Een hands-on met Pagan Online

Pagan Online is onlangs in Early Access gegaan voor het grote publiek. Voor dat deze toegang aan iedereen werd gegeven, mochten wij een kleine paar minuutjes spelen! In die tien minuten per class sprongen er al een aantal dingetjes uit.

Wargaming, bekend van onder andere World of Tanks, wilt de wereld van het RPG genre betreden. Pagan Online is hun eerste roleplaying titel en deze laat direct een mooie indruk achter bij mij. Na veel MMO’s te hebben gespeeld, van Silk Road tot Guild Wars tot Path of Exile, bracht Pagan alsnog een aantal verrassende elementen. Eén van die leuke elementen is het isometrische perspectief. Deze camerahoek zijn we onder andere gewend van Diablo. Pagan zal een multiplayer, maar ook een grote portie aan PvE bevatten. De game werkt met zogeheten ‘sessies’. Dit zijn korte solo of co-op missies met een hoge intensiteit aan PvE actie. Er zijn acht unieke personages om mee te spelen en deze kan je account-wide levelen en upgraden. Je kan moeilijkheidsgraden kiezen, mocht je het niet uitdagend genoeg vinden en de game zal een lang verhaal moeten gaan vormen die zo goed als volledig in zal worden gesproken.

De demo die wij mochten spelen was vrij kort, maar zo kregen we dan ook een krachtige indruk over alle personages. De combat heeft een goede balans tussen het eruit pompen van speciale en flashy aanvallen of toch jezelf een beetje tactisch plaatsen om niet dood te gaan. Het voelt direct even intens als Path of Exile of Diablo, iets was juist met dit isometrisch perspectief heel moeilijk is. Het loot systeem werkt vrij simpel en de combat voelt vloeiend. bewegen door met je muis te mikken en met WASD te lopen werkt naar mijn mening nog altijd het beste in dit soort games. De acht personages variëren van magiërs tot ninja’s tot hunters of warriors, ieder precies zoals je ze zou verwachten. De game houdt zich vast aan grote cliché’s maar laat toch een spotlight op zichzelf vallen en dat komt niet alleen door de Wargaming branding die erop zit.

De game zag er verrassend goed uit op grafisch gebied. Je omgeving is aardig gevuld met details, zo zie je bijvoorbeeld lijken in spiesen hangen die er nog vrij goed uitzien op het gebied van textures. Helaas had ik meer willen zien van het crafting systeem, de boss fights, pets en het sociale aspect. Dit is iets wat in de demo mistte omdat deze dus ook een korte indruk moest geven. Al met al ziet de game er verrassend veelbelovend uit. Ook weten we dat Wargaming niet de meest gierige studio is en de game dus volledig eerlijk zal handelen richting spelers.

Je kan de game nu oppikken voor vijfentwintig Euro! Laat ons weten wat jij van de game vind, mocht je je handen al eraan hebben gehad!

Over: Malvin Schuivens

Hi! Ik ben Azari, aka Malvin! Fanatiek gamer en eeuwig kind. MMO's is waar het allemaal begon, maar tegenwoordig gebruik ik mijn rukbunker ook wel voor een lekker potje Rainbow Six Siege. Buiten de games ben ik altijd in voor een toffe serie of film.

dé Luisterhoek

dé Kijkhoek