Feature: Betalen om online te gamen? – Deel 2

Monopoly geld online

Deel 1 vind je hier: Feature: Betalen om online te gamen?

Consoles hebben ook al een lange geschiedenis van betalen voor online diensten. In de jaren 90 waren er enkele diensten van Nintendo en Sega, maar er was bar weinig om online te spelen. Deze diensten waren dan ook meer gericht op het huren van spelen. In ons landje hebben we daar uberhaupt niet veel van gemerkt. Maar hoe zit het vandaag? Hoe is dat begonnen?

In 2003 kreeg de PlayStation 2 in Nederland online mogelijkheden. Hiervoor had je wel nog de losse netwerk / HDD adapter nodig. Buiten dat waren er geen kosten. Het liet echter wel nog te wensen over. In mijn ervaring was de dienst ook niet stabiel en optimaal. Matchmaking duurde vaak lang, of werkte helemaal niet. Wellicht lag het aan mijn situatie, maar mijn ervaring met PlayStation 2 online is zeer matig. Het was er wel, maar het meeste werd geregeld door de games zelf. Er was aanvankelijk ook geen vriendenlijst of voicechat. De setup werd gedaan via een opstart CD en moest worden opgeslagen op een memory kaart. De laatste online servers hebben het echter wel volgehouden tot 2016, voor Final Fantasy XI Online. Tot de dag van vandaag worden er nog servers in stand gehouden door fans. Ook kan er met wat omwegen nog via LAN gespeeld worden.

Microsoft was met Xbox Live iets later dan PlayStation 2 (2001 in Japan, 2002 in de VS), maar bood wel direct een betere service aan. Voice chat, vriendenlijsten en betere matchmaking. Servers werden nog steeds door de games geregeld maar de tussenlaag van Xbox Live zorgde wel voor stabielere en uniforme ervaring. Daar stond wel een geldbedrag €50 tegenover. Maar dat gaf je wel een dienst die zo goed was, dat deze de toon heeft gezet voor alle moderne online diensten. Tevens kwam al snel de mogelijkheid om via Xbox Live Arcade kleinere games te kopen. Later kon je met Games on Demand volwaardige releases kopen en downloaden. Rond diezelfde tijd werd Xbox Live Arcade omgezet naar hèt platform voor indie-devs om hun games aan te bieden.

De grote discussie

Maar dat was dan ook de grote discussie. Er waren maar bar weinig mensen die de voordelen van de andere partij konden zien. Iedereen stond wel fier achter zijn/haar partij. “Je gaat toch niet betalen om online te gamen!”, of “Je gaat toch niet gamen op een online dienst die niet goed is?”. Aanvankelijke gebruikte ik beide, maar voor gaming was Xbox Live al snel het platform voor mij. Toen Sony leentjebuur bij Microsoft ging spelen, begonnen Xbox fans al langzaam te fluisteren. “Zou Sony nu ook inzien wat Microsoft wel goed doet?” Aanvankelijk was de betaalde dienst van Sony enkel voor bepaalde extra’s. Denk hierbij aan bepaalde multimedia content, extra kortingen, early access èn elke maand een handjevol gratis games. Die games moet je helaas dan weer wel inleveren als je PS Plus abonnement afloopt.

Sony probeerde een streepje voor te krijgen op Microsoft. Wel nog gratis online gaming bieden, maar tegen betaling een hoop extra’s bieden. De games weggeven was een middel tot het doel, namelijk inkomsten om PSN te onderhouden. Later kwam Microsoft met Game with Gold. Zonder Xbox Live Gold duurder te maken, krijg je per maand twee games gratis. Weer een tegenslag voor Sony. Bovendien mag je de Xbox 360 games die je bij Gold krijgt houden. Een jaar later kwamen daar zelfs ook nog twee Xbox One games per maand bij, en ondertussen kreeg je dus vier gratis games per maand. In tegenstelling tot Xbox 360 games, moet je de Xbox One games wel weer inleveren na het aflopen van Xbox Live Gold, net als bij PS Plus. Ondertussen zijn er wel twee maal zoveel PlayStation 4 units verkocht dan Xbox One. Wie het laatst lacht, lacht het best zal ik dan maar zeggen.

online

Nintendo

Nintendo biedt al sinds de GameCube online diensten aan. Ondanks dat Nintendo deze altijd gratis heeft aangeboden, heeft hun online dienst nooit het niveau van PSN en Xbox Live gehaald. Gezien Nintendo ook hun dienst moet onderhouden, zijn zij zelfs overgegaan op een betaalde dienst. Maar in vergelijking met PSN en Xbox Live Gold is de dienst wel een stuk betaalbaarder. Je betaalt 20 euro per maand, of 35 euro als je met een paar man samen doet. Hiervoor krijg nog steeds niet zoveel diensten als de concurrenten, maar krijg je wel toegang tot een bibliotheek NES games. Wellicht ook om het gemis van de Virtual Console te verzachten. Fatsoenlijke online communicatie is ook nog steeds ondermaats. Deze zit achter de betaalmuur en gaat alleen via een app op de mobiele telefoon.

Tot slot

Waar Sony en Microsoft onderling de zaken uitvechten, kijkt Nintendo zoals gebruikelijk van een afstand toe. Ook proberen Sony en Microsoft elkaar weer af te troeven met game abonnementen. Een vast bedrag per maand ‘gratis’ toegang tot een hele stapel games. Zelfs EA is met EA Access in deze trend meegegaan.

PC gamers hebben nog steeds geen online kosten. Hier staan wel ook enkele nadelen tegenover. Servers zijn vaak gevoeliger voor ‘hackers’ en cheaters. Tevens zijn er games die per maand meer kosten dan alle drie de console diensten bij elkaar. Het zou me bovendien niet verbazen als Steam en Origin in de toekomst ook betaalde diensten gaan aanbieden voor online gaming.

Betaald online gamen is dus zeker niets nieuws en tegenwoordig zelfs veel voordeliger dan de vroege online games. Hoe het in de toekomst zal gaan is nog maar de vraag. Ik doe echter de voorzichtige voorspelling dat console gamen straks alleen nog maar gaat via een Netflix achtig systeem. Games kopen hoort er dan niet meer bij. Je ziet dat nu al met Xbox Game Pass en EA Access. Ik verwacht dat dit met online gaming diensten gecombineerd gaat worden. Voor PC zal dat wel langer duren, hoewel PC games in de winkel kopen eigenlijk al ook niet meer mogelijk is. Zelfs de games die je fysiek aanschaft moet je koppelen aan bijvoorbeeld Steam of Origin. In de toekomst zal dus vrijwel alles te huur zijn, in plaats van te koop. Alles wordt vervangen door diensten. Welcome to the digital age.

– Lars JJ

Gerelateerde berichten

Tags

Over: Lars JJ

Gamer in hart en nieren sinds 1991. Ik werd 9 jaar en er kwam in NES in huis. Twee jaar later kwam ik in aanraking met PC en vanaf dat moment was dat ook mijn platform of choice. De afgelopen jaren ben ik wel weer steeds vaker op de bank te vinden met een Xbox controller in mijn handen. Command & Conquer, Forza, Half Life en Metal Gear zijn mijn favoriete franchises.

Dit vind je misschien ook leuk...

dé Kijkhoek

dé Luisterhoek