Review: World of Warcraft: Battle for Azeroth

Battle For Azeroth is de nieuwste uitbreiding voor de meest populaire MMORPG sinds tijden: World of Warcraft. Deze uitbreiding richt zich als eerst op de slag van Lordearon. De Horde heeft zich hier gevestigd in de Undercity en de Alliance wil Lordearon terugnemen. Na deze slag gaan beide factions op zoek naar versterking.

Eén van de selling points van de nieuwe uitbreiding zijn dan ook de Allied Races. Indien spelers Battle For Azeroth al vooruit besteld hadden tijdens Legion mochten zij al aan de slag met een aantal van deze Allied Races. De nieuwe uitbreiding gaat hier dieper op in en voegt meer races toe. Na verloop van tijd zullen er nog meer Allied Races worden toegevoegd waaronder de Zandalari Trolls voor de Horde en Kul Tiran Humans voor de Alliance. Uiteraard blijft het hier niet bij en worden de levels verhoogd naar 120. Artefact weapons worden de prullenbak in gegooid en het wordt tijd voor een Artefact amulet. Dit amulet bevat het hart van Azeroth zal sterker worden naarmate spelers Azerite verzamelen. Dit is de nieuwe vorm van Artefact Power in Battle For Azeroth. Een hoger level amulet zorgt ervoor dat jij jouw Azerite armour kunt voorzien van verschillende perks afhankelijk van het armour en jouw specialisatie.
Wow Artefact armour

Doei Legion!

Ein-De-Lijk! Eerlijk is eerlijk, het hele Legion thema was leuk in het begin want Burning Legion Hype, maar wat ben ik blij dat we af zijn va al die groene smurrie. Het kwam me letterlijk de neus uit en daarom kijk ik mijn ogen uit in de nieuwe uitbreiding want het ziet er allemaal werkelijk schitterend uit. De nieuwe gebieden zijn erg gevarieerd en delen een super tof thema. In Zandalar draait alles om gebergte, jungles, moerassen, oude tempels en dinosauriërs. Ik bedoel, wat wil je nog meer? ER ZIJN DINO’S! Daarbij is er ook een supertoffe nieuwe mount! Deze kost helaas 5.000.000 gold. Hier zal ik van zijn lang zal ze leven nooit bij in de buurt komen, dus geen Brutosaur mount voor mij. Bekijk hier beneden even hoe vet die is:
BrutoSaur

Op naar 120

Je zal een aantal uur zoet zijn met je weg banen door de nieuwe gebieden om level 120 te bereiken, maar in tegenstelling tot vorige uitbreiding is het deze keer minder moeizaam. Er zit namelijk een erg mooi verhaal gebakken in de quests die je speelt. Uiteraard bestaan de quests nog steeds uit: Vermoord een x aantal van deze beesten. Verzamel een x aantal van dit spul. Praat met deze man en praat daarna met deze 3 mannen op volgorde. Maar dit bedoel ik niet. Je hebt hoofdstukken in ieder gebied, en ieder hoofdstuk verteld een eigen sub-verhaal en samen vormt het één geheel. De vorige uitbreidingen deden dit ook al, maar in Battle For Azeroth steekt het naar mijn mening beter in elkaar.
Wow
Het zijn namelijk niet zomaar een aantal quests die je moet voltooien in een bepaald gebied voordat je een cutscene krijgt en een bepaald hoofdstuk voltooid hebt, maar de quests opzich hebben een logische volgorde die het verhaal al langzaam vormgeven. Je werkt je weg van punt A naar punt B in een bepaald gebied en het gebied om je heen vormt zich langzaam mee met de acties die jij uitvoert. Op deze manier zijn de standaard mmo quests een stuk minder vervelend om te doen omdat het niet oneindig lijkt maar er wel degelijk een vooruitgang in te zien is. Dit had ik bij de vorige uitbreidingen niet ervaren en dit vond ik zeer mooi om te zien in Battle For Azeroth.
WoW BFA

