan oproepen met SELECT). Je hebt namelijk toch te maken met schakelaartjes en sensoren die wel of niet aan moeten en welke setting je nu precies moet gebruiken. Net als het uitspelen van de verschillende levels zul je ook hier veel trial and error toepassen. Even uitproberen of je valluik nu wel of niet opengaat als je langs de beveiligingscamera loopt. Een beetje onduidelijk, maar als je er even voor gaat zitten is het echt heel leuk. Ik ben ook echt benieuwd wat voor soort creaties hieruit gaan voortvloeien.

Stealth Inc A Clone in the Dark screens

Cross-buy

De game mag dan misschien al enige tijd verkrijgbaar zijn voor de PC, speciaal voor de console-gamers maakt Sony er een Cross-buy game van. Koop je de game voor de PS3, dan krijg je de PS Vita-versie er gratis bij. Ideaal dus om nog even onderweg in de bus te puzzelen. Mocht je nog geen PS Vita hebben, Curve Studios geeft er gratis eentje weg. Maar je moet wel snel zijn, want de wedstrijd geldt alleen nog voor vandaag. Morgen wordt de winnaar bekendgemaakt.

Stealth Inc.: A Clone in the Dark is een verslavende stealth annex puzzelgame. Je kunt de game niet even wegleggen, want zodra je een level (eindelijk) hebt uitgespeeld wil je de volgende eigenlijk ook wel weer uitspelen. Met leuke retro graphics, uitstekende besturing en soms verrekt moeilijke puzzels is Stealth Bastards Inc. een perfecte game om op je PS Vita te installeren en mee te nemen op vakantie. Oh ja, als je in de aankomende twee weken de game download, dan kun je volledig gratis de DLC ook downloaden. Nog meer bastard mayhem!

Pluspunten:

  • Moeilijk
  • Uitdagend
  • Puzzelen
  • Verslavend.
  • Erg goede gameplay
  • Stealth
  • Verslavend
  • Minpunten:

  • Bastards klinkt beter
  • Soms wel heel erg moeilijk
  • Verslavend
  • Level editor wat onduidelijk
  • Kopen als:

  • je Angry Birds leuk vindt
  • je van puzzelen houdt
  • je van stealth houdt
  • je van bastards houdt
  • je van minions houdt
  • je een paar euro kunt missen, een Vita hebt en binnenkort met vakantie gaat
  • Gameplay:

    12345

    De levels zitten vernuftig in elkaar. De combinatie van stealth, puzzelen en timing werkt niet alleen erg goed, maar doordat de besturing ook goed in elkaar steekt is dit echt nagenoeg perfect.

    Graphics:

    1234

    Je moet ervan houden. Zelf houd ik niet altijd van dat retro stijltje met zijn 8-bit of 16-bit graphics. Maar in dit geval vind ik het goed uitgewerkt is het niet alleen te doen om de retro graphics, maar echt om een bepaalde stijl te creëren.

    Sound:

    123

    Spannende muziekjes, alarmerende geluidjes, het past bij de stijl van stealth en de retro look. Een voldoende.

    Lifespan:

    12345

    80 levels voor een paar euro? Waar voor je geld. Helemaal als je de leaderboards en de drie sterren S-ranking erbij optelt. En dan hebben we het nog niet eens over de player created levels en level editor gehad.

    Ons eindcijfer: 9

    Laat een reactie achter

    You must be logged in to post a comment.