@intheMovie review: Batman v Superman

batman v superman

Mijn grootste kritiekpunt op de superheldenfilms van Marvel is dat ik deze te kinderlijk en oppervlakkig vind. Zack Snyder en Warner Bros. Pictures vonden dit wellicht ook, en besloten Batman v Superman te maken, die het compleet tegenovergestelde is van Marvel´s The Avengers. Achteraf hadden ze het beter kunnen laten…

Batman v Superman: Dawn of Justice is geen slechte film. Het is echter wel een brij aan onsamenhangende puzzelstukjes verhaal, die de toeschouwer zélf tot een geheel moet plaatsen. De toon wordt meteen gezet bij de opening na de credits van de film, waarin een gebeurtenis getoond wordt die schijnbaar de aanleiding is voor de ruzie tussen Batman en Superman. Of deze gebeurtenis daadwerkelijk de aanleiding is, is voor de rest niet duidelijk en er wordt ook niet dieper op ingegaan. Het onduidelijk houden van beweegredenen van personages en het niet dieper ingaan op gebeurtenissen is een fout die deze film niet één, niet twee en zelfs niet drie keer maakt, maar een groot aantal keer. ¨Huh?¨ was dan ook de meest terugkerende gedachte in mijn hoofd.

batman v superman

Bron: IMDB

Cast en personages
Henry Cavill en Amy Adams keren terug als Clark Kent/Superman en Lois Lane, respectievelijk, en spelen hun rol in het verlengde van Man of Steel. Er worden veel referenties gemaakt aan deze film, dus zorg dat je deze gezien hebt als je nog enigszins wil begrijpen waar Batman v Superman over gaat. Cavill neemt zijn rol als Superman erg serieus, maar verbleekt naast Ben Affleck, die de rol van Batman vertolkt.

Hoe Cavill bijna emotieloos (het feit dat Superman uitziet alsof hij gemaakt is van plastic versterkt dit alleen maar) mensen redt en tegen zijn liefje praat, laat Affleck een vastberaden, ietwat koppige Batman zien. Het is jammer dat we geen grotere introductie van deze Batman hebben mogen zien, want het personage van Affleck lijkt hierdoor een stuk oppervlakkiger dan het personage van Cavill. Toch weet Affleck veel diepgang aan zijn superheld te brengen, in tegenstelling tot Cavill, en dat is erg knap gezien het slechte schrijfwerk van de film.

Jesse Eisenberg neemt de rol van schurk Lex Luthor op zich, maar ook dit acteertalent wordt verspild door cheesy oneliners en een onduidelijk verhaal, waardoor Luthor op het ene moment ´een beetje ongemakkelijk´ is en op het andere moment een totale krankzinnige kerel. Er vindt on-screen geen overgang plaats tussen de ongemakkelijke wetenschapper en de krankzinnige wereldschurk

Een mooie toevoeging aan de film is de introductie van Wonder Woman, die gespeeld wordt door Gal Gadot. De film maakt je nieuwsgierig naar haar verhaal door te hinten naar haar verleden. Helaas gaat de film ook hier slordig om met de beweegredenen van een personage en verlaat je de bioscoopzaal met meer vragen dan antwoorden.

batman v superman

Bron: IMDB

De plot is als volgt: Superman en Batman hebben ruzie (of iets dat erop lijkt), maar door de komst van een gemeenschappelijke vijand zullen zij de handen ineen moeten slaan om deze te verslaan. Meer dan dit kom je de rest van de film ook niet te weten, want het verhaal wordt zó chaotisch verteld dat je als toeschouwer niet meer weet wat links of rechts is. Het verhaal loopt chronologisch, met uitgang van de ¨visioenen¨ van Batman (ik kan me niet herinneren dat Batman een medium was in de comics, maar goed…). Deze zullen waarschijnlijk hinten naar toekomstige gebeurtenissen, maar zijn voor dit verhaal dus totaal irrelevant en daardoor ook heel vermoeiend en irritant.

Voor de rest is de plot heel zwaarmoedig van aard, dit in tegenstelling tot de superheldenfilms van Marvel, die heel luchtig en toegankelijk zijn. Dit gaat bij Marvel ten koste van de diepgang. Hoewel Batman v Superman verre van luchtig en toegankelijk was, was het óók niet diepgaand. Als ik zo vrij mag zijn: de Dark Knight-trilogie van Christopher Nolan zit nog zo vers bij ons in het geheugen, dat het maken van een vergelijking onvermijdelijk is. De trilogie van Nolan was ook donker, maar de verhaallijnen zaten heel goed en duidelijk in elkaar. De films boden memorable personages en onverwachte plottwists. Nolan liet je de bioscoopzaal verlaten met het gevoel alsof je leven verrijkt was, alsof je echt iets bijzonders meegemaakt hebt in de laatste twee uur. De film was echter toegankelijk voor een breed scala aan leeftijden, geslachten, niveaus en interesses, en dat is heel zeldzaam. Hoe kon het verhaal van Batman uit Batman v Superman deze trilogie uberhaupt overtreffen?

Het had nog iets kunnen worden met het verhaal, als de makers niet ervan uit gingen dat elke bioscoopganger alle DC comics gelezen zouden hebben. Er wordt verwezen naar gebeurtenissen en personages uit bepaalde comics en voor bioscoopgangers als mijn geliefde mama, waarmee ik de film gezien heb, is dit heel erg verwarrend. Daarnaast zijn deze verwijzingen wederom irrelevant voor het verhaal, maar wil de film gewoon verwijzen naar de films die nog komen gaan. Ook verwachten de makers dat bioscoopgangers zelf conclusies trekken en worden de verschillende verhaalstukjes, zoals beschreven in de introductie, niet on-screen samen gebracht. In diep filosofische films kan je hier nog mee wegkomen, maar in een blockbuster als deze absoluut niet.

Warner Bros. en Zack Snyder proberen in één film te doen waarvoor ze eigenlijk drie of meer films nodig hadden. Waarschijnlijk is voor deze optie gekozen om zo snel mogelijk Marvel bij te benen, met het oog op de toekomstige films van de Justice League. Ze schieten zichzelf echter in de voet met Batman v Superman, een film die zo slordig en chaotisch is dat het mijn zin in Justice League-films bij voorbaat al verpest heeft.

Complimenten?
Zijn er dan eigenlijk nog wel goede dingen te zeggen over deze film?
Ten eerste: ik had veel erger verwacht. Ik dacht dat ik na een halfuur huilend de bioscoopzaal zou verlaten, maar ik heb de volle 2,5 uur uitgezeten. 2,5 uur die ik wellicht beter had kunnen besteden, maar mama zag dit als ¨quality time met haar dochter¨, dus weggegooide tijd is het dan in principe niet.
Ten tweede leverden de acteurs goed werk. Dat biedt een beetje troost voor het chaotische verhaal.
Als laatste is de film visueel een streling voor het oog. Daarvoor mijn oprechte complimenten richting de filmmakers.

batman v superman

Bron: IMDB

In het kort: de film is een wanhopige poging om met de hype mee te doen. Warner Bros. slaagt hier echter niet in, waardoor ik de film niet hoger dan een 5,4 kan geven. De film is niet voldoende genoeg in het kader van kwaliteit: slordig, langdradig en verwarrend.

– chaotisch en onduidelijk verhaal
– irrelevante verwijzingen
– de makers laten de toeschouwer conclusies trekken