Super Mario 3D World review en videoreview

super mario 3d slider

Voordat ik wist of Super Mario 3D World het waard was besloot ik van deze game een videoreview te maken. Want dat mag ook wel eens. Maar het zou zomaar kunnen dat je op dit moment niet instaat bent om een video te bekijken. Daarom is er ook gewoon een stuk tekst. Voor ieder wat wils dus. De vraag blijft alleen of Super Mario 3D World al deze aandacht wel waard is.

Super Mario 3D World videoreview

Zoals je in de bovenstaande video hebt kunnen zien, of misschien nog niet, is het verhaal van Super Mario 3D World -als je al van een verhaal kan spreken- net iets anders dan normaal. Want niet Peach is in gevaar maar de Sprixies. Heel veel achtergrond krijg je niet over deze vliegende vrouwtjes maar ze zijn in gevaar en dus is het aan Mario, Luigi, Toad en Peach om ze te redden. Het mooie aan deze Mario is dat je bijna elke denkbare controller-combinatie kan gebruiken om de game te spelen: Wii U Gamepad, Wii U Pro Controller, Wiimote en Wiimote en Nunchuck samen. Een slimme zet van Nintendo want zo kan je optimaal gebruik maken van alles dat je nog hebt liggen uit de Wii periode.

Grafisch onNintendo’s

De visuele pracht en praal van Super Mario 3D World is bijna on-Nintendo’s. Oog voor detail in 1080p maken de game tot een waar grafisch feestje. De besturing is zoals met elke Super Mario game dik in orde en als je naar de gameplay kijkt is het kattenpak een geweldige toevoeging. Eerder was ik niet onder de indruk van het kattengedoe, want het was net even té meisjesachtig. Dat is het nog steeds wel, want het glazuur springt van je tanden van de zoetheid, maar de gameplay die het met zich meebrengt is verslavend. Elke muur die je tegenkomt ren je even naar boven om te kijken of er nog muntjes liggen. In de levels liggen naast de bekende gouden muntjes ook drie groene sterren en een stempel. De stempel is om je kaart vol te krijgen, meer niet, de groene sterren zijn nodig om links en rechts een level te openen. Naast deze verzamelobjecten kan je ook, door bovenaan te eindigen, de vlag van de vlaggenstok aan het einde van het leven op geel krijgen. In plaats van de rode standaard vlag. Zo heb je dus genoeg om te doen en nadat je de game hebt uitgespeeld is er nog meer.

Super Mario 3D World Review

Iets dat heel erg prettig verbeterd is ten opzichte van New Super Mario Bros U is dat na elk level de game wordt opgeslagen. Zeker met Luigi U, waarbij de levels slechts 100 seconden duurden, was het een hinder dat je soms na drie lastige levels game over ging en je alles weer opnieuw moest doen. Dat behoort gelukkig tot het verleden. Het opslaan gebeurt snel en is dus niet hinderlijk. Een andere positieve toevoeging is dat het herspelen van levels ook ghosts met zich meebrengt. Andere spelers lopen door het level heen en hiermee zou je dus niet alleen van anderen iets kunnen leren, maar heb je ook de mogelijkheid om te zien of je sneller en beter bent dan je vrienden.

Super Mario 3D World is een must-have voor elke Wii U bezitter. De game is leuk, niet altijd even uitdagend, maar oogstrelend en speelt zoals je mag verwachten van een Super Mario titel. Het verzamelen van alle sterren, stempels en de gele vlaggenstok kan wel eens wat irritatie opleveren, maar zoals altijd brengt het een goed gevoel als het gelukt is. Als je gezellig met de kerst samen met de familie Mario wil spelen, dan kan je New Super Mario Bros. U vergeten, 3D World is dé titel die je moet hebben!

• Mario op z'n best
  • Een enorm mooie wereld met oog voor details
  • Alles compleet krijgen is verslavend