Review Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia

Met de terugkeer van alweer een nieuwe Fire Emblem op de 3DS is het ons de taak om te kijken of de 3e installment een waardig vervolg is op de rest van de series. Volledig spoiler vrij.

Nintendo heeft veel feedback gekregen op de vorige Fire Emblem’s namelijk dat de game te casual werd, er werd teveel focus gelegd op het maken van banden tussen je characters ook wel ‘waifus‘ genoemd. Het steeds verder afstreven van hun (hardcore) core-gameplay (In Awakening kan je bijvoorbeeld combo’s tussen personages maken en kinderen krijgen uit huwelijken, met extra stat boosts). Fire Emblem Echoes is hierop het antwoord van Nintendo. De game biedt een betere hardcore ervaring waar zelfs oudere fans zeer gesteld op zullen zijn.

In Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia begin je het verhaal in een rustig dorpje met de personages Alm en Celica. Beide personages zijn geboren met een tatoeage waaraan een bepaald lot verbonden staat. Het vredige dorpje wordt overhoop gehaald door corrupte ridders die opzoek zijn naar de verdwenen prinses. Na het gevecht is Celica geforceerd om te vluchten en moet ze Alm achterlaten. Ze beloven elkaar weer in de toekomst te zien. Het is rond deze tijd dat een oorlog uitbreekt tussen de landen Zofia en Rigel, beiden landen aanbidden een andere god.

Rigel aanbid de god Duma die staat voor kracht en oorlog en Zofia aanbid de godin Mila die staat voor vrede en geluk. Na het afscheid van Alm en Celica gaan we 7 jaar vooruit in de tijd en begint het verhaal bij een volwassen Alm die zich aansluit bij een verzet groep. De rollen die beide personages vanuit hier gaan spelen zullen flinke gevolgen hebben voor de oorlog en het is aan de player om uit te vinden hoe.

Dus je hebt twee verschillende personages, maar ze leiden allebei een verschillend leger. Alm speelt een rol binnen de Deliverance (de verzetsgroep), een groep die strijdt voor de vrijheid van Zofia. Celica is daarentegen opgegroeid als Priestess en wil naar de tempel van Mila om te controleren wat er gaande is met hun godin. Beide legers beschikken over unieke personages en zijn actief op een ander gebied van de worldmap. Ze zullen vechten in verschillende omgevingen en komen in contact met andere soorten vijanden. Alm zijn leger is meer fysiek georiënteerd terwijl het leger van Celica meer gebruik maakt van magie.
FE: Echoes

Wat Echoes goed doet is de game veranderen ten opzichte van de vorige delen qua gameplay mechanics. Een grote wijziging is dat ranged units (mages, archers) nu kunnen counteren wanneer ze van dichtbij worden aangevallen (eerst kon dit alleen bij ranged-aanvallen). Je kunt dus niet meer hersenloos je units richting een archer gooien om zo damage te voorkomen. Een andere wijziging is dat mages en units die een speciale vaardigheid gebruiken nu health ‘betalen’. Dit heeft twee gevolgen: mages zijn gevoelig om in een volgende beurt sneller dood te gaan én healers hebben een veel grotere rol om iedereen in goede staat te houden. Wie beter is in unit-management heeft zeker een voordeel in Echoes.

Naast unit-management is er ook gear-management. Elke unit kan slechts één item bij zich dragen, in tegenstelling tot voorgaande games waarbij je vijf items bij je kon dragen bestaande uit wapens en healing items. Je kunt ervoor kiezen om items bij je te dragen die je health herstellen of om juist om een beter wapen te dragen. Wapens geven units meer damage output maar hebben ook een gewicht wat je unit langzamer maakt. Wapens beschikken ook nog over verschillende skills die je vrij speelt met hoe vaak je het wapen gebruikt. Deze skills zijn weer handig in bepaalde situaties, ze zijn alleen wapen specifiek wat betekent dat je alleen met een bepaald wapen die skill kan uitvoeren. Het is wel weer mogelijk om je wapens later te upgraden bij een blacksmith, dus als je een wapen vindt met de skills die je leuk vindt kan je hierin investeren om de levensduur ervan te verlengen.

FE: Echoes

Exploration

Via de wereldmap kan je dungeons betreden, dit zijn gebieden die je in een third-person perspectief onderzoekt. In dungeons vind je treasure chests met gear, items en geld en heb je ook de mogelijkheid om exp te grinden voor je units. In een dungeon komt het fatigue (vermoeiing) systeem in werking, tijdens het ontdekken van de dungeon of door het vechten met vijanden worden je units vermoeid. Als je units volledig vermoeid zijn krijgen ze een handicap op hun stats wat ze eigenlijk nutteloos maakt voor de rest van de dungeon, om dit te voorkomen moeten je units regelmatig eten of rusten bij een standbeeld van Mila. Het standbeeld van Mila heeft ook als functie om de klasse van je units te veranderen mits ze hoog genoeg level zijn. Al in al zijn dungeons leuk om te onderzoeken maar soms wat langdraadig.

FE: Echoes

De maps waarop de gevechten afspelen zijn erg divers, je hebt bossen, bergen, kastelen, boten op zee, gevangenissen, sneeuw en lava enzovoort. Alleen zijn deze niet erg tactisch ontworpen, er zijn namelijk geen plekken waarop je echt een voordeel hebt met een bepaalde klasse, de manier waarop je dus een map benaderd is niet meer van belang omdat het vaak hetzelfde afspeelt.
Nu komen we op een gevoelig onderwerp, namelijk cantors. Cantors zijn makkelijk de meest irritante vijanden in het spel. Een cantor bevind zich altijd op het uiteinde van een map waar het oneindig zombies blijft oproepen. Voordat je bij een cantor bent heb je ondertussen al 30 of meer zombies vermoord, maar omdat dat schijnbaar nog niet genoeg was krijgt de cantor iedere beurt veel health terug, altijd een feestje dus!

Eindoordeel

Indien je een echte Fire Emblem fan bent zal dit spel je goed bevallen. Dat zou dan ook geen verassing voor je zijn. Is dit echter de eerste keer dat je een Fire Emblem game aanraakt, zal het een stuk moeilijker voor je worden gemaakt dan in voorgaande uitgaves. De strategische elementen laten soms wat te wensen over en daarbij heeft de gameplay een stuk minder diepgang te bieden dan haar voorgangers. Gelukkig is het verhaal, zoals we dat gewend zijn van Fire Emblem, opnieuw ijzersterk!

+
 Een goed verhaal
+ Unieke characters en voice-acting