SPONSORS

PARTNERS

intheGame Kinguin Deals

Armin van Buuren – Sunny Days

Wolfenstein II: The New Colossus – Roswell Mission

Hoe houden ontwikkelaars gamers nou eigenlijk loyaal?

Nu de grootste gamebeurs ter wereld is geweest, E3 in LA. Hierbij waren de nieuwste ontwikkelingen en games gepresenteerd aan de consument. Maar hoe worden de nieuwste games nou eigenlijk een succes? Door het zo verslavend mogelijk te maken natuurlijk! En daar zijn een paar leuke trucs voor.

Aan de haak slaan
Bij nieuwe games weet je als gamer vaak niet wat je kunt verwachten. Dit is ook wel de zogenaamde beslissingsfase waarin de gamer probeert uit te zoeken wat het spel inhoudt en of het je game boner bevredigt. Ontwikkelaars willen die beslissingsfase liever zo kort mogelijk houden, ze proberen te vermijden dat een gamer met rationele gedachten beslist om een spel wel of niet te spelen. Dit is belangrijk omdat gamers sneller afhaken als ze al weten hoe het spel zal verlopen. Kortom: gamers moeten meteen door een game worden vastgehaakt.

Dit vasthaken gebeurt door games in te laten spelen op competitiedrang en sociale interactie. Uit onderzoek is gebleken dat dit de ‘basisbehoeften’ zijn van gamers. Voor sommigen is het kletsen in de ‘chatroom’ belangrijker dan het daadwerkelijke spel. Daarnaast zijn er nog een paar trucs die game-ontwikkelaars inzetten om spellen extra verslavend te maken. Deze trucs spelen in op het individu. Denk hierbij aan het toevoegen van een positieve uitkomst of beloning waardoor de kans toeneemt dat de gamer doorgaat.

Am I good yet?
De gamer krijgt het gevoel dat hij steeds beter wordt in het spel, een gevoel dat versterkt wordt door het krijgen van exp, geld, gear, achievements etc. Deze dingen zijn in werkelijkheid echter gebaseerd op het feit hoe lang je het spel speelt en niet of je daadwerkelijk beter wordt (looking at you World of Warcraft). Hoe meer je krijgt, hoe meer mogelijkheden voor de gamer. Hij of zij wordt op deze manier competitiever en denkt dat hij/zij ook nog eens in aanzien stijgt bij andere spelers.
Daarnaast geven verslavende spellen veel feedback van de zogenaamde progressie die een speler maakt. Denk bijvoorbeeld aan uitgebreide statistieken die eigenlijk niks zeggen over hoe goed iemand is in een game (Diablo 3). Een voorbeeld hiervan is hoelang de gamer het spel al heeft gespeeld, hij of zij ziet dit als een prestatie.

Dus ben jij een gamer die ook verslaafd is aan het ownen van noobs, dan is dat zo omdat de ontwikkelaar je dat gevoel wilt geven en dat doen ze naar mijn mening verdomme goed.

Gerelateerde berichten

Tags

Over: Rowdreas

Mijn naam is Rowdy. Ik ben een fanatiek redactielid van intheGame.nl en sta altijd klaar om met iemand een gamepje te spelen. Mijn game avonturen zijn begonnen op de gameboy en sega en ben sinds mijn 3e levensjaar mijn toekomst al verloren.

Dit vind je misschien ook leuk...

Advertentie

Deze maand

Spring naar werkbalk