Behind Closed Doors: Vanquish

21612vq100805_000

Op de persdag van SEGA zijn we van harte ontvangen. De stoelen stonden voor ons klaar en we hebben met veel spanning plaats genomen. Middels een beamer stond Vanquish groot op de muur al helemaal klaar om getoond te worden. Helaas geen uitgebreide Hands-On ervaring mogen opdoen, maar wel mooi (vooral spectaculair) beeldmateriaal mogen aanschouwen. Gedurende de tijd dat er beelden van gameplay getoond werden mochten er helaas geen opnamen (zowel video als foto) gemaakt worden.

Sam lijkt onzeker van zichzelf

De missie die we te zien kregen was afkomstig uit Act 3. Hoofdpersonage van de game, Sam, lijkt op een bewegend platform te staan en moet voorzichtig te werk gaan. Het platform waar Sam zich op bevind verplaatst zich rustig naar de eindbestemming. Maar niets lijkt wat het is want er zijn namelijk zoeklichten aanwezig die Sam een voor een uit moet schakelen met behulp van nodige technische snufjes. Zo heeft Sam een Sniper Rifle bemachtigd waarmee hij de zoeklichten met gemak kan uitschakelen. Echter is het gebrek aan zelfvertrouwen aanwezig lijkt het. Elk schot wat zijn doel raakt moet Sam blijkbaar zichzelf aanspreken met “Great shot Sam”. Aangekomen bij het zoveelste doel heeft onze hoofdpersonage nog steeds dezelfde woorden nodig, wat enigszins eentonig over komt. Iets meer variatie had, wat ons betreft, best op zijn plaats geweest.

Spectacel, stunts en miljoenen kogels

Eenmaal van het platform af begint het echte werk. Kogels vliegen je om de oren en het kan absoluut geen kwaad om zo snel mogelijk schutting te zoeken. “Zo snel mogelijk” is voor Sam geen enkel probleem en heeft ook in een fractie van een seconde de ideale schuilplaats gevonden. Maar met schuilen alleen kom je er niet natuurlijk. Van achter het muurtje vandaan vliegt Sam met hoge snelheid de lucht in, activeert de slow motion en weet verschillende vijanden neer te schieten die waarschijnlijk niet eens door hebben gehad wat er precies gebeurde. Eenmaal met beide voeten aan de grond is het tijd om de volgende schuilplaats binnen no-time op te zoeken met behulp van de snelheidsboost die Sam maar al te graag gebruikt. Van alle kanten komen de kogels op je af. Overal zit wel een tegenstander die ervoor zorgt dat je geen seconde veilig bent. Sam moet er dan ook voor zorgen dat hij voldoende schutting heeft en tegelijkertijd genoeg in beweging blijft. Te lang achter dezelfde schuilplaats zitten kan fataal aflopen door het feit dat de tegenstander je altijd weet te vinden.

Neem de tijd in een open ruimte

Sam heeft de mogelijkheid om tijd stil te zetten of in ieder geval ontzettend langzaam te laten verlopen. Deze mogelijkheid is van korte duur, maar lang genoeg om toch de tijd te kunnen nemen als je in het nauw wordt gedreven. Zo is het tijdens de gameplay naar voren gekomen dat Sam wederom op een platform staat en er een gigantisch vliegend schip aanwezig is. Er worden tien, misschien wel twintig raketten op je afgevuurd die jij moet ontwijken. Hoewel ontwijken misschien niet de juiste optie is omdat de voorwerpen behoorlijk snel op je afkomen. Betere optie is dus het vernietigen van de raketten. Met behulp van de slow motion heb je genoeg tijd om de raketten een voor een te vernietigen. Maar timing van de slow motion is ook belangrijk. Je hebt een bepaalde tijd dat je de functie kunt gebruiken, en heeft ook tijd nodig om te herladen. Al met al is het duidelijk gebleken dat slow motion van groot belang is in deze game, maar ook de timing niet mag ontbreken.

Vernieuwde gameplay en toch bekend

Vanquish is geen alledaagse shooter, dat is inmiddels meer dan duidelijk. De combinatie van supersnelle actie, stunts en het gebruik van slow motion momenten maken Vanquish tot wat het moet zijn. De game komt erg indrukwekkend en vernieuwend over, maar dat is niet alles. Vanquish kent ook bekende aspecten die veel gamers eerder hebben gezien. Zo is het tactisch bepalen van het gevecht, dekking zoeken en voorzichtig te werk gaan in meer games terug te vinden. Dit is voor veel gamers toch een vertrouwd aspect en dus voor een ieder interessant. De wapens zien we ook eigenlijk wel in elke game terug. Zo kan Sam gebruik maken van Assault Rifles, Sniper Rifles, Shotguns, Rocket Launchers, ga zo maar door. Toch is er ook een wapen getoond die – zeker onder de Xbox360 gebruikers – zeer bekend is. Namelijk de Chainsaw Gun. Mensen met een Xbox360 weten direct welk wapen dit is. Dit wapen wordt namelijk ook gebruikt in Gears of War. In Vanquish ziet deze er wat compacter uit, maar werkt hetzelfde. Het is een Assault Rifle met een kettingzaag. Je weg door vijanden zagen werd dan ook vrij spectaculair getoond met de combinatie van snelheid, stunts en natuurlijk ontelbare kogels die door het beeld vlogen.