Review: Kirby Star Allies – Urenlang speelplezier

Kirby: Star Allies

We hebben lang gewacht op Kirby Star Allies, maar op 16 maart is hij dan eindelijk verschenen. Ik heb de afgelopen week iedere vrije minuut gespendeerd aan het spelen van deze game. Hieronder lees je hoe ik dit heb ervaren.

Wie fan is van Kirby heeft waarschijnlijk net als mij lang uitgekeken naar deze nieuwe game. Dit lange wachten is nu ook zeer zeker beloond geworden. Kirby Star Allies heeft mij de nodige uren speelplezier opgeleverd, en in sommige gevallen zelfs een klein beetje gefrustreerd. De game is over het algemeen zeer makkelijk te spelen en vergt niet veel geduld. Met behulp van je vrienden ga je vliegensvlug door de levels heen en sla je bosses neer alsof het niks is. Dit neemt echter weinig af van het plezier wat je kunt beleven met deze game. Verder is de game alleen al fijn om te spelen wegens de nostalgische gevoelens die Dreamland oproept.

Nieuwe abilities

Na eerder dit jaar Kirby: Battle Royale uitgetest te hebben kan ik na het spelen van Kirby Star Allies opgelucht ademhalen en mededelen dat Kirby in de nieuwe game gelukkig zijn zuigkracht weer terug heeft. Dit kan hij dan ook goed gebruiken. Er zijn een flink aantal abilities die wachten om opgeslokt te worden door onze roze vriend. Zo zijn er in de game ook een flink aantal nieuwe abilities bij gekomen. Hieronder vallen de Spin, Festival en Staf.

Het verhaal

Het verhaal staat niet echt op de voorgrond. Dit mis je echter niet gezien een groot deel van je aandacht al uit gaat naar het voltooien van de levels. Je dient namelijk goed samen te werken met je vrienden om ieder level op 100% te kunnen behalen. Zo zijn er door de levels heen verscheidene schakelaars verstopt waarmee je bonus levels vrijspeelt. Tevens kun je in ieder level een aantal puzzelstukjes vinden. Deze gebruik je om ‘celebration pictures’ te maken. Deze tonen ons herinneringen van de afgelopen 25 jaar dat Kirby bestaat.
In de game gaat Kirby op zoek naar de oorzaak van de problemen in Dreamland. Op je avontuur kom je oude bekenden tegen zoals King Dedede, maar ook nieuwe vijanden als Meta Knight. Het duurt niet lang voor je er achter komt dat de problemen worden veroorzaakt door ‘dark Jamba Heart pieces’. Niet lang nadat je dit ontdekt krijg je het aan de stok met de Generals of Magic. Zij zijn uitgezonden door Lord Hyness, Officiant of Doom (de eind baas) om alle hartjes te verzamelen om zo nog meer kwaad aan te richten. Het is aan jou en je vrienden om met hen af te rekenen.

Iets té sterke vrienden

Ieder van ons is waarschijnlijk heel blij met zijn of haar vriendengroep. In het geval van Kirby is het echter niet altijd even prettig om veel vrienden te hebben. Het hebben van veel droomvrienden maakt de game namelijk wel heel erg makkelijk. In eerste instantie was ik bang dat de AI in Kirby Star Allies te wensen over zou laten. Echter moet ik Nintendo complimenteren met hun programmeerwerk. Zodra er ook maar een vijand in je scherm verschijnt gaat de AI helemaal los. Op het willen combineren van krachten wordt direct gereageerd. Ze laten werkelijk niets overeind staan en slaan er eindeloos op los. Dit zorgt ervoor dat je je soms overbodig voelt. Je vrienden maken zelfs eindbazen in een mum van tijd met de grond gelijk. Door de chaos op mijn scherm in handheld mode raakte ik mijn eigen character soms zelfs kwijt.

