Column: Is Nvidia’s RTX pure marketing?

GeForce Nvidia RTX Column

Ruim een half jaar geleden kwamen de eerste Geforce RTX kaarten uit. De grote selling point: Ray Tracing. Nu werkt raytracing ineens op AMD’s Radeon VII en Geforce GTX kaarten. What gives?

RTX is de T&L van deze generatie. Waar zaken als textures, geometrie en veel andere effecten geleidelijk aan verbeteren per generatie, zie je belichting elke zoveel generaties ineens weer een sprong maken. Soms is hier speciale hardware voor nodig zoals bij het eerdere genoemde T&L. De voornaamste vernieuwing hiervan is de manier van belichten van een object en het effect dat dit op de kleur heeft. Ook zijn er technieken die vanaf dag één geen speciale hardware nodig hebben, zoals bump mapping. Een techniek waarbij textures virtueel diepte krijgen waar licht op reageert. Waar Half Life 2 vooral inzette op physics, deed Doom 3 dit met bump mapping.

rtxBump mapping in Doom 3. Er is geen enkele grafische instelling anders tussen de twee screenshots buiten bump mapping. Klik voor grote afbeelding.

Kort na de release van de RTX serie kaarten liet AMD het raytracing truukje zien met haar Radeon VII kaart, maar in dit geval zonder de speciale RTX cores. Vervolgens liet Nvidia zien dat het stiekem ook kon met GTX kaarten van de vorige generatie. Wat er nodig was, was slechts een aangepaste driver die DXR (DirectX Raytracing) liet werken met standaard GPU’s. Dit lijkt eigenlijk best wel op de situatie met T&L. Later bleek deze ook geen speciale hardware nodig te hebben. Nu noemen het geen T&L meer, maar shaders, zoals vertex en tesselation Shaders.

Na Nvidia er eerst vies op aan gekijken te hebben, ben ik wat onderzoek gaan doen. Zoals gewoonlijk is het niet zo makkelijk als dat het lijkt. Ja, Nvidia heeft inderdaad raytracing via de drivers kunstmatig geblokkeerd op niet-RTX kaarten, DXR werkt op zichzelf namelijk al met andere GPU’s. Vervolgens laat AMD in een commerciële move zien dat je géén speciale Nvidia kaart nodig hebt. Op zich ergens wel slim van ze. Net als T&L blijkt het vooral een stukje vermogen te zijn. Waar een RTX kaart de raytracing berekening op speciaal ontwikkelde cores kan laten lopen, moet een ‘normale’ kaart hier veel vermogen voor inleveren. Als je maar de helft van de frames haalt t.o.v. normaal leidt dat tot een mogelijk negatieve ervaring bij een klant.

Drie titels zijn er nu beschikbaar die raytracing ondersteunen. Alle drie de titels passen het verschillend toe. Battlefield richt zich vooral op weerspiegeling, Shadow of the Tomb Raider -heel toepasselijk- op schaduweffecten en Metro Exodus op algemeen omgevingslicht. In de toekomst zullen er zeker meer games volgen. Het is nog de vraag of ontwikkelaars hun games optimaliseren voor raytracing op GTX kaarten. Zal dit voor Radeon, GTX en RTX kaarten verschillend zijn?

nvidia geforce rtx 2080

Is speciale raytracing hardware dan pure marketing, of zelfs bedrog? Tja, het is maar hoe je het bekijkt. Tuurlijk, marketing speelt vrijwel altijd mee in dit soort zaken, kijk hoe het met T&L is gelopen. “Kijk ons nieuwe product, dit moet je hebben want anders kun je zus en zo niet…”. Het creëren van vraag waar deze vooralsnog niet is, is natuurlijk al een van de oudste marketing truukjes omdat het werkt. Zelf denk ik wel dat het bewaken van consumentenvertrouwen ook een grote rol speelt. Gebruikt de klant RT op een kaart die er niet voor gemaakt is, heeft deze een slechte ervaring.

Toen Microsoft RT in de laatste update van DirectX toevoegde kraaide er geen haan naar. Nvidia wilde de markt voor zijn en paste het met veel bombarie toe. De hardware was er echter nog niet aan toe, dus kregen de nieuwe Nvidia kaarten extra cores die enkel RT berekenen. Op de komende E3 zal AMD Navi laten zien, hun nieuwe architectuur die ook raytracing cores zal hebben. Deze zullen vermoedelijk gebruikt worden in de nieuwe generatie consoles. Ondanks dat we er eigenlijk nog niet helemaal zijn betreffende raytracing, hebben we het er wel allemaal over en duwt dat de ontwikkeling voorwaarts. De toekomst zal het leren.

Tags

Over: Lars JJ

Gamer in hart en nieren sinds 1991. Het begon met een NES maar twee jaar later kwam ik in aanraking met PC. Vanaf dat moment is dit ook mijn platform of choice. De afgelopen jaren ben ik wel weer steeds vaker op de bank te vinden met een Xbox controller in mijn handen. Command & Conquer, Forza, Half Life en Metal Gear zijn mijn favoriete franchises.

dé Luisterhoek

dé Kijkhoek