Film recensie: Doctor Strange

doctor strange review

Doctor Strange is de zoveelste filmadaptie uit de comicwereld van Marvel. Spacende visuals, een overweldigende cast en een klassiek superheldenverhaal worden aan ons voorgeschoteld op het grote doek. Maar is dat genoeg om ons twee uur lang geboeid te houden?

Doctor Strange vertelt het verhaal van succesvol neurochirurg Stephen Strange. Wegens een tragisch auto ongeluk verliest Strange de controle over zijn handen. Hij gaat op een zoektocht naar genezing en maakt kennis met de mystic arts. Hij ontdekt dat deze nieuwe wereld hem veel kansen biedt, maar ook vijanden voortbrengt…

Spacende visuele effecten

De film begint met een spectaculaire openingsscene die meteen je aandacht grijpt; fragmenterende gebouwen, vliegende spiegelsegmenten, een bruut gevecht tussen twee partijen en vooral heel spacend. De beroemde droomscene uit Inception is er niets bij.

Deze indrukwekkende special effects houden zich de hele film aan: het moment wanneer Strange voor het eerst zijn mentor ontmoet, en zij hem de mogelijkheden van haar leer laat zien, voelt als een psychedelische achtbaan. Je vraagt je af of je niet misschien van de verkeerde plant op oma’s vensterbank gerookt hebt, of wellicht te lang naar Pink Floyd’s meer experimentele albums hebt zitten luisteren. De hele film is één visueel spektakel en overal in het beeld valt er iets te bekijken. Psychedelisch, spacend, vreemd. De naam van de hoofdpersoon doet de visuals eer aan.

doctor strange review

Bloody hell, it’s Sherlock!

De line-up van deze film is om van de smullen. Helaas krijgen de acteurs maar weinig kans om te laten zien wat ze kunnen. Benedict Cumberbatch, bekend als Sherlock Holmes uit de serie Sherlock, vertolkt de rol van Doctor Stephen Strange. Hij lijkt het personage van Sherlock echter moeilijk los te kunnen laten, maar dat ligt niet aan de acteur. De personages Strange en Sherlock lijken heel erg op elkaar; bekwaam, geniaal en mega arrogant. Een rol die Cumberbatch op het lijf is geschreven is, lijkt het wel – maar dan met een Amerikaans accent.

De manier waarop Strange als personage uitgewerkt is in de film, voelt afgeraffeld. Strange laat enige character development zien (van arrogante lul naar held die zijn eigen belangen opgeeft om de mensheid te redden), maar ik had graag meer willen zien. Waarom besluit Strange opeens minder egocentrisch te zijn? De makers hadden meer tijd moeten nemen om dit uit te werken. Geef de personages tijd om te ademen, en stuur ze niet van hot naar her. Cumberbatch is een fantastisch acteur, maar zijn talenten worden met deze rol helaas niet optimaal benut.

Mads Mikkelsen is op zijn best als hij een schurk speelt, maar ook hij weet in deze titel niet de show te stelen. Zijn personage, Kaecilius, voelt niet erg kwaadaardig aan, omdat enige achtergrond van het personage mist. Uiteraard is het onmogelijk al deze karakterontwikkelingen in één film te stoppen, maar het geeft de film in ieder geval een lager ”Pff, já hoor!”-gehalte.

doctor strange review

Is er dan wel een ster in deze film? Jawel hoor, Tilda Swinton als The Ancient One is een genot om naar te kijken. De rol van wijze mentor speelt zij moeiteloos, alsof het haar tweede natuur is.

Typisch Marvel

Het is een Marvel film, dus het is geen verrassing wat je te wachten staat wanneer je deze film gaat bekijken: een traditioneel superhelden verhaal, vette special effects, een bruut eindgevecht en de nodige grapjes tussendoor. En hoewel er niets mis is met deze formule, is het voorspelbaar en zelfs eentonig. De gevechten in Doctor Strange waren lang, en hoewel de visuals het interessant maakten om te blijven kijken, waren de gevechten ook langdradig. De tweede helft van de film bestond louter uit actie en choreografische vechtpartijen. Wie had gedacht dat zoveel actie zo saai kon zijn?