Review: Roller Coaster Tycoon World

Rollercoaster Tycoon World

Roller Coaster Tycoon, we kennen het allemaal, en zullen het ongetwijfeld allemaal wel een keer gespeeld hebben. Maar nu is er de “World” versie gekomen, oftewel “4”. Roller Coaster Tycoon World had ik al van begin af aan willen hebben, nu mocht ik hem beoordelen. Knipoog!

Het spel begint al mooi met die oneindige rollercoaster. En dat tijdens het laden al! Na het het optimaliseren van de instellingen ga ik aan de slag. Het oogt raar, want ja… We zijn nog altijd Rollercoaster Tycoon 3 gewend, en omdat ik RCT3 nooit echt interessant heb gevonden, bleef ik gewoon lekker vast zitten met Loopy Landscape. De game oogt mooi, de graphics zijn geweldig, maar toch merk ik toch dat mijn GTX 750Ti het niet zo leuk vindt, gezien mijn settings allemaal op ultra stonden. Vrolijk ga ik verder met m’n settings op medium, en het blijft mooi uitzien allemaal. Waar ik het meeste moeite mee heb is de besturing. Ik worstel nogal met hoe ik de camera moet besturen, en hoe ik de attracties moet draaien. Na veel vijven en zessen duik ik nog maar eens de instellingen in om de besturing te leren.
Na een paar keer proberen weet ik me eindelijk een weg te banen in de wereld van Roller Coaster Tycoon World.
De mogelijkheden om een park op te bouwen uit het niets, is niet meer wat het vroeger was met Loopy Landscapes of Wacky Worlds (Roller Coaster Tycoon 2).

De gameplay is dermate veranderd dat het gewoon een compleet nieuwe game is. Althans voor mij. Er zullen vast wel kinders en volwassenen zijn die het een geweldige game vinden en die het direct onder de knie hebben. Ik niet helaas. Maar dat mag de pret niet drukken en ik ga verder met bouwen, aanpassen en mensen gewoon hun ding laten doen. Wat jammer is, of meer realistischer is geworden: je kan je bezoekers niet meer oppakken en bij je net vers-gebouwde attractie droppen.

Na een tijdje kinderattracties neer gooien en bezoekers aantrekken probeer ik het park zo interessant mogelijk te maken en kom ik er eindelijk achter dat ik ook lantaarnpalen en prullenbakjes kan plaatsen. En dat na 4 uur gameplay… zucht! Maar zoals gezegd is het voor mij even wennen aan deze game. Het uurtje erna kwam ik erachter dat ik ook personeel kon inhuren. Ik moest wel, want er gingen een paar attracties kapot en de paden waren een teringzooi geworden van al die jeugd in mijn mooie parkje. Dus eerst een horde vuilbakken geplaatst op elke vierkante meter en het personeel gewoon laten poetsen.

Roller Coaster Tycoon World

Het kan best een puinhoop zijn , zelfs met voldoende personeel en prullenbakjes

Uiteindelijk heb ik deze game opgeslagen en ben ik de zandbak modus gaan doen. Ook hier was het van begin af aan beginnen, en ik moet zeggen…Damn wat is het lastig een goede achtbaan te ontwerpen. Mijn eerste achtbaan was gewoon te simpel, dus toen kwamen de aanpassingen. En van het aanpassen is dus het leukste dat je alles kunt veranderen.  Elke bocht, elke helling, elke curve, je kan het zo gek niet bedenken.

Roller Coaster Tycoon World

Vanuit het karretje haal ik met gemak nog 60FPS gemiddeld, maar erbuiten word het al wat zwaarder voor de GPU

Wat ik wel goed vind van de game is dat je werkelijk elke setting kunt aanpassen. Van beeld tot geluid tot besturing. Voor een Early Acces game zitten er al best veel opties en accessoires in. Je kunt kiezen uit een aantal opties om een spel te starten:

• Campaign – Hier kun je een reeds werkend attractiepark naar een hoger niveau tillen d.m.v. doelen te bereiken die het spel je zegt te behalen.
  • Scenario –  Dit zijn kort durende ‘levels’ met een speelbaarheid-niveau Easy (als je pas begint uiteraard, want dit loopt op naarmate dat je vordert in de game).
  • Sandbox –  Ik denk dat je dit idee wel al kent. Een open ruimte waar jij kan doen wat je wilt, zonder dat iemand je tussendoor lastig valt.
Roller Coaster Tycoon World

Het laden duurt best lang

Enfin, het laden duurt opzicht best wel een tijdje als je met een gemiddelde pc het spel gaat spelen. Als je een nieuw level start, het spel daarna opslaat en weer opnieuw start, merk je dat het laden wel een stukje sneller is. Desalniettemin duurt het laden toch nog gemiddeld een minuutje of 2 a 3. Naar mijn mening te lang, maar dat mag de pret niet drukken. Ik vind het aantal content wat erin zit best veel. Zo zijn er bijvoorbeeld 46 verschillende palen (lantaarnpalen, vlaggen, landsvlaggen enz.), 18 verschillende paden, prullenbakjes, hekken en noem maar op. Qua natuur kun je natuurlijk ook van alles aanpassen. Plantjes, heggen, bomen, heuvels maken, heuvels afvlakken noem maar op. Al met al verbaast het mij een beetje dat er zo ontzettend veel opties zijn op gebied van aankleding.

Roller Coaster Tycoon World

Zitten ze allemaal aan de drugs of waren het de ontwerpers die het niet meer zagen….

De bezoekers zien er overigens ook niet altijd even fantastisch uit. Sterker nog, ze zien eruit alsof ze mega veel paddo’s hebben gehad en een flinke snuif erachteraan geduwd hebben. Tijdens het bouwen kwam ik er ook achter dat wanneer ik een pad een heuvel op bouw, dit de heuvel niet automatisch doet bijwerken, dit moet ik dan weer zelf doen. Het houdt een mens best lang bezig.

Roller Coaster Tycoon World

Het landschap gaat niet altijd even netjes mee, en lantaarnpalen kunnen blijkbaar zweven.

Het valt me sowieso op dat niks vanzelfsprekend is in Roller Coaster Tycoon World. Elk klein wisse-wasje moet je zelf regelen. Je bezoekers kom je nog niet aan het lokken met kortingkaartjes van bij de Albert Heijn, want de mensen komen van zelf. Maar als het gaat om downtime van je attracties moet je ze nagenoeg allemaal aansturen. Je schoonmaak personeel heeft er een gruwelijke hekel aan om telkens de paden schoon te vegen, dus prullenbakken bieden de uitkomst (en ja soms heb je er nog een bij lopen die alles lekker op de grond pleurt).

TEST SYSTEEM:

AMD FX8350

12GB DDR3

GTX750Ti 2GB

Voor mij persoonlijk is het een leuke game. Ik ben echt aan het genieten en het kind in mij komt naar boven. Uiteraard zal iedereen het wel leuk vinden om een eigen achtbaan te ontwerpen en die vervolgens te laten crashen omdat de helling te stijl is of een bocht te scherp. Achja….lekker belangrijk, toch?! Gewoon lekker opnieuw beginnen, of aanpassen. Wat je wil.
Voor het geld wat je ervoor betaalt, krijg je een leuke game. Ondanks de vele negatieve recensies dat het spel heeft ontvangen heeft, ben ik er wél blij mee.

+ mooie Graphics
+ heel uitgebreid (voor een early acces game)