Film recensie: The Jungle Book

jungle book review

In de gameindustrie verschijnen de laatste paar jaar een hoop remakes, zoals Tomb Raider en Final Fantasy VII. Vragen over authenticiteit en respect voor het origineel worden door fans dan veelal gesteld. Bij films is dat niet anders. Disney maakte dit jaar een spetterende live action animatie remake van The Jungle Book, waarvan de originele animatiefilm in 1967 verscheen. Deze remake laat jou The Jungle Book helemaal opnieuw beleven, maar in een eigentijds jasje.

The Jungle Book vertelt het verhaal van Mowgli (gespeeld door Neel Sethi), een knul die sinds jong af aan opgevoed is door wolven. Wanneer de kwaadaardige tijger Shere Khan (Idris Elba, bekend van de Britse detective-serie Luther) achter hem aan zit, besluiten de panter Bagheera (Ben Kingsley) en de rest van de wolven dat Mowgli terug moet naar het mensendorp. Tijdens deze reis ontmoet hij niet alleen de vriendelijke beer Baloo (Bill Murray), maar ook gevaarlijke dieren zoals de slang Kaa (Scarlett Johansson) en de aap King Louie (Christopher Walken).

Hoewel het verhaal bijna identiek is aan de tekenfilm uit 1967, is deze film veel dynamischer en heeft het meer actie. Hierdoor voelt de film veel moderner aan. Achtervolgingsscenes zijn spannender dan dat je ooit had durven dromen en de dieren zien er levensecht uit. Ik stond versteld van de overtuiging en precisie waarmee de wilde dieren neergezet zijn. Tijdens de film vergeet je gewoon dat je naar geanimeerde beesten zit te kijken! De combinatie van CG en motion capture zorgt voor een verbluffende omgeving en een Baloo die er zó fluffy uitziet dat ik mijn hoofd in zijn buik wil begraven en urenlang met de beer wil knuffelen. Zonder meer durf ik te stellen dat Disney de lat voor animatiefilms met The Jungle Book heel hoog heeft gelegd.

jungle book

Bron: IMDB

Hoewel regisseur Jon Favreau en Disney een compleet nieuwe film neerzetten, bevat The Jungle Book ook een hoop nostalgie. Vanaf de eerste scene zit je al te wachten op personages als Baloo en King Louie. Disney doet deze personages nog eens extra eer aan, door hun liedjes The Bare Necessities en I Wan’na Be Like You (waarschijnlijk beter bekend als ”Als je van beren leren kan’‘ en ”Ik ben net als jij’, gezien we vroeger als kind natuurlijk allemaal de Nederlandstalige versie gezien hebben) in de film te stoppen. Gelukkig blijft het bij deze twee nummers, want het incorporeren van de gehele originele soundtrack zou voor deze live action film niet gepast zijn. En zelfs ik, de grootste Disney-musical-lover van de redactie, ben tot die conclusie gekomen.

The Jungle Book is een prachtige film voor het hele gezin. Disney weet als geen ander zowel oud als jong te entertainen. De jonge generatie ontmoet voor het eerst Mowgli en zijn dierenvrienden en de oudere generatie leert hun favoriete tekenfilm van vroeger op een hele nieuwe manier kennen. Deze versie van The Jungle Book is modern, maar ook een tikje nostalgisch, en dat maakt het bekijken van deze film voor iedereen de moeite waard.

jungle book

Bron: IMDB

– moderne variant van een klassieker