Monster Hunter World moet een hit worden in het westen

Monster Hunter World

De Monster Hunter franchise kent de laatste tijden alleen maar games op de PSP en de 3ds. De game was daar dan ook voor gemaakt. Nu komt de game eindelijk terug op de console. De ontwikkeling daarvan is flink anders. Vandaar dat Monster Hunter World een hit moet worden aldus producer Ryozo Tsujimoto.

Tsujimoto werkt al lang aan de franchise en heeft nu in een interview gesproken over zijn hoop voor de serie. Volgens Tsujimoto komen er veel verschillen kijken bij een console game en hoe spelers op een console met de game aan de slag gaan. Het development team heeft dus rekening moeten houden met een hele andere strategie. Daarbij komt ook de wereldwijde release kijken. Bij vorige delen was het zo dat Japan de game veel eerder kreeg.

Tsujimoto legt uit veel ervaring te hebben met de Monster Hunter serie maar heeft toch flink moeten denken over de aanpak van World. Daarbij komen natuurlijk de mogelijkheden en beperkingen van de consoles kijken. Ook de gameplay moest veranderen. Spelers zijn gewend geraakt aan de handheld games en het makkelijk opstarten en afsluiten daarvan. De bedoeling lijkt nu meer zo te zijn dat spelers langere tijden achter elkaar in de game bezig zijn. Er komen daily quests, login bonusses voor dagen, weken en maanden.

“Now, on a home system, you have your HD TV, your surround sound system, and you can be in this world for hours at a time.” Verteld Tsujimoto. “We need to make sure that gameplay flow feels good and it’s not just like playing a portable game at home.”

Zo staan er ook veel events op de planning. Waaronder als eerste de gigantische Deviljho.

Dat wil zeggen dat er zelfs na de campaign genoeg blijft te doen. Omdat handheld spelers niet altijd online spelen was het vroeger zo dat event quests gedownload konden worden om vervolgens overal te kunnen spelen. Omdat console spelers vrijwel altijd online zijn, is het nu zo dat de developers veel flexibeler kunnen zijn met events.

Ook de monsters hebben een make over gekregen. Omdat de consoles natuurlijk wat meer aan kunnen dan de handhelds, is er gewerkt aan het uiterlijk van de monsters. Volgens Tsujimoto zullen echte fans kunnen herkennen welke monsters deze aanpak hebben gekregen.

Monster Hunter World

Ook sprak Tsujimoto over de keerzijde van het gemis van de portability van de handheld games. Hoewel dat voor sommige spelers misschien zo zal zijn, heeft de console game straks een veel diepere multiplayer ervaring. Spelers zullen gebruik kunnen maken van eigen Emblems, Squads en voice chat. De hoop is dat dit het een en ander goedmaakt omdat de game makkelijker zal zijn in gebruik.

Tsujimoto wil nog lang aan de serie blijven werken. Zijn eerste prioriteit is om World uit te brengen en om hard te werken aan de post-launch content. Vooral omdat dit de eerste keer is dat een Monster Hunter game een wereldwijde release op dezelfde dag krijgt. De franchise is in de Westerse wereld nog niet echt doorgebroken. Dat moet World gaan doen.

Volgens Japanse analysten heeft de game de potentie om meer dan 10,000,000 exemplaren te gaan verkopen. Daarmee zou Monster Hunter World een goede tegenstander kunnen worden voor games als Call of Duty en Destiny.

Volgens Tsujimoto zou dat nog best wel eens kunnen. De developers zijn zelfverzekerd over het resultaat en hebben daarom ook gekozen voor de gelijktijdige wereldwijde release. Er zal daarom ook gebruik gemaakt worden van een wereldwijde server.

Monster Hunter World komt op vrijdag 26 januari uit voor Xbox One en PS4. De pc release volgt later dit jaar.

Gerelateerde berichten

Tags

Over: nicholasnoob

Casual gamer, student, beast uit Tilburg. Voorliefde voor JRPG's (waaronder vooral de Tales Of serie) Pokemon, Monster hunter en voor de afwisseling hier en daar een shooter

Dit vind je misschien ook leuk...

dé Kijkhoek

dé Luisterhoek