Film recensie: Black Panther

Black Panther BP Wallpaper

2018 Is het jaar van Marvel. Het jaar waarin de grootste team-up aller tijden, Avengers: Infinity War, zal plaatsvinden. Maar dit is ook het jaar van revolutie, loyaliteit en koningschap in Black Panther. Is de film daadwerkelijk zo goed als mensen zeggen? Het korte antwoord: HELL YEAH!

We zijn een beetje laat met het reviewen van de film, maar hey, sinds wanneer is op tijd komen voor een feestje cool? Black Panther is de laatste nieuwe adaptatie van Marvel, gebaseerd op de comics. De film heeft een bijzondere cast, een nog bijzonder-er-ere setting en nog veel meer geweldige shizzle! Kijk hier beneden eerst even de trailer, mocht je deze nog niet gezien hebben.

Een visueel meesterwerk

Marvel heeft in de laatste aantal films wel laten zien dat ze nog steeds top-notch effecten, CGI en edits kunnen brengen. Het budget in deze film is goed besteed. Black Panther is visueel de mooiste Marvel film die ik ooit heb mogen zien. Het gebruik van esthetische kleuren en voorbedachte shots is een geweldige stap vooruit voor de franchise. Zelfs tijdens de aftiteling zat ik nog met mijn kaak open dankzij de geweldige visuals. Op dit gebied is de film een stukje kunst dat alleen al het kijken waard is vanwege dit aspect.

Natuurlijk is het acteerwerk op visueel gebied ook erg belangrijk. Black Panther heeft een bijzondere cast van Martin Freeman (Sherlock) tot Danai Gurira (The Walking Dead). Ook een aantal mensen uit de cast van Black Mirror werden al snel gespot op het grote schermpje. Wat mij nog het meest verbaasde was Micheal B. Jordan, die de schurkenrol van Erik Killmonger op zich nam. Jordan heeft uitstekend geacteerd en heeft de verwachtingen van veel mensen zwaar overtroffen, inclusief die van mij. Chadwick Boseman, die de daadwerkelijke Black Panther speelde mogen we natuurlijk ook niet vergeten, zijn aandoenlijke looks en hese stem zorgde voor een goed hoofdpersonage.

Black Panther Killmonger Jordan

Verhaal en setting

Het thema van Black Panther neigde vooral naar het Afrikaanse. Er werd gesproken over stammen, mensen hadden stretchers zo groot als je ze zou verwachten en de accenten waren vrijwel altijd on-point. De setting werd goed naar buiten gebracht op een eigen manier en stijl. Het verhaal is misschien wel het meest verbazende aspect.

Black Panther voelt volwassener. Ondanks dat de film de humor van Marvel zeer zeker in gebruik neemt, en dat bedoel ik op een goede manier, weet BP ook wanneer het volwassen gebracht moet worden. Er is een duidelijke balans tussen humor en verhaal. Buiten dat brengt de film veel taboes en controversiële elementen naar de spotlight toe. Zo worden onderwerpen als geloof, oorlog, slavernij, racisme, loyaliteit en patriottisme, verraad en liefde op een goed gebalanceerde manier toegepast. De film pakt zoveel onderwerpen aan dat je bijna niet geloofd hoe het allemaal in één film aan bod kan komen.

Dit is de eerste Marvel film waarbij ik deels meeleefde met het verhaal van de bad guy, op bepaalde momenten ga je twijfelen over wie nu daadwerkelijk fout zit. De achterliggende gedachte van deze film probeert problemen in de echte wereld gewoon te verduidelijken op een subtiele maar soms ook harde manier. Daarentegen is het geen depressieve film, juist niet! Alles voelt vrij hoopvol en met de erin gegooide humor al helemaal als een echte superhelden film, zoals we die gewend zijn.

Black Panther 1.1

Muziek

Nog een interessant iets is de muziekkeuze. Een volledig album werd gecomponeerd speciaal voor onze superheld. Kendrick Lamar is één van de meesterbreinen achter dit album en onder andere zijn nieuwe track met The Weeknd, Pray For Me, was al snel te horen. Ook kan je genieten van zijn huidige top-hit: All the Stars samen met SZA. De muziekkeuze past perfect bij de scenes waarin ze gebruikt werden. Ook de stemmen en accenten waren een mooi iets om aan te horen.

Black Panther is een dikke aanrader. Wat in mijn ogen één van de beste Marvel films ooit is, is natuurlijk niet zonder zijn imperfecties. Buiten dat heeft de film een geweldige cast, kaakdroppende visuals, een goede muziekkeuze en esthetische shots. De film brengt ook politieke standpunten naar voren en is niet bang controversieel te zijn of bepaalde ‘taboes’ aan te duiden. MCU levert een geweldig plaatje op het witte doek en ik raad iedereen aan om de film te kijken.