SPONSORS

PARTNERS

inThegame kinguin Deals

Battlefield 1 Official soundtrack

Nintendo Switch Announcement Trailer

Categorieën

De console die te modern was: de WOWOW van Taito

WOWOW

Ooit na de grote game crisis van mid jaren 80 en de condensator crisis van eind jaren 80. Wat er onder anderen voor heeft gezorgd dat de handheld van Sega, de GameGear, min of meer is geflopt. Was er een bedrijf dat met het idee kwam. Laten we een console creëren die games stream via Satelliet, beschikt over een CD speler. Dat bedrijf was Taito. Het bedrijf heeft grote aracade games op hun naam staan Operation Wolf en Bubble Bobble. Diegene die dit lezen en in de jaren 70 en 80 jong waren kennen de games nog wel.

Eerlijk is eerlijk Taito was een grote naam in de jaren 70 en jaren 80. Maar wat vele maar weinig wisten is dat Taito heeft gewerkt aan een Console die zijn tijd ver voor was. De console werd voor het eerst gepresenteerd tijdens de “Tokyo Toy Show 1992’’. De console werd aangekondigd onder de naam WOWOW. Dit was een samenwerking verband tussen Taito, JSB (Japanse satelliet zender) en ASCII . Het was de bedoeling dat de console de games zou gaan stream of downloaden, tis maar hoe je het wilt noemen, via de Satelliet iets wat begin jaren 90 nog eigenlijk ondenkbaar was. Naast dat het apparaat de beschikking had over een Satelliet ontvanger had de console ook een CD speler/lezer. De mogelijkheid was er dus ook om de games gewoon vanaf disc te starten. Iets wat in die tijd ook nog steeds modern was.
taito-wowow-unreleased-consoleConsoles-Plus-010-Juin-1992-Page-010
De eerste die games die zouden verschijnen voor de WOWOW waren natuurlijk de kaskrakers vanweleer zoals “Darius”, “Bubble Bobble”, “Parasol Star” en “Rastan and Kiki KaiKai”.De console zou bijna alle games in Arcade kwaliteit en Arcade geluid weergeven en te hoor brengen. Van de console is een Protype ontwikkeld waar ook echt op gegamed is om aan te tonen dat het de bedoelwas was om deze console verder te ontwikkelen en uit te brengen.
Helaas is de console nooit verschenen op de markt omdat simpel weg de Data overdracht via Satelliet, laat staan internet, in 1992 niet goed genoeg was. Noem het maar zwak vele pakketjes die de Satelliet ontvanger verstuurde kwamen corrupt terug. Daarnaast koste het geheugen in die tijd nog bakken met geld. Voor 10MB betaalde je al gauw 600 euro. Niet te doen dus. Een andere oorzaak is de zwarte concurrentie strijdt die op dat moment woede tussen Nintendo, Sega en Atari. Beide waren bezig om “Next Gen” consoles op de markt te brengen. Waarbij Nintendo eigenlijk het beste uit de markt kwam.

Onlangs heeft Unseen64 het voor elkaar gekregen om de voormalige ontwikkelaar van de WOWOW te interviewen. Aangezien ik veel respect heb voor deze site zal ik dit maal alleen een doorverwijzing geven naar het interview, mocht je interesse hebben om het te lezen.

 

Gerelateerde berichten

Tags

Over: Draadloosstroom

Profielfoto van Draadloosstroom

Hoi !

Dit vind je misschien ook leuk...

Spring naar werkbalk