Storm review

Storm logo

Sinds ik me kan herinneren vind ik het al leuk om te puzzelen. Het oplossen van puzzels geeft me een voldaan gevoel en het is dan ook één van de weinige dingen waar ik erg goed in ben. Zo heb ik me flink wat uren kunnen vermaken met de Professor Layton games en blijf ik vaak net zo lang door gaan tot ik de oplossing gevonden heb. Het kopen van hints is hierbij zelden een optie voor mij want dat voelt als een zwaktebod, als vals spelen. Logisch gevolg was dus dat de Xbox Live Arcade game Storm mij al snel toegeschoven werd op de redactie. Nu maar eens kijken of Storm ook echt de moeite waard is om je geld aan te verkwisten of dat we ons toch beter kunnen melden bij de Hurricane Hunters voor een avontuur met de elementen.

Storm

Storm

Storm is een puzzelgame. Tot zover was het wel duidelijk. Maar toen ik voor het eerst de gameplay beelden zag oogde het toch al heel anders dan elke andere willekeurige puzzelgame. En dat klopt, want het concept van Storm is meer dan origineel. Jij bent als het ware de elementen en je moet er voor zorgen dat een zaadje, wat in een boom hangt, een weg af legt naar nieuw vruchtbare grond zodat zich daar ook een boom kan vormen. Natuurlijk kun je niet zomaar het zaadje van de boom naar de vruchtbare grond krijgen en zal je op je weg naar vruchtbare grond verschillende obstakels moeten zien te omzeilen of trotseren. Hierbij heb je de hulp van de elementen die jij naar eigen smaak kan gebruiken. Zo kan je met de wind het zaadje vooruit blazen om afstanden te overbruggen of later tornado’s maken. Met regen kun je er voor zorgen dat het zaadje al drijvend naar hoger gelegen grond kan komen en met onweer kun je het zaadje op doen springen om bijvoorbeeld over een kloof te kunnen. Het onweer kan er ook voor zorgen dat grassen in brand komen te staan waardoor er vaak een kettingreactie wordt veroorzaakt. Zo nu en dan kun je de elementen ook combineren. Bijvoorbeeld door met onweer brand te veroorzaken en met de wind de brand sneller te laten verplaatsen. Toch voelt het alsof er gemiste kansen zijn omdat dit soort gameplay toch redelijk beperkt is.

De game is opgedeeld in de vier seizoenen van het jaar waarbij je begint in de lente. Elk seizoen heeft rond de 12 levels voor je naar het volgende seizoen gaat. Ieder seizoen heeft ook weer unieke eigenschappen die je kan gebruiken op je weg naar vruchtbare grond. Zo kun je in de winter doormiddel van regen op bepaalde plaatsen neer te laten kletteren sneeuw creëren of kun je in de zomer bepaalde gewassen in brand zetten om hiermee een kettingreactie te veroorzaken en bijvoorbeeld een boomstam uit de weg te branden. De game kent ook drie verschillende game modes. In de Story Mode doorloop je alle vier de seizoenen waarbij je de puzzel om moet lossen door de vruchtbare grond te bereiken. Het kan zijn dat je meerdere keren in één level vruchtbare grond moet bereiken. Het einddoel is de vruchtbare grond waar vlinders bij vliegen. Daarnaast heb je nog free play, wat eigenlijk niks toevoegt aan de game en kun je de Spirit Mode spelen waarbij je onderweg nog spirits moet verzamelen, maar waar de levels exact hetzelfde zijn. De puzzels zijn al niet moeilijk, laat staan als je al weet wat de oplossing is en hierdoor is de kans klein dat je na het uitspelen van de game nog zin hebt om spirits te verzamelen.

