Nieuwe Nvidia driver optimaliseert FFXV en PUBG

Nvidia GeForce GTX

AMD kwam vorige week al met een driver patch speciaal voor de optimalisatie van games als Fortnite en Kingdom Come. Nvidia volgt nu met een driver (versie 391.01) die de prestaties van Final Fantasy XV (PC Port) en PUBG flink zal boosten.

Final Fantasy XV kwam in 2016 al uit voor de Playstation 4 en er werd ons toen der tijd al gezegd dat de RPG ooit naar de PC zou komen. Die droom word vanaf 6 maart realiteit. Dit kon alleen maar mogelijk worden gemaakt door de Nvidia GameWorks grafische technologie: Flow, HairWorks, ShadowWorks, Turf Effects en Voxel-gebaseerde Ambient Occlussion (VXAO). Er zal ook support aanwezig zijn voor een 8K resolutie en HDR10, die zorgt voor betere kleuren. De GeForce Experience applicatie zal hier ook support voor gaan bieden en maakt het tevens mogelijk om screenshots te maken in-game. Die screens kan je daarna vrolijk zelf aanpassen naar wens.

Nvidia Driver FFXV PC

Next level screenshots!

Ansel is het programma dat ervoor zorgt dat je die screenshots zelf kan ‘editen’. Het programma geeft je toegang tot 360-graden screenshots die ook in VR bekeken kunnen worden. De ShadowPlay Highlights feature zorgt ervoor dat je een functie kan aanzetten die ervoor zorgt dat specifieke in-game stukjes worden opgenomen. Dit werkt een beetje als bij Overwatch: ”duw op F9 om de Play of the Game op te nemen”.

De statistieken

PlayerUnknown’s Battlegrounds heeft al meerdere optimalisatie-pogingen gehad maar behoud op bepaalde punten nog moeite qua performance. Deze nieuwe driver moet ervoor zorgen dat gebruikers van een GTX 10-series een performance boost van minimaal 7% gaan krijgen. Nvidia wil dit natuurlijk bewijzen naar de fans, dit doen ze met benchmarks van elke 10-series kaart die er is. Dit schema is inclusief de Ti kaarten en de 3GB 1060 versie.

Video Card 1920×1080 2560×1440 3840×2160
GTX 1050 7%
GTX 1060 (3GB) 5% 6%
GTX 1060 (6GB) 5% 6%
GTX 1070 5% 5% 6%
GTX 1070 Ti 4% 5% 6%
GTX 1080 3% 7% 7%
GTX 1080 Ti 5% 5% 7%

De nieuwe driver komt nog voor de 8 maart release dag van Warhammer: Vermintide 2, zodat de game de optimale prestaties kan gaan laten zien. Wargaming’s World of Tanks, de game met het eeuwige leven, krijgt ook een aantal technische updates in deze driver. Dit komt dan weer in samenhangen met de game’s 1.0 overhaul patch die momenteel nog in een beta fase zit. Je kan hier beneden nog een aantal bug en issue fixes lezen die Nvidia ons zal geven met de 391.01 patch. Ze zijn allemaal in het Engels, omdat wij ze zo accuraat mogelijk aan jullie willen geven.

  • BeamNG: Dynamic reflections flicker in the game.
  • Call of Duty WWII: Flickering shadows occur in the game.
  • NvfbcPluginWindow prevents Windows from shutting down.
  • Booting from a cold boot results in black screen on a multi-monitor system.
  • 3DVision: System shutdown time increases when Stereoscopic 3D is enabled.
  • Nvidia Control Panel: The Display->Adjust desktop color settings->Content type setting is reset to “Auto-selected” after rebooting the system.
  • GTX 980/1080 Ti: OpenGL program may crash when trying to map a buffer object.
  • GTX 965M: Drop in GPU performance occurs.

Buiten deze fixes zijn er wel nog issues die Nvidia in een volgende driver aan zal kaarten, maar ook hun hebben genoeg te doen natuurlijk! Deze problemen zitten hem vooral in overclock crashes en OS fails. Daarnaast zijn ze nog bezig aan een fix voor de Pascal GPUs die nog wel eens willen crashen onder de druk van Gears of War 4 en Doom. Wat vind jij van deze patch? Laat het ons weten in de comments!

Tags

Over: Malvin Schuivens

Hi! Ik ben Azari, aka Malvin! Fanatiek gamer en eeuwig kind. MMO's is waar het allemaal begon, maar tegenwoordig gebruik ik mijn rukbunker ook wel voor een lekker potje Rainbow Six Siege. Buiten de games ben ik altijd in voor een toffe serie of film.

dé Luisterhoek

dé Kijkhoek