18 maart 2024

Gamescom 2019: Hands-on met Disintegration

Tijdens Gamescom 2019 zijn we uitgenodigd om een bezoekje te brengen aan Private Division. Zij hadden een aantal titels voor ons in petto waaronder Ancestors: The Humankind Legacy, Kerbal Space Program 2, The Outer Worlds en Disintegration. De focus lag vooral op de laatste titel, dus hier gaan we iets meer over vertellen.

Disintegration is nog maar kort geleden aangekondigd en tijdens de Gamescom Opening Night Live presentatie kregen we een eerste trailer te zien van de game. Tijdens Gamescom hebben we iets meer informatie gekregen omtrent het verhaal en mochten we zelfs als even hands-on met de multiplayer van de game. De game is in ontwikkeling bij V1 Interactive en wordt onder andere gemaakt door Marcus Lehto, de mede oprichter van de Halo franchise en bedenker van de Master Chief.

Het verhaal

De subtitel van de game luidt “Reboot Humankind”. Dit heeft een reden want mensen worden letterlijk gereboot. De game speelt zich af in de toekomst en je er is een manier gevonden om het menselijk brein in tact te houden. Het brein kan worden overgeplaatst in een omhulsel zoals een robot waardoor een persoon verder kan leven. Oorspronkelijk was dit maar een tijdelijk plan om later terug te keren in het menselijk lichaam. Personen vonden het echter makkelijker om te leven in een robot lichaam waardoor een bepaalde groep van de bevolking heeft besloten om in het robot omhulsel te blijven.
Disintegration character
Je speelt de game als een piloot van een soort hovercraft schip. Je hebt verschillende wapens op dit schip maar je bestuurd ook een aantal troepen op de grond. Deze gebruiken verschillende abilities waardoor de gameplay zowel een first person shooter is, maar tegelijkertijd ook strategische elementen bevat.

De multiplayer

In de multiplayer van de game speel je in een groep van 5 tegen 5 andere spelers. Net als in Hero shooters heb je te maken met verschillende soorten piloten en schepen. De multiplayer en singleplayer van de game zijn daarbij ook nogal tegenstrijdig. Dit is met opzet gedaan. Waar de singleplayer van de game een serieuze toon neer wilt zetten is de multiplayer niet zo heel serieus. Verschillende soorten schepen met eigen soorten wapens en troepen zorgen voor verschillende rollen en speelstijlen tijdens de gevechten.
Disintegration
In de demo die we konden spelen was er een verdedigend team en een aanvallend team. Het aanvallende team moest één van de twee bommen oppakken en transporteren naar de vijandelijke kern om deze op te blazen. In deze game mode zullen de troepen die je bestuurt de bom oprapen. Je moet deze dus goed beschermen wat ze zijn vrij kwetsbaar. De troepen zijn daarnaast ook heel belangrijk aangezien zij de abilities kunnen gebruiken. Ieder schip die je bestuurt heeft drie grond-troepen met verschillende soorten abilities. In mijn geval waren het hittezoekende raketten, een slow-field die alle vijanden in dat gebied vertraagd en een storingsveld waardoor.
Zodra jouw troepen dood gaan zullen ze na verloop van tijd weer terugkeren. In de demo was de timer 1 minuut voordat de verslagen troepen terug keerde. Als jouw grond-troepen weg zijn, of gedeeltelijk weg zijn heb je dus geen abilities. Het dus voortdurend om goed na te denken of je vijand direct aanvalt, of eerst besluit zijn troepen uit te schakelen.
De bommen ontploffen uiteindelijk vanzelf. Er zit dus een soort van haast achter waardoor het continue spannend is aangezien er voortdurend vanuit twee kanten aan het touw wordt getrokken.
Disintegration heeft nog geen release datum. Het lijkt nog een flinke periode verwijderd te zijn. De eerste indruk is in ieder geval niet verkeerd. Check binnenkort ons Youtube kanaal voor alle Gamescom Specials!

Jordy Gerritse

Zelda fanboy. Retro Collector. Voornamelijk te vinden op het Playstation Network. Gamer sinds ik nog uit de fles dronk. Beide doe ik nog steeds, niets veranderd dus.

Bekijk alle berichten van Jordy Gerritse →