SPONSORS

PARTNERS

inThegame kinguin Deals

Battlefield 1 Official soundtrack

Nintendo Switch Announcement Trailer

Categorieën

Gamescom 2016: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Gamescom Zelda breath of wild

Tijdens Gamescom heeft het geluk, en Nintendo, ons beloond. Wij mochten namelijk aan de slag met twee demo’s van The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Er is nog niet veel bekend over de game. Wij ontdekten tijdens het spelen van de demo echter wat nieuwe story elementen. Daarnaast hebben we een paar van de nieuwe mechanics en features mogen uitproberen.

Nieuwe mechanics

Ontzettend vriendelijk Nintendo personeel begeleide ons naar een kamertje waar we begroet werden door twee Wii U consoles en vier 3DS handhelds met daarop verschillende games. Twee van ons mochten aan de slag met de demo. De eerste demo bracht je gelijk de open wereld in. Link kan nu allerlei objecten gebruiken als wapens. Losse takken, houthakkers bijlen, knotsen en andere objecten kunnen verzameld worden. Deze kunnen vervolgens in plaats van een zwaard worden gebruikt, maar kunnen ook gegooid worden. In de open wereld kom je niet alleen dieren, maar ook enemies tegen. Deze enemies kunnen ontdaan worden van hun wapens. De bokoblins zullen, wanneer je hun wapen oppakt, in paniek om zich heen om te zoeken naar iets dat ze als wapen kunnen gebruiken. In de meeste gevallen zullen ze echter overgaan tot het vechten zonder wapen.

De dieren in Breath of the Wild zullen vaak wegrennen. Het is nu mogelijk om de nietsvermoedende dieren te besluipen met een stealthy crouch loopje. Een icoontje naast de minimap laat de speler weten hoeveel geluid hij maakt en hoe groot de kans dus is om de dieren weg te jagen. Naast het geluid icoontje bevind zich een temperatuur metertje. Hier werd nog niet veel over uitgelegd maar wij ontdekten tijdens een cutscene sneeuw, berg en lava achtige gebieden.

Gamescom Zelda breath of wild

De map is gigantisch. Enthousiast liet het Nintendo personeel ons de map openen om uit te zoomen. Ook zij stonden versteld van de grootte van de map. Werkelijk alles dat in zicht is wanneer je op een hoog punt de wereld inkijkt, is ook een mogelijke destination voor Link. Om het geheel makkelijker te maken kunnen spelers nu markers plaatsen op de map.

Wanneer we een paar enemies tegen het lijf waren gelopen en onze hartjes ver op waren, vertelde het Nintendo personeel ons over de cooking mechanics. Link kan nu allerlei paddenstoelen, fruitstukken en andere etenswaren verzamelen. Deze kunnen los gegeten worden of in een cooking pot gestopt worden. Verschillende combinaties zullen verschillende recepten en dus ook effecten opleveren. Ook kan Link kledingstukken verzamelen en zelf de keuze maken welke hij aantrekt (wij speelden de demo zoals echte mannen dat doen: shirtloos!)

Naast dat wij de amiibo functie mochten gebruiken om wolf link de game in te toveren, kwamen wij ook zover dat we de Sheikah Slate mochten gebruiken. Link gebruikt de slate om de toegang tot tempels te openen en om gebruik te maken van mysterieuze Runes. De Runes stellen link in staat om verschillende krachten te gebruiken. Zo zullen er geen getimede bombs meer zijn. Link kan een bom toveren die hij vervolgens op afstand met de druk op een knop af kan laten gaan. Tijdens het doorspelen van een tempel ontdekten wij een soort magneet Rune. Deze stelde ons in staat om reusachtige metalen platen in de tempel op te pakken en te gebruiken om puzzels op te lossen of om nieuwe doorgangen vrij te maken.

De story

De story demo was natuurlijk het meest interessant. Link ontwaakt, omhuld door blauw licht of misschien wel vloeistof, in een bijna Metroid achtige stasis chamber. Een mysterieuze stem (misschien Zelda of Impa?) vertelt Link over de Sheikah Slate en geeft hem aanwijzingen. Het duurde niet lang voor wij ons in een heel erg herkenbare Temple of Time bevonden. In het grote veld spraken wij een oude man die ook simpelweg Old Man werd genoemd. De man gaf ons enkele aanwijzingen en beloofde ons zijn vlieger, die het mogelijk maakt om grote afstanden af te leggen, in ruil voor de schat (schatkisten kunnen nu ook van de achterkant geopend worden!) die zich in een soort tempel bevond. Door gebruik te maken van een soort terminals waarin Link de Sheikah Slate plaatst kregen we een cutscene te zien. In de cutscene schoten torens, die later bekend stonden als de Ressurection Towers, in verschillende gebieden uit de grond. Zo ook in het grote veld waar wij ons bevonden. Al snel werd duidelijk dat Link de torens als fast travel points kan gebruiken.

Gamescom Zelda breath of wild

Na een andere tempel, wat gave nieuwe enemies en andere ontdekkingen, kregen wij de Old man weer te zien en speelde er een tweede cutscene af. Het vriendelijke Nintendo personeel merkte op dat na game sessies van de demo spelers, dit nog maar de tweede keer was dat zij de cutscene te zien kregen. In de cutscene kwam er een groot spookachtig wezen met de kop van iets dat lijkt op een zwijn de grond uit. Het spookachtige wezen, met zwart en paarse kleuren, begon om het kasteel heen te cirkelen. De Old Man vertelde dat dit wezen Calamity Ganon heet. Calamity Ganon zou een 100 jaar oud kwaad zijn. Link ontwaakt dus 100 jaar na de verschijning van Calamity Ganon. Hoe lang Link dus heeft geslapen is dus niet duidelijk. Mocht de reusachtige Calamity Ganon zijn kracht terugwinnen dan zou dat het einde van Hyrule zijn.

Gamescom Zelda breath of wild

Wie de Old Man echt is, waar Calamity Ganon vandaan komt, van wie de stem die Link aanwijzingen geeft is en hoe deze game in de Zelda tijdlijn zal passen is nog niet duidelijk. Er is in ieder geval genoeg informatie om vele wilde theorieën op gang te brengen.

Onze indruk

Nintendo heeft gezegd dat zij, om winst te maken op deze game, zo’n 2 miljoen exemplaren moeten verkopen. Voor ons was The Legend of Zelda: Breath of the Wild een van de hoogtepunten van Gamescom. Het spel maakt indruk. De stijl, de graphics, de framerate, smoothness en natuurlijk de gameplay vallen zo op hun plek dat wij geen slecht woord uit wisten te brengen over de game. Sterker nog: wij wisten geen enkele woorden meer uit te brengen. Daar zaten we dan, in het witte Nintendo kamertje, diep onder de indruk van wat wij net gespeeld hadden.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild zal in 2017 voor de Wii U en de Nintendo NX verschijnen.

Gerelateerde berichten

Tags

Over: nicholasnoob

Profielfoto van nicholasnoob

Casual gamer, student, beast uit Tilburg. Voorliefde voor JRPG's (waaronder vooral de Tales Of serie) Pokemon, Monster hunter en voor de afwisseling hier en daar een shooter

Dit vind je misschien ook leuk...

Spring naar de toolbar