18 april 2024

Gamescom 2019: Fromto is de vreemdste Nederlandse game ooit

Indien je nog nooit van Fromto hebt gehoord neem ik je niets kwalijk. Het is een Nederlandse indie game en het zit allemaal wat vreemd in elkaar. Alles ziet er een beetje getekend uit en je speelt dus een getekend autootje in getekende omgeving.

Het doel is om de finish te bereiken door platforming toe te passen, maar je kunt je al bedenken dat dit niet zo simpel is aangezien je een auto bestuurd. Het helpt daarbij ook niet als je met meerdere spelers tegelijk de finish wilt halen, want je kunt elkaar dus van de baan af stoten. Je kunt samenwerken om de finish te bereiken. Er hoeft maar één persoon de finish te halen om naar het volgende level te gaan. Maar iedereen weet dat je niet kunt samenwerken in een multiplayer game. Er is altijd, maar dan ook altijd een of andere vorm van competitiviteit. Zo ook in Fromto.
Fromto

Fromto

Tijdens mijn bezoek aan Headupgames tijdens Gamescom heb ik genoten van een Pools flesje bier op de vroege ochtend, maar goed. Gamescom is net als een vliegveld. De morele regels van bier pas na 16:00 gelden hier niet. Pizza op de vroege ochtend of currywurst mit brötchen als ontbijt is ook helemaal prima. In ieder geval. Fromto dus. De game is gemaakt door een Nederlander, maar helaas was hij zelf niet aanwezig om ons meer te vertellen omtrent de game. Geen probleem eigenlijk, want het is vrij vanzelfsprekend.
Fromto
Met drie, toevallig, Nederlandse collega’s van een andere website hebben we een aantal rondes mogen spelen en  het was gieren en brullen. De game is zo onnozel en vooraf lijkt het allemaal kinderspel. “Doe ik wel eventjes.” Ja, niet dus. Mocht dit nog niet genoeg zijn, mag je na iedere ronde, indien niemand de finish heeft gehaald, het level aanpassen. Er vind een korte preparatie ronde plaats waarin jouw auto vleugeltjes heeft en je het level door kunt vliegen. In deze ronde kan je wat dozen oppakken waar bepaalde spullen inzitten zoals een helling, een plank of iets anders wat er voor kan zorgen dat je makkelijker bij de finish komt. Wat je ook kunt doen, is het moeilijker maken. Dat is veel leuker natuurlijk.
loopings

Gevaarlijk!

Het platformen en je mede, of tegenspelers, het is maar hoe je het bekijkt, zijn niet je enige obstakels. Verschillende levels hebben verschillende gevaren. Spijkervallen, messen, maar bijvoorbeeld ook aliens die je ontvoeren. In een bepaald level die we speelde was een alienschip net vóór de finishlijn. Een beetje creatief zijn is dus wel vereist, maar als je de game ziet dat dan kan je ook wel raden dat creativiteit en veel geluk een grote rol spelen in de weg naar succes.
De Finishlijn

Jordy Gerritse

Zelda fanboy. Retro Collector. Voornamelijk te vinden op het Playstation Network. Gamer sinds ik nog uit de fles dronk. Beide doe ik nog steeds, niets veranderd dus.

Bekijk alle berichten van Jordy Gerritse →