Review: All-Star Fruit Racing

All-Star Fruit Racing

De Mario Kart franchise maakt karting games enorm populair en iedereen wilt graag een stukje van de taart mee pikken. Onlangs is er een nieuwe karting game uitgebracht, genaamd: All-Star Fruit Racing. Weet deze titel verder te borduren op het al prima recept van Nintendo?

All-Star Fruit Racing is een racing game vergelijkbaar met Mario Kart. Verschillende soorten karts, speelbare personages, power-ups en boosts door te driften etc. De game is ondertussen verkrijgbaar voor Playstation 4, Nintendo Switch, PC en Xbox One. Wij hebben de game even getest op een Nintendo Switch.

Bekende smaak

Indien je bekend bent met Mario Kart zal deze game niet lang nodig hebben om gewend te raken. De besturingsknopjes zijn iets anders geconfigureerd, maar de algemene besturing werkt precies hetzelfde. Driften zorgt voor een extra snelheids-boost en op het circuit kan je verschillende power-ups verzamelen. Deze werken echter iets anders dan je gewend zal zijn.
In All-Star Fruit Racing zijn de power-ups verspreid over verschillende fruitsoorten. Je hebt in je kart een soort van fruit-tank. Deze zal zich opvullen met het fruit wat je opraapt in het circuit. Iedere fruit soort heeft zijn eigen speciale aanval, maar nu komt de truc: Je kunt fruit combineren. Raap genoeg meloenen en bananen op om beide tanks volledig te vullen en je kunt je meloen-ability combineren met de banaan-ability.
Je kunt op deze manier je eigen abilities kiezen als je genoeg fruit verzameld voor het gewenste moment. In ieder circuit zijn vier verschillende soorten fruit te vinden en je hebt dan ook vier tanks om deze fruit in op te slaan. Als je geduldig genoeg bent om alle vier tanks volledig te vullen kan je een super-ability doen. Het leuke hieraan is dat deze verschillend is per karakter. Iedereen heeft dezelfde fruit-abilities, maar de super ability is voor iedereen verschillend.
ASFR

Tune je fruitwagen

Uiteraard is customization een belangrijk onderdeel van racing games. Zo ook in All-Star Fruit Racing waar je je eigen kart op meer dan 32.000 manieren kunt combineren. Van verschillende body-types, tot wielen, en vlaggetjes. Alles kan je naar je eigen smaak instellen. Ook de kleuren van elk onderdeel zijn in te vullen naar eigen wens. Uiteraard zal je verschillende opties eerst moeten vrij spelen door te game te spelen.
Fruit Racing
Vervolgens kan je je favoriete stijlen opslaan om eenvoudig te wisselen als je even zin hebt in een ander uiterlijk.

Split-Screen fun

De game biedt genoeg game-modi om je bezig te houden. Vooral met vrienden of familie is het ouderwets lachen om tussendoor een race te doen. Je kunt tot vier spelers spelen in Split-screen en ook hier kunnen spelers hun eigen personage kiezen om een gewenste Super-ability uit te kiezen. Indien je niet zo’n fan bent van de fruitmixer in de game kan je ook races opzetten die standaard gebruik maakt van een willekeurige ability als je fruit opraapt. Hierdoor gaat het iets meer lijken op een game die je al kent. Helaas zal niet alles direct speelbaar zijn in deze mode en zal je ook nieuwe circuits en gebieden ouderwets moeten vrijspelen.
ASFR

Klinkt goed, toch?

Eén soort Mario Kart maar dan op alle platformen, wat wil je nog meer? Nouja. Het komt misschien in de buurt, maar het is het aan de andere kant ook weer net niet. Het allergrootste gemis van All-Star Fruit Racing zijn de circuits waar je op racet. De meeste circuits zijn namelijk erg saai en kunnen op elkaar lijken. Behalve je tegenstanders zijn er amper obstakels die in je weg liggen. Ook al beweerd iedereen hier een hekel aan te hebben in Mario Kart, moet je blij zijn dat ze er zijn. Als je voortdurend aan kop ligt en je je nergens zorgen om hoeft te maken is de fun er snel van af.
ASFR Track

All-Star Fruit Racing weet de genre te benaderen met een frisse fruit blik en gooit zelfs wat nieuwe smaakjes in de mix om een eigen stijl te ontwikkelen. Alhoewel de game fundamenteel ontzettend goed ligt, is de uitlijning niet perfect. Hier en daar worden plankjes misgeslagen, die in sommige gevallen eenvoudig aangepast hadden kunnen worden aangezien de game enorm veel customization biedt. De nieuwe toevoegingen aan de karting genre zijn daarentegen heel goed bedacht en zien we daarom ook graag terug komen in een volgende karting game. Al met al biedt deze karting game een aantal nieuwe features op een gewende basis. Of je wilt afwijken van deze basis blijft maar de vraag en dat is tegelijkertijd de charme en het gemis van All-Star Fruit Racing.

• Verfrissende features in de bekende genre
  • Customization
  • Soepele besturing