Review: Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Na vier jaar lang niks van zich te laten horen komt Donkey Kong nu eindelijk terug in actie. Samen met de andere Kongs neem je het op tegen een nieuwe vijand; de Snowmads. Hiervoor komt je warme vacht goed van pas gezien deze vijanden Donkey Kong Island in een ijsparadijs hebben veranderd. Ren, spring, zwaai, rol en zwem door de ijzige platform levels van de verscheidene eilanden in Donkey Kong Country: Tropical Freeze.

Het is alweer vier jaar geleden dat Donkey Kong Country: Tropical Freeze voor het eerst is uitgebracht voor de Wii U. Deze game is destijds overladen geworden met positieve feedback. Het is dus ook geen vreemde keuze geweest van Nintendo om deze game naar Switch toe te halen. Dit vinden we zelf een prima keuze daar de Wii U in zijn tijd niet de fijnste console was om op te spelen. De Nintendo Switch daarentegen is al langere tijd een daverend succes. Het feit dat je de game via de Switch ook onderweg kunt spelen is een groot pluspunt, en wellicht wel dé reden om de game opnieuw aan te schaffen. Het is heerlijk om onderweg op avontuur te gaan samen met Donkey Kong en zijn vrienden. Indien je op zoek bent naar een leuke platform game voor Nintendo Switch kun je je zoektocht bij deze staken. Donkey Kong Country: Tropical Freeze is ideaal tijdverdrijf voor jong en oud.

Nieuwe speelmodus

De Switch versie van de game brengt een nieuwe speelmodus met zich mee. Je kunt er nu voor kiezen om je avontuur te spelen met het surfende feestbeest Funky Kong. Hij biedt beginnende spelers de mogelijkheid om alles net iets rustiger aan te doen. Indien je er voor kiest om met Funky Kong te spelen heb je vijf levens in plaats van twee. Verder kun je met behulp van zijn surfboard makkelijker over obstakels heen komen. Onder water zwemmen is voor Funky geen probleem daar hij een snorkel op zet waarmee hij kan ademen tijdens het zwemmen. Oneindig rollen over het land is ook nog een van zijn vele vaardigheden. Het spelen met Funky Kong maakt het ideaal voor spelers die op zoek zijn naar verstopte objecten en levels. Indien je op zoek bent naar uitdaging in deze game raad ik het spelen met Funky Kong af. Hij maakt het allemaal wel erg makkelijk waardoor je met twee vingers in je neus door de levels heen vliegt.
Funky Kong Tropical Freeze

Prachtige eilanden

De game speelt zich af op zes tropische eilanden waarvan het laatste eiland Donkey Kong Island is. Samen met de andere Kongs neem je het op deze eilanden op tegen je vijanden. Ieder eiland heeft zijn eigen landschap en omgeving. Deze bieden ieder weer zijn eigen uitdagingen. Het is aan jou om een weg te vinden door de levels vol hindernissen en vijanden. Gaandeweg kom je hier de nodige verborgen objecten tegen die je helpen tijdens je avontuur. In ieder level is wel een barrel te vinden waarin een van de Kongs te vinden is om je te helpen. Deze hebben allen hun eigen vaardigheden die je, indien je deze juist gebruikt, uit de nodige moeilijke situaties kunnen redden. Verder bieden deze eilanden een thuisplaats aan verschillende bazen. Indien je je eiland terug wilt redden zul je deze eigenhandig moeten verslaan.

Controls

Voordat je aan je avontuur begint krijg je de optie om te kiezen voor standaard controls of alternatieve controls. Dit bepaald onder andere met welke knoppen je rolt, springt en slingert. Je keuze hierin is echt afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Zelf vind ik de standaard controls vele malen fijner. Bij de alternatieve controls liggen sommige knoppen erg dicht bij elkaar waardoor je soms bewegingen moet maken die erg onnatuurlijk aanvoelen. Vanaf het begin wordt al meteen duidelijk uitgelegd welke abilities passen bij welk moment. Er worden namelijk kleine hints gegeven waarop je kunt zien welke knoppen je dient te gebruiken om bijvoorbeeld te slingeren. Dit haalt echter niks weg van de uitdaging die de game bied. Het komt namelijk vaak genoeg voor dat landschappen en wezens veranderen op het moment dat je hierop land of onderdoor loopt. Verder word je geregeld verrast door het onbekende na het maken van een blinde sprong. Indien je hier niet direct juist in handelt raak je een leven kwijt en mag je weer van voren af aan beginnen. De game test dus zeer zeker je reflexen en geduld.

Donkey Kong Switch

Speelduur

Indien je geen waarde hecht aan het volledig uitspelen van ieder level ben je in ongeveer tien tot elf uur klaar met de game. Mocht je iets langer willen genieten van het spel dan kun je er voor kiezen om op zoek te gaan naar alle puzzelstukjes, letters en verstopte levels. Op zoektocht gaan naar de letters is zeer zeker belonend. Je kunt hierdoor namelijk bonus content vrijspelen zoals extra moeilijke levels. Indien je al deze letters wilt vinden moet je gaandeweg de levels goed opletten. Deze zijn namelijk onder andere verstopt op plekken die je niet zo makkelijk kunt bereiken. Om het nog net iets moeilijker te maken zijn er ook levels waarin je zelf niet kunt bepalen hoe lang je over je zoektocht doet. Zo duurt het na de start van de game niet lang voordat je in een mijn karretje door een level heen moet scheuren. Indien je een van de verstopte objecten mist in een level als dit zul je het level na afloop opnieuw moeten doen. Het zoeken naar alle verstopte objecten plakt dus flink wat speeluren er aan.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Het voelt heerlijk om na vier jaar lang eindelijk weer eens op avontuur te kunnen samen met Donkey Kong. Een fantastische platform game die geschikt is voor jong en oud die ook nog eens de nodige uurtjes speelplezier bied. De levels van Tropical Freeze zijn uitdagend en stellen je geduld soms zeer op de proef. Er is veel moeite gestoken om ieder eiland een uniek avontuur te maken. De mogelijkheid om dit onderweg in handheld modus te kunnen spelen maakt het zeker een aanrader om deze game (opnieuw) aan te schaffen. Een zeer goede keuze van Nintendo om deze game als port naar de Switch te brengen.

• Urenlang uitdagend speelplezier
  • Nieuwe gamemodus
  • Verbeterde laadtijd