Storm

Storm in een glas water

Tot zover eigenlijk het goede nieuws. De gameplay is origineel, oogt redelijk mooi, muziek is vaak nog wel rustgevend zoals het bedoeld is en het spelen met de elementen is wel leuk bedacht. Maar naarmate je de levels doorkomt merk je dat de tekortkomingen zich op gaan stapelen. Zo zijn de graphics niet altijd overal even mooi en is de uitdaging die de game zou kunnen hebben gehad vaak ver te zoeken. De puzzels zijn voor een gemiddelde puzzelliefhebber erg makkelijk door te komen en hebben weinig om het lijf. Doordat de uitdaging veelal ver te zoeken is, geeft dit de game ook weinig replay value en is de game ook vrij saai. Mocht je een level toch moeilijk vinden, kun je altijd gebruik maken van je beperkte voorraad WildSeeds. Hiermee kun je een level overslaan wanneer je deze te moeilijk vindt.

In het begin van de game wordt je nog een beetje geleidt door de tutorial, maar wanneer je een paar levels bent gevorderd vervalt de uitleg. En dat is vreemd want in ieder seizoen heb je weer een aantal nieuwe dingen die je in het seizoen er voor niet tot je beschikking had. Er wordt wel een beetje uitleg over gegeven, maar dit is minimaal. De puzzels in de game zijn vaak leuk maar weinig uitdagend. En dat is een gemiste kans. Wanneer de puzzels uitdagender hadden geweest had dit de gameplay ten goede gekomen. Doordat uitdaging ontbreekt is de game vaak saai en is er weinig aan gelegen om nog verder te spelen. De kleine veranderingen die er plaats vinden wanneer je een seizoen verder bent helpen wat dat betreft ook te weinig om het interessant te maken om nog verder te spelen.

Stilte voor de Storm

Vanaf het moment dat je de game opstart valt op dat de makers de gamer vooral een relaxed gevoel hebben willen geven tijdens het spelen van de game. De veelal klassiek klinkende deuntjes doen wat dat betreft meestal ook hun werk goed. Toch kunnen de relaxerende klanken er uiteindelijk niet voor zorgen dat dat ook zo blijft en wordt het naarmate je verder komt in de game zelfs bij tijd en wijlen irritant. Doordat de muziek per seizoen verschilt heb je het ene moment dat je de game speelt totaal geen last van de muziek en komt het de game ten goede terwijl het in een ander seizoen weer erg irritant klinkt en de game weinig goeds doet. De muziek is niet heel zorgvuldig gekozen en kan soms uitdagen om uitgezet te worden. De muziek varieert van rustgevend tot tergend.

Storm

Storm is een leuke game. Voor even. Tussen de echte games door. En niet te lang. Daarmee is alles wel gezegd over de game. Het is geen hoogstandje, maar voor een indie game niet zo slecht. Als je niet van puzzelen houdt dan is dit een game die je beter kan laten liggen. Hou je wel van puzzelen dan kun je deze game ook beter laten liggen. Wil je niets liever dan puzzelen dan is dit wellicht een game voor jou. Misschien dat je dan door de minpunten heen kan kijken en je toch wat uurtjes kan vermaken met een game als Storm. Eko Software heeft hier een middelmatige game afgeleverd en middelmatig is dan ook wel de beste omschrijving die je deze game mee kan geven. Het is geen ramp om de game te spelen maar de meeste zullen er ook niet veel plezier aan beleven.

• Origineel
  • Vaak rustgevend
  • puzzelen

• Saai
  • Muziek soms irritant
  • Graphics zijn meh
  • Weinig uitdagend
  • Geen replay value

Kopen als:

• je geld te veel hebt
  • je gek van puzzelen bent
  • puzzelen je enige hobby is
  • je woordzoekers niet meer uitdagend vindt

Gameplay:

12

De gameplay is origineel en dat maakt de game leuk om te spelen. Voor even. Want de gameplay wordt al snel repetitief en daardoor ook saai. Het verschil in seizoenen brengt hier te weinig variatie om hier iets in te veranderen.

Graphics:

123

Op het eerste gezicht zien de graphics er redelijk goed uit. Maar wanneer je wat beter kijkt zie je toch dat er wat betreft grafisch vertoon toch wat steken zijn laten vallen door Eko Software. Vooral in het (pauze)menu wordt dit pijnlijk duidelijk.

Sound:

123

Het geluid van de game is vaak rustgevend en relaxed en dat past ook bij de game. Toch wordt in sommige gevallen het geluid tergend irritant waardoor je soms geneigd bent het geluid uit te zetten.