SPONSORS

PARTNERS

inThegame kinguin Deals

Battlefield 1 Official soundtrack

Nintendo Switch Announcement Trailer

Categorieën

Bestaat E3 nog lang?

E3 2016
Uitgevers vluchten bijna massaal van de beursvloer af.

Uitgevers vluchten bijna massaal van de beursvloer af. De E3 is momenteel de meeste bekende gamebeurs van de wereld, maar hoezeer gamers ook genieten va de vele aankondigen die de expo met zich meebrengt, kiezen steeds meer uitgevers eieren voor hun geld. Wat is er met de E3 gebeurd? Waar is de E3 gebleven die wij allemaal kennen? Gaat de E3 verdwijnen? En zo ja, moeten we er om rouwen of moeten we gewoon onvermoeid doorgaan?

Het is niet echt heel moeilijk om te zien waarom gamers vaak uitkijken naar E3, en gezien de consument officieel niet naar binnen mag, zijn honderden aankomende games al te spelen door de pers. En die pers gaan er vervolgens gewillig impressies over schrijven voor zijn/haar gamesite. De grootste uitgevers houden daarbij vlak voor de beurs vaak persconferenties die al dan niet live via internet te volgen zijn, waar de nieuwste games vaak voor het eerst onthuld worden. Het voelt als gamer alsof je in de lente alvast mag zien wat je met Kerstmis krijgt, soms letterlijk.

Er lijkt iets mis te zijn dit jaar met de E3 dat van 14 tot en met 16 juni word gehouden in L.A. Electronic Arts heeft eerder dit jaar al aangegeven dit jaar geen stand te houden op s’ werelds grootste gamebeurs. Wel houdt EA dit jaar een persconferentie vlak voor de beurs, net als voorgaande jaren. Vorige week maakte de uitgever Activision Blizzard bekend dat ook zij dit jaar niet zullen deelnemen aan de E3. De uitgevers van o.a. World of Warcraft en de Call of Duty franchise zal haar nieuwe CoD game wel presenteren bij stands van Sony en Microsoft, en waarschijnlijk zullen deze ook te proberen zijn door de aanwezige pers. Tot overmaat van ramp kondigden ook Disney en Wargaming aan niet de beurs op te zullen gaan.

E3 2016

Activision is dit jaar niet te vinden op de E3

Op dit moment vraag ik mij af wat er aan de hand is met de E3. Gaan we het zelfde zien als bijna 10 jaar geleden? In 2007 krom de E3 tot iets minder dan 10.000 aanwezigen en was de beurs ineens in Santa Monica in plaats van het expo gebouw in L.A., waar het normaliter wordt gehouden. In 2008 was de E3 zelfs nog kleiner, en in 2009 begonnen we weer een kleine groei te zien en leek het weer te gaan naar de grootte zoals we die van de beurs gewend waren.

Rich Taylor, de senior vicepresident van communicatie bij de Entertainment Software Association (ESA), de organisator van E3, laat in een interview met de website VentureBeat weten dat van een soortgelijke situatie geen sprake is. “De richting die we toen opgingen, was niet de juiste richting. We hebben de juiste aanpassingen gemaakt om de beurs levendig te houden, daarom hebben we deze dagen zo’n goede positie.”

Maar waarom kiezen dan toch steeds meer uitgevers er voor om niet op de beursvloer te staan? Buiten kijf staat dat het veel geld kost om een stand op de beursvloer te hebben. Daarnaast moeten ontwikkelaars van games de ontwikkeling van hun spel op een laag pitje zetten om een E3-demo te maken. Al bij al kost het uitgevers dus een flinke duit. Aan de andere kant is dat de moeite waard als het games veel aandacht in de media oplevert.

En daar zit het hem in: uitgevers beseffen langzaam maar zeker dat er andere, wellicht betere, manieren zijn om hun fans te bereiken. Opvallend genoeg is Nintendo een koploper op dit gebied. Het bedrijf heeft er een aantal jaren geleden voor gekozen om geen live persconferentie meer te houden en zendt in plaats daarvan een speciale Direct uit via YouTube, Ustream en Twitch. Op deze manier worden aankondigingen direct naar geïnteresseerden gebracht, zonder dat de pers er tussenzit en de boodschap mogelijk verwatert. Ook heeft het tijdens de E3-beurs zelf constante ‘Treehouse-livestreams’, waarin Nintendo-medewerkers demonstraties geven van de nieuwste games.

E3 2016

Meer bedrijven volgen deze nieuwe strategie. EA houdt vlak voor E3 voor de pers een speciaal evenement, zodat alle aandacht op de games van de uitgever zijn gericht. Activision liet al weten later dit jaar een speciaal Call of Duty-evenement te organiseren voor fans. Disney laat weten dat ze “additionele manieren opzetten om hun content direct naar fans te krijgen deze zomer”.

Als steeds meer bedrijven er voor kiezen hun eigen moment te pakken om met gamers te communiceren, heeft E3 in de toekomst dan nog wel bestaansrecht? We denken van wel. Het blijft speculeren, maar we vermoeden dat E3 blijft evolueren en zo een middenweg vindt tussen directe link naar de consument en industrie-evenement voor de professionele pers. Naast een gigantische bron van informatie en marketing is E3 ook een viering van de game-industrie. Eens per jaar staan games zelfs in de mainstream media in het zonnetje dankzij de ophef die E3 creëert.

Of de ESA daar in de toekomst nog een rol in speelt, valt nog te bezien. Wellicht komen uitgevers er na verloop van tijd achter dat ze de dure locatie niet eens nodig hebben om een stand op te zetten. Waarom niet een (digitale) persconferentie houden voor de fans en een andere, goedkopere locatie afhuren om de pers daar de nieuwste games te laten spelen en impressies te laten schrijven? Dat is natuurlijk precies de situatie waar ESA niet op zit te wachten, maar daar zullen uitgevers zich niet druk over maken.

E3 blijft dus waarschijnlijk wel voortbestaan, maar misschien onder een andere naam en in een andere vorm. Maar zolang gamers graag wegdromen bij aankomende games en de pers daar met alle liefde over schrijft, blijft er ruimte voor een locatie en datum waarop dit allemaal samenkomt.

Gerelateerde berichten

Tags

Over: ThermoFles

Profielfoto van ThermoFles

Is een diehard gamer van de ochtend tot de avond en gaat geen game uit de weg. Buiten het gamen om is hij een liefhebbende vader van een dochter van 2,5 en een zoon van 5. Daarnaast heeft hij nog een sport die 'vrouw' heet waar hij ook elke dag mee in de weer gaat. Tijdens het gamen tikt hij graag een paar zinnetjes weg op onze website.

Dit vind je misschien ook leuk...

  • New Deep House

    E3 is gewoon overrated bullshit, met alleen het 20 jaar oude elite clubje dat altijd toegang heeft. En vervolgens dik betaald worden om een waardeloos spel de hemel in te prijzen.

    Om nog maar te zwijgen over de kleinere uitgevers die de mond wordt gesnoerd.

    • Niet helemaal waar, kijk maar naar No Man’s Sky.. Ooit begonnen als Indie titel, wordt nu de hemel ingeprezen als hype titel.

      • nicholasnoob

        No Man’s Sky is nog steeds indie toch? Ik heb er weinig van meegekregen. Toch heeft Hello Games zelf voor die hype gezorgd met enorm goede presentatie en een ambitieus project. Dat we steeds dezelfde dingen te zien krijgen zegt meer over de markt en de consument dan over E3 zelf…

Spring naar werkbalk