Gamescom 2019: Decay of Logos – Dark Souls of Zelda?

Decay of logos

Gamescom dag 1 zit er al weer op en we hebben ontzettend veel kunnen zien en spelen. Met nog twee dagen te gaan gaan we alvast het een en ander delen. De dag begon met Decay of Logos, een titel waar we binnenkort een volledige review over zullen schrijven.

Decay of Logos is een game die niet direct verklapt wat er speelt en dat is maar goed ook. Je wordt vanaf het eerste moment aangespoord om zelf op ontdekking uit te gaan en je persoonlijke zoektocht te vervolgen. Je zal niet worden lastiggevallen met tutorial screens of vervelende NPC’s die aan je kop liggen te zeuren. De game heeft geen minimap, geen objective-lijst of questlist en ook geen waypoints.

Zoek het allemaal zelf lekker uit en ga de wereld verkennen. Decay of Logos is één grote map, verdeeld in verschillende levels. In deze levels kan je volledig op je eigen houtje gaan verkennen en dit spoort de game ook aan. De simpele weg voor ogen nemen kan je een aardig eindje op weg helpen maar op een gegeven moment heb je meer in huis nodig om de gevaren op de loer te slim af te zijn. Je kunt gaan sidetracken en dungeons tegenkomen met schatkisten waar je betere wapens, pantser of drankjes kunt vinden. Deze ga je ook zeker nodig hebben want je wapens en pantser gaan uiteindelijk een keer kapot. Het is niet zo unforgiving als Breath of the Wild, maar wel iets om in je achterhoofd te houden.

Decay of Logos

Souls of the Wild

Nu ik Breath of the Wild toch al over de tong heb laten rollen gaan we de game maar meteen er bij halen. Indien je nieuwsgierigheid de overhand al heeft genomen weet je al dat deze game best wel op Breath of the Wild lijkt. In ieder geval grafisch. Toevallig, zeggen de developers, want Zelda’s laatste blockbuster kwam pas later in development onder de ogen van de ontwikkelaars.

“Alweer een Breath of the Wild clone? Laat maar zitten.”

Niet bepaald. Je wapens gaan kapot en de game ziet er heel kleurrijk uit en het lijkt misschien aardig wat op de Open World Zelda game, maar het speelt meer als een Souls game. Het duurt aardig lang voordat je de combat een beetje onder de knie hebt. Het is aangeraden om de patronen van vijanden te leren. Hoe snel vallen ze aan en hoe agressief zijn ze ongeveer? Een verkeerd getimede dodgerol kan je je kop kosten.

Decay of Logos

Het helpt daar zeker niet bij dat je na iedere death een penalty krijgt op je stats. Je dient deze weer op niveau te krijgen door te rusten bij speciale rustplaatsen in een level. Hier kan je ook nog het geluk hebben dat je in de nacht tijdens je rust wordt overvallen en je met je slaperige ogen drie boom-mensen moet verslaan terwijl ze je zo goed als one-hitten.

Tot zo ver

De game is erg uitdagend en de korte speelduur van +/- 45 minuten heeft ons niet veel beter gemaakt in de game. Het is een lastige titel om ‘even’ te testen aangezien het combat systeem even wennen is. Gelukkig gaan we de game voorzien van een review aankomende weken zodat we iets meer kunnen oefenen en de wereld kunnen gaan verkennen. Tot nu toe een positieve indruk van Decay of Logos, al waren er een aantal zorgwekkende bugs die hopelijk niet meekomen in de lanceerversie over enkele dagen alweer.

Ga je naar Gamescom? Je kunt Decay of Logos checken in hal 10.2 in de IndieArena.

Tags

Over: Jordy Gerritse

Mijn naam is Jordy. Hoofdredacteur en PR Manager bij intheGame.nl. Buiten mijn werkzaamheden ben ik een fanatieke gamer en een leergierige jongeman die altijd wel paraat staat om een gamepje te spelen. Maar het meeste van mijn vrije tijd gaat verloren aan ongepland verdwaald raken op internet terwijl ik iets probeerde op te zoeken.

dé Luisterhoek

dé Kijkhoek