Column: But can it run Far Crysis?

far cry

“But can it run Crysis?” Stevige PC’s werden een aantal jaar tegen deze game opgemeten. Crysis was de showcase voor de Cry Engine. Maar drie jaar eerder was Far Cry dit al. Ongeveer.

Rond 2004 was er een grote engine oorlog. Als eerste was er id Tech 4, met Doom 3 als showcase. De grote innovaties waren vooral bump-mapping en lichteffecten. Van beide werd in Doom dan ook gretig gebruik gemaakt. Een jaar later combineerde Quake 4 dit met grotere binnen en buiten omgevingen.

De Source engine was de opvolger van Valve’s GoldSrc (Gold Source) engine, een zwáár gemodificeerde id Tech 2 engine. Hoewel Counter Strike Source iets eerder uitkwam, was Half Life 2 het kindje van deze engine. Met name physics en animaties (vooral van gezichten) stonden centraal.

En toen kwam er een derde om de hoek kijken. De Cry Engine, gemaakt door de Cevat broertjes in Duitsland, had al hoge ogen gegooid in de tech wereld, maar kwam in 2004 naar het grote publiek. De engine zag eerder het levenslicht zag met de tech demo en benchmark X-Isle. Deze demo toonde vooral de kwaliteit van de kaart betreffende kijk afstanden en weergave van natuur. Ubisoft zag hier heil in, en ontwikkelde Far Cry met deze Engine.

Far Cry

Op zich waren de opgegeven systeemeisen niet eens zo heel spannend. Het zou moeten draaien op een Pentium 3 met GeForce 2. Een Pentium 4 met een GeForce 3, waar de engine als showcase voor gemaakt was, werd geadviseerd voor een optimale ervaring. Maar de praktijk sluit niet altijd aan bij de theorie. Ik had net geïnvesteerd in een AMD Athlon 2600+ (P4 2,6GHz) en een Ati 9800 Pro (ja,ja, Team Red over here). Ik kwam n.b. af van een 1700+ (P4 1,7GHz) en GeForce 3 Ti500, boven de aanbevolen specs. Dat is vergelijkbaar met van een GTX 680 overstappen naar een RTX 2070. Deze overstap had ik gemaakt vanwege de aankomende release van Half Life 2. Far Cry zou een fluitje van een cent moeten zijn. Maar op 1280×1024 op high had ik moeite om tot 60fps te komen, laat staan op very high.

far cry

Op zich niet slecht, en Half Life 2 en Doom 3 laten vergelijkbare resultaten zien. Maar deze drie games lieten dan ook de toekomst van PC graphics zien. De komende twee jaar zagen we vooruitgang… Maar niet zozeer op PC, de Xbox 360 liet ineens zien wat er in de huiskamer mogelijk was. Op PC was het eigenlijk vrij rustig. Ten opzichte van Doom 3, Half Life 2 en Far Cry was er niets bijzonders op de markt gekomen. Het leek wel of uitgevers ineens terughoudend waren tot ze daadwerkelijk met iets beters op de proppen zouden kunnen komen. Noemenswaardig zijn misschien F.E.A.R., Brothers in Arms en Prey. Echter haalde de eerste twee het grafische niveau gewoon niet. Prey zag er wel goed uit, maar maakte overduidelijk gebruik van id Tech 4.

2007

In 2007 zagen we de PC shooter markt een sprong maken. Het jaar van S.T.A.L.K.E.R., The Darkness, Unreal Tournament 2, Bioshock en… Crysis. Waar we eindelijk weer games zagen die het grafische niveau van Half Life 2, Doom 3 en Far Cry konden evenaren, liet EA zien wat de Cry Engine echt kon doen. In november kwam Crysis uit. Er was geen systeem die de game op maximaal kon draaien op 60fps. Kotaku probeerde het met een SLI setup met DRIE(!) 8800GTX kaarten, toen het vlaggenschip van Nvidia. Het resultaat? 38fps. Zelf had ik destijds het vlaggenschip van Ati, de 2900XTX. Medium was nog teveel gevraagd om 30fps te halen.

2019

Ik vroeg me af wat Crysis vandaag zou doen. Op een i7, 16GB met een AMD RX580 8GB draai ik zo’n 100fps. Kijken we naar 4K? 35fps op deze setup… Kijken we naar de Far Cry serie dan draait Far Cry 4, met ruim 40fps gemiddeld, beter dan Crysis! Pas bij Far Cry 5 zien we slechtere performance met 25fps gemiddeld/30 max op 4K. Om het in perspectief te zetten, op deze setup haal je in Half Life 2, Far Cry en Doom 3 honderden frames per seconde. Voor Half Life 2 op maximaal is dat bijna 300 frames op 4K.


Crysis in 4k door PC Gaming Videos

“But can it run Crysis?” Sinds een paar jaar kunnen we eindelijk ja zeggen. Maar gezien 4K de standaard is aan het worden, kstellen we de vraag opnieuw. Ik heb dit natuurlijk even moeten opzoeken, met een recente i7 en een GTX 1080Ti moet het te doen zijn. Een GTX 1080 of RTX 2070 moet ook nog lukken.

Waar de eerste Far Cry dus als een soort tech demo moest dienen, liet Crysis drie jaar later zien hoe het echt moet. Twaalf jaar later kan de game grafisch nog mee komen en kunnen we nog steeds de vraag stellen, “but can it run crysis?”. Wat een prestatie van twee Turkse broertjes uit Duitsland.

Tags

Over: Lars JJ

Gamer in hart en nieren sinds 1991. Het begon met een NES maar twee jaar later kwam ik in aanraking met PC. Vanaf dat moment is dit ook mijn platform of choice. De afgelopen jaren ben ik wel weer steeds vaker op de bank te vinden met een Xbox controller in mijn handen. Command & Conquer, Forza, Half Life en Metal Gear zijn mijn favoriete franchises.

dé Luisterhoek

dé Kijkhoek