Film: Recensie Everest (IMAX 3D)

Dit waargebeurde verhaal gaat over een groep bergbeklimmer die onder leiding van Rob Hall(Jason Clarke) de hoogste berg ter wereld gaat beklimmen. Rob Hall zijn bedrijf biedt mensen de mogelijkheid voor een flinke vergoeding de top van de Mount Everest te bereiken, dit doet hij samen met een andere groep klimmers onder leiding van Scott Fischer (Jake Gyllenhaal).

Wie van de natuur, spanning en een goed verhaalt houdt zit bij deze film goed. Alleen al de beelden van de Mount Everest en zijn omgeving maakt deze film de moeite van het kijken meer dan waard. De film laat zien waarom de Mount Everest de grootste, meest geduchte en beruchte berg ter wereld is. Dit gecombineerd met het 3D effect zorgde ervoor dat je af en toe met zweethandjes in de bioscoop zit.

everest2

Daarnaast is het een ijzersterk verhaal waarin de rollen van diverse personen uitermate goed worden beschreven en verklaard. Het realisme gecombineerd met een haast perfect volgbaar verhaal zorgt ervoor dat je continue gefascineerd blijft kijken. De hoofdpersonen nemen je mee in hun verhaal om deze magische berg te beklimmen, je gaat begrijpen waarom ze deze meedogenloze tocht ondanks de grote risico’s willen ondergaan.

Dit laatste is ook voor een groot deel te wijten aan de acteurs die de rol invullen, naast Jason Clarke en Jake Gyllenhaal zijn ook zeker de rest van de cast het vermelden waard, met name de rol van Beck Weathers (Josh Brolin) en Doug Hansen (John Hawkes) worden steengoed neergezet. De cerdits van deze combinatie (o.a. verhaal, vertolking en cast)  gaan zeker uit naar regisseur Baltasar Kormákur die zichzelf met Everest goed op de kaart heeft gezet.

everest_02037792_st_1_s-high

Deze film is zeker een aanrader, dit unieke waargebeurde meeslepende verhaal mag je als filmliefhebber niet missen. Deze moet je dan wel in IMAX 3D gaan bekijken, dit zorgt net voor die extra dimensie die deze film zeker ten goede komt.  Je snapt meteen waarom ze bij het Venetië filmfestival deze film tot openingsfilm hadden gebombardeerd.

Release: 17 September 2015