Zeer amusante moves

Het hebben van vrienden in de nieuwe game is echter niet altijd zo vervelend als hierboven staat beschreven. Zo kan het samenwerken met je vrienden ook zeer amusant zijn. In verschillende levels zitten platformen waar je met vier man op moet gaan staan. Zodra je hier met zijn allen op staat en je de thumbstick naar boven beweegt krijg je een aantal spectaculaire moves te zien. Zo kun je samen met je vrienden in een alles verwoestende vriendentrein veranderen. Toen ik dit voor het eerst op mijn scherm zag moest ik hier wel om lachen. Onze roze vriend veranderd in een locomotief en neemt de leiding over de trein. Vijanden op je pad verdwijnen als sneeuw voor de zon. Ook hindernissen leveren geen enkel probleem op, want hier wals je dwars doorheen. Bij deze een tip: met de A-knop kun je springen. Maak hier dan ook gebruik van wanneer de afgrond in zicht is. Anders krijg je net als mij te maken met een enkeltje afgrond. Een klacht indienen bij de NS helpt hier helaas ook niet tegen. Je zult het toch echt zelf moeten doen.

Nieuwe abilities

Nadat ik eerder dit jaar Kirby: Battle Royale heb mogen uittesten kan ik na het spelen van Kirby Star Allies opgelucht ademhalen. Kirby heeft in zijn nieuwe game namelijk gelukkig zijn zuigkracht weer terug. Dit kan hij dan ook goed gebruiken. Er zijn een flink aantal abilities die wachten op opgeslokt te worden door onze roze vriend. Buiten bekende abilities als Jojo, vechter en vuur zijn er ook een aantal nieuwe abilities toegevoegd. Zo kan Kirby in deze game ook gebruik maken van nieuwe kopieerkrachten als Spin, Festival, Kunstenaar en Staf.
Verder is het mogelijk om je krachten te combineren met de krachten van je vrienden. Zo is het mogelijk van je zwaard een vlammenzwaard of een waterzwaard te maken. Het is zeker een aanrader hiermee te experimenteren gezien het je nóg sterker maakt.

Multiplayer

Wanneer je met een van je vrienden speelt word de game opeens een stuk leuker. Je vriend of vriendin neemt de plaats in van een AI vriend, en kan zo samen met jou op avontuur. De besturing van je character is even raar met zo’n kleine Joy-Con in je hand, maar hier raak je al gauw aan gewend. Door middel van het gooien van hartjes kan je vriend een nieuwe ability overnemen. Indien je jouw krachten afstemt op die van speler twee kun je samen krachtige combinaties maken. Dit is op den duur weer handig voor het oplossen van puzzels en het sneller verslaan van bazen.

Geen geldverspilling

Kirby Star Allies zal menigeen de nodige uurtjes plezier opleveren. De game is door zowel jong als oud gemakkelijk op te pakken. De controls zijn niet erg ingewikkeld en worden uitgebreid uitgelegd. Indien je even niet meer weet hoe je die bepaalde move ook alweer doet, kun je deze ten alle tijden nog eens nalezen in het menu. Het is een leuke game die zeer gemakkelijk samen met vrienden of familie te spelen is. Het is ook een fijne game om tussendoor te spelen in de bus of in je pauze. Indien je op zoek bent naar een niet al te moeilijke game die een lach op je gezicht tovert, is Kirby Star Allies zeer zeker een aanrader. Het houdt je urenlang zoet en zal je niet snel vervelen. Het is het geld dan ook zeer zeker waard.

Oordeel

Ondanks dat de levels best uitgebreid zijn wals je hier met behulp van je vrienden zo doorheen. Je kunt dit iets oprekken door je te focussen op het verzamelen van alle puzzelstukjes en het vinden van alle schakelaars. Helaas mis ik soms toch de uitdaging. Vooral de gevechten met eindbazen mogen van mij iets moeilijker worden. De game is echter ideaal wanneer je een avondje zonder stress wilt gamen. Het zal je namelijk niet snel dusdanig gaan frustreren dat je de Switch door de kamer wilt lanceren, zoals dit bij bijvoorbeeld Mario Odyssey soms wel het geval was. De game biedt toch de nodige uurtjes plezier juist doordat de levels niet heel kort zijn, en er veel gebieden zijn om te ontdekken. Het is een prima spel om samen met je vrienden of familie te spelen wanneer je een avondje wilt bank hangen. Wetende dat er nieuwe droomvrienden en DLC’s op komst zijn geeft mij echter goede hoop voor de toekomst. Indien mogelijk raad ik je zeker aan deze game een kans te geven.

• Urenlang plezier
  • Nostalgie den top
  • Leuke nieuwe features