Review: Blair Witch – That's some scary sh*t

Onlangs schreef ik over mijn verassingen op Gamescom en Blair Witch was zeker één van de higlights. Weet de uiteindelijke game mij nog steeds te laten schrikken?

In 1996 verdwijnt een jongetje in het bos, twee jaar na de film Blair Witch. Het is niet echt jouw taak om hem te zoeken en tot onvredenheid van je collega’s doe je dat toch. Je komt aan bij de verzamelplek en ze zijn dan ook al zonder je vertrokken. Als je het bos in gaat krijg je over de radio te horen dat ze daar al gezocht hebben. Uiteindelijk vind je met behulp van je hond, Bullet, toch nieuwe aanwijzingen. Na een tijdje donder je van een heuveltje en later wordt je in het donker wakker. Al snel merk je dat er er meer in dit bos is dan je in eerste instantie zou zeggen.

blair witch
Uiteraard speel je deze game in het donker met een headset op. Blair Witch had ook eigenlijk iets later in het jaar moeten uitkomen, nu moest ik elke avond wachten tot een uur of negen, want spelen met de gordijnen dicht is toch niet hetzelfde. Je onderzoekt wat aanwijzingen en laat Bullet wat rond zoeken. Langzaam gaat je haar steeds wat verder overeind staan. Je schijnt rond met je zaklamp, maar voelt je echt bloot achter je. Bullit begint te grommen en rent om je heen. Je hart begint harder te kloppen en dan…
Wat een game als deze moet hebben is het constante gevoel alsof je bekeken wordt, alsof je niet alleen bent en Blair Witch slaagt hier heel goed in. Je hebt een paar tools, een zaklamp, je radio en telefoon, en een camera. Je kan er nooit twee tegenlijk gebruiken en als je met iets bezig bent gaat de wereld om je heen gewoon door. De camera heeft overigens meerdere functies. Je vindt videobanden die je kan afspelen en invloed hebben op de wereld om je heen. Je wilt ergens door een deur die dicht is en je hebt een bandje waarop iemand door de deur gaat. Zet het bandje op pauze op dat moment en ineens staat de deur open in de echte wereld. Ook dient hij als infrarood of nachtcamera, vergelijkbaar als in Outlast.

Zeker, het is een gimmick, maar wel eentje die goed werkt en de game duurt niet lang genoeg om er genoeg van te krijgen. Blair Witch is namelijk kort, heel kort. Neem er twee of drie avonden de tijd voor en je bent er doorheen. Voor dertig euro verwacht ik geen campaign van tachtig uur, maar iets langer dan dit mag wel. Dat gezegd te hebben zit er niet veel onnodige vulling in. Je loopt wel hier en daar even te zoeken, maar dat hoort erbij. Je bent en voelt je verloren in dit donkere woud.
De gameplay is dan ook simpel maar effectief. De controls zijn heel eenvoudig. Lopen, hier en daar wat klikken en bullet aansturen. Dit helpt heel erg mee aan het in korte tijd in de wereld van Blair Witch wanen. Zoals ik al zei kun je de game het beste in het donker spelen en met een headset op. Met een headset hoor je ook het goede sound design nog beter. Het geknisper van de takjes en blaadjes onder je voeten of de wind door de struiken en bomen, de geluiden van de atmosfeer die om je heen verandert en dingen die wel of niet bij je in de buurt zijn.

blair witch
De game ziet er goed uit, grafisch is het af en toe een plaatje en de effecten zijn mooi. Op andere momenten, vooral als je dingen van dichtbij bekijkt, zie je dat er toch meer gedaan had kunnen worden met bijvoorbeeld texture kwaliteit. Maar over het algemeen is de presentatie echt dik in orde.
Prestaties is een ietwat ander verhaal. De framerates zijn wat onstabiel en je komt hier en daar glitches tegen. Zoals ineens vastzitten in de omgeving of Bullet die in een ‘loop’ zit. Het enige dat je dan kan doen is een save herladen. Dit kan je soms een redelijk stukje terug zetten waarvan ik één keer zelfs ruim tien minuten aan gameplay moest herhalen. Gelukkig gebeurde dit maar heel af en toe.
blair witch

Fans van horror games kunnen hier hun hart ophalen. Zijn games als Outlast, Slender, Alien Isolation en Layers of Fear (van dezelfde makers) je ding? Dan moet je Blair Witch echt niet laten liggen, je hoeft ook verder niets van de lore te weten. De game is zeker niet perfect. Glitches, kort verhaal en matige graphics hoeden Blair Witch enigszins terug. Dit neem allemaal niet weg dat me af en toe de haren langzaam overeind gingen staan toen het erg spannend werd. Het tempo is goed en er is weinig down-time. Je verlangt af en toe echt naar de momenten dat het dag is.
Dertig euro is vrij stevig geprijsd voor een game met deze lengte maar wel de moeite waard. Bovendien zal deze met regelmaat in de aanbieding zijn. Is hij minder dan een tien of vijtien euro, dan zeg ik direct kopen.
blair witchI’m scared to close my eyes, I’m scared to open them…
Blair Witch is beschikbaar voor Xbox One en Steam.

• Eng en bedrukkend
  • Geluid is top-notch, vooral met headset
  • Nooit saai

• Kort
  • Framerate en textures
Gespeeld op PC
  • 8.8/10
    Gameplay en presentie - 8.8/10
  • 8.3/10
    Verhaal - 8.3/10
  • 9.3/10
    Ervaring - 9.3/10
8.8/10

Lars jj

Gamer in hart en nieren sinds 1991. Het begon met een NES maar twee jaar later kwam ik in aanraking met PC. Vanaf dat moment is dit ook mijn platform of choice. De afgelopen jaren ben ik wel weer steeds vaker op de bank te vinden met een Xbox controller in mijn handen. Command & Conquer, Forza, Half Life en Metal Gear zijn mijn favoriete franchises.

Bekijk alle berichten van Lars jj →