Bioware had moeite met de balancing van Anthem

BioWare staat op het punt om de eerste nieuwe IP sinds Dragon Age: Origins uit te brengen. Sinds 2009 hebben dus we geen nieuwe IP’s van BioWare gezien. Daar komt nu verandering in. Anthem staat op het punt van release en lijkt nu al veel aandacht te krijgen.

De developer is dan ook hard bezig met de balancing van de game. En dat gaat niet zomaar. Het kunnen vliegen is volgens het bedrijf onmisbaar in Anthem. Toch zorgde dit voor problemen. In een video interview spraken een paar BioWare developers over hun werk aan Anthem. Game Directer Jonathan Warner, Lead Producers Ben Irving en Mike Gamble en tenslotte Executive Produver Mike Darrah kijken terug op de ontwikkeling van de vlucht in de game. Voornamelijk de moeilijkheden en de balancing tijdens combat werden besproken.

Mike Gamble vertelde dat het idee was om de combat een superhero feel te geven. Superhelden bewegen veel en duiken dan ook de actie in. Voor de developers kwam het neer op de vraag hoeveel superhero genoeg is zonder de game kapot te maken.

Spelers moeten nou eenmaal kunnen vliegen. Iedereen is er dol op en het is een van de grootste dromen van de mensheid aldus de developers.

Daarnaast komt natuurlijk het probleem dat als spelers voortdurend met hoge snelheden door maps heen vliegen, ze loot zullen missen. De developers werden dus al snel geconfronteerd met het feit dat dit geen makkelijke feature zou worden.

Het team heeft er zelfs aan gedacht om het vliegen geheel te blocken tijdens combat. Dit maakte de combat te saai volgens de developers zelf. Toen er werd gedacht aan een tweak waardoor vijanden niet van lange afstanden aan zouden kunnen vallen, kwam het team er achter dat dit er voor zou zorgen dat spelers konden winnen door weg te vliegen.

Anthem development

Uiteindelijk heeft het kunnen vliegen ervoor gezorgd dat deze game een andere identiteit krijgt dan soortgelijke games. De developers zeggen de in game world niet te hebben gezien als een plat oppervlakte, maar een grote wereld waarin de spelers vrij kunnen bewegen en dus ook constant moeten bepalen waar ze naartoe gaan.

Bioware heeft een VIP demo op de planning staan voor spelers die een pre order op Anthem hebben geplaatst, of spelers die een EA Access/Origin Access/Origin Premier subscription hebben. De demo gaat op 25 januari van start en loopt tot de 27e. De public demo begint op 1 februari en eindigt op de 3e. De volledige game komt op 22 februari uit voor PC, PS4 en Xbox One.

 

Tags

Over: Nicholas North

Casual gamer, student, beast uit Tilburg. Voorliefde voor JRPG's (waaronder vooral de Tales Of serie) Pokemon, Monster hunter en voor de afwisseling hier en daar een shooter

dé Luisterhoek

dé Kijkhoek