Film recensie: INFERNO

inferno-tom-hanks-poster

Robert Langdon (gespeeld door Tom Hanks) is een symbolist die verwikkeld raakt in een zoektocht om een mogelijke epidemie te voorkomen. Robert Langdon wordt wakker in een ziekenhuis met een hersenschudding en geheugenverlies. Daar ontmoet hij Sienna Brooks (Felicity Jones, Academy Award Winning Actress), een dokter die hem helpt zijn geheugen weer terug te vinden.

Sienna is, net als Robert Langdon, hoogbegaafd en gefascineerd door Dante Alighieri. In een race door Europa moeten ze, aan de hand van het ontcijferen van clues en cryptische puzzels, zien te voorkomen dat een wrede gek een vreemd virus zal verspreiden. Een virus dat de helft van de mensheid zal doden en de wereld zal veranderen in een hel. Deze wrede gek is geobsedeerd door de overbevolking van deze planeet en zoekt een manier om deze op een gepaste (Dante achtige) wijze te reduceren.

INFERNO (het Latijnse woord voor hel) is een film die in veel aspecten lijkt op zijn voorgangers Angels & Demons en The Da Vinci Code. Alleen worden er veel minder puzzels opgelost dan in de voorgaande verfilmingen van Dan Brown’s boeken. Daarnaast zijn veel kleine details uit het boek weggelaten om het verhaal wat sneller te kunnen vertellen. Dit zorgt ervoor dat de film vlot wegkijkt en je niet verzeilt raakt in bijzaken. Dit kun je natuurlijk ook zien als een minpunt, maar als je 4 uur langer in een bioscoopstoel wil zitten, kun je sowieso beter boeken gaan lezen.

Robert Langdon ondergaat veel geestelijke en fysieke kwelling in deze psychologische thriller, maar het ergste vindt hij toch wel het kwijtraken van zijn geheugen, want normaal gesproken is dit voor hem zijn belangrijkste wapen. Na zijn ontwaking komt hij er achter dat hij in het bezit is van een bijzonder historisch voorwerp. Die zorgt voor een aantal clues en cryptische puzzels. Robert Langdon heeft ook last van koortsachtige visioenen, over Dantes Inferno (Dantes omschrijving van de hel, die vervolgens geschilderd is door Boticelli). Naarmate de film vordert, gaan deze weg en krijgt hij zijn geheugen terug. Precies op het moment dat je op het puntje van je stoel zit, komt er één enorme plotwending, waarna de film in een stroomversnelling terecht komt. Even weet je niet wat voor en achter is, wie nou goed of kwaad is en wie we kunnen vertrouwen. Het einde is een beetje voor de hand liggend.

De film oogt af en toe een beetje slordig, maar compenseert dit met gave visuele effecten. Tot zo ver is dit de meest visueel stilistische verfilming, met een serie van cryptische dromen. Maar in verhouding is dit veel minder dan in The Da Vinci Code en Angels & Demons, wat toch een beetje teleurstellend is. Robert Langdon is veel minder bezig met puzzelen, in plaats daarvan is hij eigenlijk continue op de vlucht. En zoekt hij manieren om aan zijn achtervolgers te ontsnappen.

Een film vol met actie en drama, wat minder puzzles, gave special effects, een grote internationale cast, maar soms gaat de film iets te snel. Volgens ons zal INFERNO zich moeten scharen achter zijn voorgangers.

INFERNO is 13 oktober te zien in de bioscoop