Schitterende omgeving

Ik kan het niet vaak genoeg aanhalen, maar de omgevingen in deze uitbreidingen zijn magnifiek. De game ziet er dan misschien outdated uit vergeleken met andere moderne mmo’s, maar hier valt compleet doorheen te kijken. Het heeft toch een bepaalde charme die je veroverd. Naar mijn mening is dit de mooiste uitbreiding ooit met Mists of Pandaria op een tweede plaats. De variatie in gebieden met toch een mooie samenhang en geheel is erg bijzonder en vooral de dichtbeboste jungles en moerassen hebben een hele vette vibe. Je kan werkelijk uren je ogen uitkijken in deze uitbreiding en genieten van de verschillende uitzichten. Daarbij komen ook nog eens toepasselijke ambient geluidseffecten mee waardoor je helemaal het gevoel hebt alsof je in Jurassic Park rondloopt op sommige momenten.
WoWBFA
Dit geldt tenminste voor de Horde tijdens het levelen. Ik heb geen Alliance karakter geleveld van 110 naar 120, dus ik heb de gebieden van Kul Tiras enkel ontdekt via de War Campaign en de World Quests na 120. Deze gebieden zien er zoverre ook interessant uit, maar hebben een heel andere sfeer en uitstraling dan Zandalar. Kul Tiras neigt namelijk meer naar een Pirate Cove achtige setting. Gebouwen gemaakt van schepenwrakken en grimmige grasvlaktes tussen middelhoge gebergte met her en der een dorpje.
WoW BFA

Endgame en PvP

De endgame in het begin van deze expansion lijkt sprekend op die van Legion. Je zal voornamelijk bezig zijn met World Quests, het voltooien van de dagelijkse ‘Emissary Quests’, en dungeon runs om je gear te verbeteren voor de aankomende raid. Wederom begin je met standaard dungeons, vervolgens Heroic en ten slotte Mythics. De eerste Raid verschijnt al over 2 weken. Je hebt dus nog even de tijd om je voor te bereiden.
BFA Dungeon
Indien PvP meer je ding is dan is War Mode de nieuwe feature voor jou. Via je talents kan je ‘War Mode’ aan en uit zetten als je Stormwind of Orgrimmar zit. Wat dit precies doet is jouw karakter flaggen voor PvP. Open-World PvP is nu een ding en War Mode aanzetten zorgt er niet alleen voor dat je kunt vechten met spelers uit de andere faction, maar geeft ook een aantal voordelen. Je zal tot 10% meer xp verdienen en je PvP talents worden beschikbaar in de open wereld.
Aangezien je als Horde speler voor bepaalde World Quests naar Kul Tiras moet reizen en als Alliance speler naar Zandalar is War Mode de nieuwe manier om aan de slag te gaan met PvP in Battle For Azeroth.
WoW War Mode

Dubbelvla

Indien je fan bent van beiden zijn de nieuwe Island Expeditions misschien een leuke toevoeging voor jou. In Island Expeditions reis je samen met twee andere spelers van jouw faction naar een eiland en moet je 6000 Azerite verzamelen. De vijandelijke faction zit aan de andere kant van ditzelfde eiland met dezelfde missie. De faction die als eerst 6000 Azerite heeft verzameld wint. Je kunt Azerite verzamelen door het te minen, te looten uit schatkisten of simpelweg door mobs te killen variërend van trash tot rare en elite. Je kunt in bepaalde expedition modes ook je tegenstander tegenkomen en de strijd met elkaar aangaan om hun Azerite proces te vertragen.
WoW BFA

World of Warcraft: Battle For Azeroth voelt aan als een frisse uitbreiding met alle goeden elementen uit Legion gecombineerd met nieuwe features in een schitterende omgeving. Het verhaal is opnieuw erg meeslepend en kent hier en daar wat onverwachte twists die spelers nog even in spanning zullen houden. De nieuwe rassen waarmee je in aanmerking komt zijn stuk voor stuk super tof ontworpen en vormgegeven. Het questen en levelen in de nieuwe gebieden is niet meer zo’n sleur als in vorige uitbreidingen en dit is een zeer groot pluspunt van Battle For Azeroth.
Battle For Azeroth is net pas begonnen, maar het ziet er nu al veel belovend uit. Wij kijken uit om over twee weken aan de slag te gaan met de raid en zijn erg benieuwd wat voor verdere content deze expansion gaat bieden.

• Allied Races met nog meer onderweg!
  • Schitterende omgevingen
  • Island Expeditions en War Mode