25 april 2024

Gamescom 2018: Starlink: Battle for Atlas

Tijdens Gamescom zijn wij aan de slag mogen gaan met een uitgebreide demo van Starlink: Battle for Atlas. In juni hebben we bij Nintendo een E3 build mogen spelen op de Nintendo Switch. Ditmaal zijn we aan de slag gegaan op de Xbox One en hebben we het een en ander geleerd over de game.

Indien je Starlink: Battle for Atlas aanschaft zal dit in de vorm zijn van een starter pack. Deze starter pack bevat het hoognodige om direct aan de slag te gaan met de game. De starter pack bevat een schip, twee wapens en een kapitein voor Playstation 4 en Xbox One. De Nintendo Switch starter pack bevat Fox McCloud en de AR-Ring uit de Starfox franchise, een extra kapitein en twee wapens.
De ontwikkelaar waar we mee gesproken hebben vertelde ons dat er ook een digitale versie van de game zal verschijnen. Hiervoor heb je de meegeleverde speelgoed uit de starter pack dus niet nodig. Je items zullen digitaal geactiveerd worden. Een prijs voor de digitale versie zal later aan bod komen.
In Starlink draait de gameplay vooral om het on-the-fly aanpassen van je schip. Ubisoft heeft een beetje afgekeken van Amiibo, Disney en Skylanders als het aankomt op speelgoed mengen met videogames, maar wat mij betreft pakken ze het beter aan dan de ‘concurrentie’ in het verleden gedaan heeft. In Starlink geven de verschillende schepen, vleugels en wapens ook echt een hele andere feeling aan je schip. Sommige schepen zijn langzamer, maar kunnen meer schade incasseren. Andere schepen zijn sneller, of kunnen sneller manoeuvreren. Wapens zijn stuk voor stuk identiek. Voor iedere encounter zijn er wapens die beter werken dan de ander. De essentiële wapens worden meegeleverd in de starter pack, maar wil je het voor jezelf makkelijker maken? Dan zal je even in de portemonnee moeten tasten om extra onderdelen te kopen.

Nieuw schip en good-to-go

Respawnen in Starlink is misschien een beetje Pay-to-Win als je het zo wilt zien. In plaats van terugkeren naar een checkpoint als je af bent kan je ook er voor kiezen om een nieuwe schip in te zetten (als je die hebt) en meteen verder te gaan waar je gebleven bent. Bij een station kan je vervolgens je oude schip weer repareren zodat ook deze weer gevechtsklaar is.
Ondanks de zorgwekkende praktijk van het aanschaffen van nieuwe schepen, personages en wapens is het een zeer interessant concept en speelt de game ontzettend fijn weg. Vooral wanneer je kunt switchen tussen wapens in het heetst van de strijd omdat je uitrusting niet goed werkt op deze monsters is erg vermakelijk. Alhoewel de E3 demo uitdagender was dan de Gamescom demo bood de demo tijdens Gamescom meer vrijheid en mogelijkheden om de omgeving goed onder de loep te nemen.
De planeten zien er levendig uit en zitten vol met activiteiten naast jouw hoofd-missie. No Man’s Sky kan daar nog veel van leren. Indien je geïnteresseerd bent in Starlink, maar niet zeker weet voor welk platform je de game wilt aanschaffen moet je je bij jezelf even afvragen waar je voorkeur naar uit gaat. De keuze is letterlijk het volgende:

  • Wil je spelen met Fox McCloud in de AR-Wing?
  • Wil je dat de game er mooier uit?

Het is namelijk erg opmerkelijk dat de Xbox One versie (zelfde geldt waarschijnlijk ook voor Playstation 4), een stuk mooier oogde dan de Switch versie. Verder hoef je je geen zorgen te maken voor welke console je vrienden de game halen. Alle schepen, astronauten en wapens werken op alle versies van de game. Met uitzondering op de AR-Wing en Fox McCloud. Deze werken alleen op de Switch. Zodra je een wapen van een vriend leent en deze activeert op jouw spel, mag je deze voor 7 dagen gebruiken. Daarna moet je het wapen opnieuw activeren.
Starlink
Starlink: Battle for Atlast verschijnt op 16 oktober voor Playstation 4, Xbox One en Nintendo Switch.

Jordy Gerritse

Zelda fanboy. Retro Collector. Voornamelijk te vinden op het Playstation Network. Gamer sinds ik nog uit de fles dronk. Beide doe ik nog steeds, niets veranderd dus.

Bekijk alle berichten van Jordy Gerritse →