Preview: God of War

God of War Preview

Zo’n anderhalve week geleden mochten wij aan de slag met de eerste paar uur van God of War. Tot de dag van vandaag mochten we hier nog niets over vertellen. Vandaag, mogen wij eindelijk met jou delen dat deze game ongelofelijk gruwelijk gaat worden!

Kratos is terug in God of War. Met de Griekse mythologie op de achtergrond trekt Kratos met zijn zoon, Atreus, naar het Noorden. De Noorse mythologie is aan de beurt. Tijd om ook deze mythologische wereld op zijn kop te zetten. De eerste twee uur van het nieuwe verhaal hebben wij al mogen spelen. We willen jou er zoveel mogelijk over vertellen, maar om het spannend te houden gaan we niet al te veel in op het verhaal.

GoW Atreus

De nieuwe God of War brengt een moderne twist in de franchise. De combat is ten opzichte van voorgaande delen aanzienlijk veranderd. Kratos maakt geen gebruik meer van zijn Blades of Chaos, maar stapt over naar een bijl, die tevens werkt als een soort boomerang. Je kunt de bijl gooien naar vijanden om schade aan te brengen en ze tijdelijk te belemmeren in hun beweging. Met een simpele druk op een knop vliegt te bijl weer terug naar jouw hand. Probeer onderweg nog wat vijanden te onderscheppen voor extra schade!

Hakken en zagen

Melee combat is iets tactischer geworden dan je gewend bent van God of War. De snelheid uit de combo’s is omlaag gehaald en je zult nu meer moeten blocken en dodgen om succesvol jouw vijanden uit te schakelen. Verschillende unieke vijanden zorgen voor andere strategieën en aanpakken waardoor je in ieder gevecht anders te werk moet gaan. Dit maakt de combat in dit nieuwe avontuur een stuk interessanter dan in voorgaande delen. Met een beetje pech kom je vijanden tegen die iets weg hebben van de White Walkers uit Game of Thrones. Helaas voor jou kan je deze vijanden niet aanvallen met jouw bijl maar zal je ze met de vuist moeten bewerken.

Kratos zou Kratos niet zijn als hij bovennatuurlijke krachten niet zou benutten voor zijn eigen bestwil. Als we denken aan de Noorse mythologie dan schiet het woordje “rune” je misschien wel te binnen. Kratos kan daarom Runic Attacks leren om extra schade aan te brengen en verschillende effecten uit te stoten op zijn omgeving. Een van de eerste Runic Attacks die je zult leren: ‘Hell’s Touch’ zorgt voor een snelle uitbarsting van energie die vijanden zal onderbreken en terug laat deinzen.

Het mooiste van het nieuwe combat systeem is wel de immersie die het biedt en de constante vloei van actie die niet wordt onderbroken door de time-attacks uit het verleden. Deze zorgde weliswaar voor brute interactieve scenes in het verleden, maar eerlijk is eerlijk. Deze heb je totaal niet nodig in deze game. De wat moeilijkere gevechten met grotere gevaartes zal ook dit keer niet afhangen van jouw vierkantje-spam kunsten maar ook hier moet je tactisch te werk gaan. Dit is ook waar Atreus van pas zal komen. Met zijn pijl en boog kan je hem commanderen om de grote boosdoeners af te leiden zodat jij met jouw bijl de buurtslager kunt gaan uithangen.

God of War

Ontdek de wereld

God of War spoort je aan om op ontdekking uit te gaan door verschillende collectibles en geheimpjes te zoeken die zijn verspreid door de wereld. Op verschillende punten zal je kisten vinden met een bepaalde currency waar je perks mee kunt ontgrendelen. Sommige kisten zijn moeilijker te vinden dan andere maar alleen het vinden van deze kisten is al een mooie side-objective. Het zijn soms kleine puzzels en goed verstopte plekken. Als je het niet voor de rewards doet, doe het dan voor de beleving en de adembenemende visuals en aanschouw de ongekende details. Wie weet kom je ook bepaalde items en geschriften tegen die met het verhaal te maken hebben en je een beter beeld geven van de wereld waarin jij je bevind.

God of War

Honger naar meer

De eerste twee uur van God of War trekken je zo ver in het spel dat je verlangt naar meer. Voor het eerst in een lange tijd is het gelukt om mij met moeite van die controller weg te houden. Helaas was de demo voorbij en bevroor het scherm. “Thanks for playing!” De tijd is werkelijk voorbij gevlogen en dit moment deed me herinneren aan de eerste paar game ervaringen die ik als kind heb gehad. ‘Ongeloof’ en ‘omvergeblazen’. De gameplay, storytelling, voice acting, oog voor detail en brute cinematics zorgen voor een onvergetelijke ervaring en helpen je herinneren waarom die PS4 de juiste keuze is geweest. Dat gevoel is wat de eerste twee uur al hebben achter gelaten. Iedere dag tellen wij af tot we verder mogen in deze ontzettend brute game.

Dat hij eraan zou komen wisten we allemaal, Het verlangen is daarbij gevaarlijk omdat je snel teleurgesteld zal zijn. Ik mag bij deze al verklappen, dat dit zeker niet het geval zal zijn voor God of War.

God of War verschijnt exclusief voor Playstation 4 vanaf 20 april. Bekijk hier beneden de gloednieuwe trailer!