Gamescom 2019: Wargaming’s Caliber

Caliber gamescom

Wargaming staat bekend om haar wereldwijde titels die in het teken staat van oorlogsvoering. Als het nu gaat om World of Tanks of World of Warships. Beide staan bekend om haar authenticiteit, maar zeker ook strategische fun. Alhoewel het besturen van deze metalen karren des doods en verderf niets voor mij is, spreekt deze volgende titel mij wél aan.

Stel je even het volgende voor: Counter Strike, maar dan niet zo zweterig en daadwerkelijk leuk. Ja, het klinkt misschien vreemd, maar het kan gewoon hoor. Wargaming noemt het Caliber en zal over een tijdje speelbaar zijn in het westen in verschillende test-versies. Op dit moment wordt de game al getest in Azië.

Voor iemand als ik met een hekel aan CS:GO en liefde voor Siege is dit een game waar ik nogal sceptisch over ben, maar wel erg benieuwd. We hebben even samen gezeten met een ontwikkelaar en hebben al een ronde gespeeld om een feeling te krijgen van de game. Het speelt soepel, in sommige opzichten realistisch, op sommige opzichten meer arcade. Het is een beetje verwarrend, maar we zullen zien hoe het uit gaat pakken.

Iets waar erg op gehamerd werd tijdens onze sessie is de mate van detail. We zijn het al gewend van Wargaming als we kijken naar de vele verschillende voertuigen in de  World of Warships, Tanks etc. Deze trend gaan ze ook voortzetten in Caliber, maar dan met de speciale eenheden van verschillende landen. Er wordt veel moeite gestoken in het repliceren van de outfits, wapens en snufjes waar de speciale eenheden mee lopen. Op dit moment zijn er al een aantal sepciale eenheden te vinden in Caliber, maar de lijst blijft groeien.

Calier Gamescom 2019

Hero shooter?

De mix van arcade en tactiek wordt versterkt door een rollensysteem waarin iedere speler een andere rol moet kiezen. Er is een verdedigende rol, medische rol, aanvallende rol en een marksman rol. Alle rollen moeten vervuld worden en er kan geen dubbele rol voorkomen. Je speelt dus in een squad van vier personen. De verschillende personages gaan daarnaast ook gepaard met een eigen speciale aanval. Ondanks de authenticiteit van de game is er toch een zekere vorm van customization aanwezig. Het is een Wargaming titel dus dit betekend dat er geen pay2win elementen te pas komen, maar puur cosmetische aanpassingen.

De ontwikkelaar heeft ons in ieder geval al beloofd dat er geen lootboxes in de game worden gestopt en dat je ook niet met gouden AK’s kunt gaan rondrennen terwijl je roze laarzen een regenboog straal achterlaten. Het blijft allemaal vrij mild, om de sfeer zo min mogelijk afleidend te maken. Iets wat dus past bij de setting maar dit zijn de minste zorgen die we op dit moment hebben voor Caliber.

Caliber

Wat is het nou?

Op bepaalde momenten kreeg ik een sterke tactische shooter gevoel over de game. En op andere momenten totaal niet. Op dit moment weet ik niet naar welke kant de game meer wilt gaan leunen alhoewel ik de tactische kant vermoed. Het is nog niet mogelijk om je wapens volledig aan te passen, dus geen attachments zoals scopes, grips en dergelijken maar er zit wel een apart stamina systeem in de game. Zo is je stamina een soort van snoepjespot en je weet hoe het gaat met die snoepjespot. Op = op. Je stamina zal zichzelf niet bijvullen tijdens het spelen. De ontwikkelaars willen hier mee zorgen dat niemand zomaar direct overal naar toe sprint zonder enige consequentie. Een serieuze vorm van resource management tijdens het spelen is dus vereist.

Hetzelfde geld dan weer niet helemaal voor je magazijn. Hier is Caliber wat milder in. Je zal na het herladen van je wapen je resterende kogels bewaren. Je gooit dus niet de restanten in je mag weg indien je herlaad met een halfleeg magazijn.

Gamescom wargaming

Toch benieuwd

Ondanks de vreemde keuzes die zijn gemaakt tijdens de ontwikkeling van Caliber ben ik benieuwd hoe het uitpakt zodra de game verschijnt. Het is niets wat we nog niet gezien hebben in de shooting-genre, maar wel een alternatief in de competitieve shooting scene waar Siege en CS:GO beide grote aandelen in hebben op het moment. Caliber lijkt de scene erg toegankelijk te maken zonder CS:GO’s geen ADS onzin of Siege’s dermate skill-ceiling die het erg lastig maakt voor nieuwe spelers.

De game zal zowel PvE als PvP krijgen en een mode waarin beide spelvormen gebruikt worden. Er is nog geen verhaal gekoppeld aan de PvE modes, maar daar wordt op moment van schrijven hard aan gewerkt als we de ontwikkelaar mogen geloven. Zodra de game speelbaar is voor ons gaan we zeker nog een blik werpen op Caliber om jou tegen die tijd opnieuw te voorzien van onze bevindingen.

Tags

Over: Jordy Gerritse

Mijn naam is Jordy. Hoofdredacteur en PR Manager bij intheGame.nl. Buiten mijn werkzaamheden ben ik een fanatieke gamer en een leergierige jongeman die altijd wel paraat staat om een gamepje te spelen. Maar het meeste van mijn vrije tijd gaat verloren aan ongepland verdwaald raken op internet terwijl ik iets probeerde op te zoeken.

dé Luisterhoek

dé Kijkhoek