SPONSORS

PARTNERS

inThegame kinguin Deals

Battlefield 1 Official soundtrack

Nintendo Switch Announcement Trailer

Categorieën

DG thinks: Persconferenties

opinion

Tegenwoordig hebben veel mensen ergens een mening over en dat is helemaal niet zo erg want een mening hebben is wat ons nog anders laat zijn. Een mening hebben over een onderwerp is belangrijk en helpt je zelfstandig je eigen keuzes te maken in het leven. Wat heb je er immers aan om voor altijd achter de horde aan te lopen en braaf ja te knikken? In deze wekelijkse special genaamd DG thinks kan ik mijn eigen mening geven over alles wat met gaming en technologie te maken heeft. Deze week wil ik het hebben over de impact van persconferenties.

E3, Gamescom, PSX en Nintendo Directs. Allemaal momenten waarop de gesloten bedrijven even naar het gewone volk toe gaan en uit de doeken doen wat wij allemaal kunnen gaan verwachten in de toekomst. Momenten waar ik altijd erg naar uit kijk omdat persconferenties ook evenementen zijn waar je de fans van je platform nog eens extra blij kan maken. En toch zijn persconferenties voor meer dan alleen voor ons entertainment. Het is het luikje wat de bedrijven dus met ons verbindt en wanneer je een slechte persconferentie geeft kun je de terugslag ook goed hard voelen. Dit laatste kun je misschien het beste zien bij Sony zijn E3 van 2006 of Microsoft zijn gehele aankondiging van de Xbox One.

Voor mensen als mij is het dus naast geinig om te volgen ook heel interessant als je kijkt naar de impact welk deze persconferenties hebben op de maanden die volgen voor een bedrijf. Sony doet het sinds het uitbrengen van de PlayStation 4 eigenlijk ontzettend goed met de persconferenties. Het begon met een eigen evenement waar zij voor het eerst ons de PlayStation 4 toonde. Een paar maanden later was het de E3 van 2014 en hoefde Sony alleen maar alle negatieve dingen die volgde van Microsoft te counteren. Hoe dat is afgelopen weten we eigenlijk allemaal. Dat Sony in een flow zit kan niemand ontkennen want ook de E3 van dit jaar bracht enorm grote klappers met zich mee zoals The Last Guardian, Shenmue 3 en een remake van Final Fantasy VII en aankomende week zijn ze weer aan de beurt omdat zij de Gamescom hebben overgeslagen en staan op de Paris Game Week.

Nintendo

Wanneer je naar Nintendo kijkt hebben zij een tijd lang persconferenties anders aangepakt. Dit noemde zij Nintendo Directs en kwamen ongeveer eens per twee maanden uit. Een vooraf opgenomen video waarin nieuwe dingen werd gedeeld met het publiek. Hiermee was opeens een bedrijf dat in alles achter loopt qua online een voorloper omdat zij niet meer afhankelijk waren van de vaste datums van E3 en Gamescom. Daarnaast geeft het ook gelijk een signaal af als bedrijf naar de consument, waar Nintendo voor de Directs altijd aardig gesloten was waren zij nu juist diegene die open was naar hun fans. Met het overlijden van Iwata is er nog geen nieuwe Direct gekomen, volgens Nintendo komt deze er wel weer aan maar het is dus even afwachten hoe zij dit in gaan vullen.

Afijn, dit artikel komt er eigenlijk op neer dat mijn mening over persconferenties vrij positief is. Mocht je nieuw zijn in dit raad ik zeker aan de Sony E3 van 2014 en 2015 te gaan kijken en vervolgens lekker dinsdag aan te schuiven met een bord op schoot om de Paris Game week te volgen en je ook te laten verbazen, door de openheid van de bedrijven.

Gerelateerde berichten

Tags

Dit vind je misschien ook leuk...

  • Stijn

    De openheid? Gewoon keiharde marketing.

    • Ben je weer aan het trollen, Stijn?

    • DGlavimans

      Sinds wanneer is marketing iets samen met openheid? Staan los van elkaar lijkt mij

      • Stijn

        Dat is precies mijn punt.

        • DGlavimans

          Niet echt een slecht iets denk ik? Tuurlijk is het ook marketing maar door die openheid is het heel anders als de afgelopen jaren vind ik

Spring naar werkbalk