Film recensie: Game Night

Game Night Review

Game Night brengt een origineel plot, Amerikaanse humor en cliché acteerwerk. Maar deze bekende manier van acteren maakt de film juist een smakelijk avondmaal, hoe kan dat nu dan? Lees het in onze recensie!

Allereerst is de cast leuk, divers en origineel. We volgen Jason Bateman (Ozark) en Rachel McAdams (Doctor Strange) als Max en Annie, een koppel dat heel competitief is en dus never nooit wil verliezen. Zij organiseren vaker de zogeheten ‘Game Nights’. Met een enge buurman die altijd wordt buitengesloten organiseren ze ditmaal een stiekeme spelletjesavond met hun vrienden. Deze wordt al gauw verstoord door Max zijn oudere broer, die met Max zijn droomauto (Stingray) aan komt gescheurd en zoveel lawaai maakt dat de buurman het weer door heeft. Deze buurman wordt gespeeld door Jesse Plemons (Breaking Bad). Hij zorgt ervoor dat de scenes met de buurman zo ongemakkelijk worden, dat je bijna weg wilt kijken, maar dat is geen slecht ding. Deze man is een politieagent wiens vrouw hem verlaten heeft, waardoor alleen hij en zijn hondje in het huis wonen. De agent hoort ongemakkelijk gespeeld te worden en Jesse acteert dit fenomenaal.

Jason Bateman laat zijn gewoonlijk goede acteerwerk ook hier weer geweldig zien, hij steelt de show en is duidelijk superieur in het acteervak. Rachel, die Bateman z’n vrouw speelt, acteert lekker Amerikaans cliché, iets wat we niet van haar gewend zijn, maar wel in de rol van deze filmt past. We volgen drie koppels en de broer. Deze koppels worden gespeeld door minder bekende acteurs, behalve Lamorne Morris, die bekend is van de comedy-serie New Girl. Deze vrij gemixte cast maakt de film verrassend leuk aangezien je van sommigen wel weet wat je kan verwachten, maar van anderen dan ook weer niet.

Game Night Review

Plottwists aan de orde van de dag

De film is niet alleen goed gecast, maar heeft een aantal vrij verrassende wendingen. Plottwists, zoals wij ze noemen, zijn hier een vast begrip. De film gaat zich om dat de broer van Max de drie koppels een ‘Game Night’ wilt geven zoals ze die nog nooit gehad hebben. Hij regelt een bedrijf dat gespecialiseerd is in het faken van ontvoeringen, waarna er hints worden achtergelaten die de koppels zouden moeten volgen om uiteindelijk tot een ontknoping te komen en de gekidnapte broer te bevrijden. Degene die wint, die wint de mooie rode Stingray. Maar al snel gaan er dingen mis, de avond wordt verpest als er daadwerkelijke kidnappers naar binnen komen om de broer op te pakken. Dit terwijl de rest van de koppels denkt dat het allemaal erbij hoort. Nee nee, ik spoil niks, want dit is precies wat mensen in de trailer te zien krijgen! Wat ik hiermee wil zeggen, is dat het plot vrij origineel is, maar wel een aantal clichés gebruikt.

De humor is vrij Amerikaans dus niet iedereen zal houden van een titel als deze. Buiten dat zorgt het alles-gaat-fout scenario ervoor dat de hele bioscoopzaal in een deuk ligt. De film was serieus waar het nodig was, en ook al was het acteerwerk niet altijd even goed, de humor kwam over naar het publiek. Er waren een aantal scenes die iedereen in het publiek van te voren al aan zag komen, maar dit was juist door de regie zo bedoeld. Dit vond ik een toffe toevoeging, iets wat mij al liet lachen voor dat het überhaupt al in beeld kwam.

Game Night Review

al met al vond ik Game Night een goede comedy film, met een tintje drama. De wendingen maakten het verrassend en de cast was leuk, divers en gaf een spotlight aan de minder bekende acteurs in ons kleine landje. Alhoewel het acteerwerk niet altijd even goed was, werd de humor en het verhaal goed overgebracht en lag de bioscoopzaal vaak genoeg in een deuk. Bepaalde shots van bovenaf gaven het toffe effect dat leek alsof je op Madurodam neer keek. De film is zeer zeker een aanrader voor iedereen die zijn verstand eventjes op nul wilt zetten en een avondje wilt lachen. Dus pak je popcorn, en ga zeer zeker deze film even bekijken. Mocht je de film al gezien hebben, laat ons dan even weten wat jij ervan vond!